• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103743
+
-

کاهش امنیت سرمایه‌گذاری در بانک‌های امارات

خاورمیانه
کاهش امنیت سرمایه‌گذاری در بانک‌های امارات


نگرانی محافل مالی و تجاری در کشورهای حاشیه عربی خلیج‌فارس نسبت به پیامدهای اقتصادی بحران کرونا روزبه‌روز در حال افزایش است. اگرچه در نگاه اولیه تصور می‌شود عمده این کشورها با تکیه بر ذخایر ارزی قابل توجه، درآمدهای سرشار و البته جمعیت اندک، مشکل چندانی در مقابله با بحران‌های مالی جهانی نداشته باشند، اما طولانی شدن بحران کرونا همزمان با سقوط تاریخی قیمت نفت، کار را از آنچه به‌نظر می‌رسید برای این کشورها سخت‌تر کرده است. امارات ازجمله 6کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به‌شمار می‌رود که ساختار اقتصاد خود را بر پایه 2ستون فروش انرژی و گردشگری بنا کرده است.
پس از چشم‌انداز نگران‌کننده صندوق بین‌المللی پول درباره آینده اقتصادهای نفتی عربی، حالا «بانک آمریکا» در آخرین گزارش خود نسبت به وضعیت نظام بانکی امارات و امنیت سرمایه‌گذاری در این کشور هشدار داده است. در متن این گزارش که توسط خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر شده، آمده است: تأثیر حقیقی عوامل فشارآور بر اقتصاد امارات در یک‌چهارم پایانی سال2020 نمایان خواهد شد و این در شرایطی است که دست‌کم تا‌کنون چشم‌اندازی برای پایان بحران‌های نفت و کرونا وجود ندارد.
براساس این گزارش، درآمد حاصل از سود 10بانک بزرگ امارات نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال2019،  6.3درصد کاهش داشته است، درحالی‌که مجموع سود خالص این بانک‌ها نیز کاهش 23درصدی را نشان می‌دهد. پیش از این، آژانس اعتباری مودیز هم وضعیت 8بانک برتر اماراتی را از «باثبات» به «منفی» تغییر داده بود. ازجمله این بانک‌ها می‌توان به بانک ملی امارات، بانک بازرگانی ابوظبی، بانک اسلامی دوبی، بانک مشرق، اچ‌اس‌بی‌سی خاورمیانه، بانک اسلامی ابوظبی، بانک ملی راس‌الخیمه و همچنین بانک ملی فجیره اشاره کرد؛ نام‌هایی که به‌عنوان غول‌های تجاری-سرمایه‌گذاری خاورمیانه شناخته می‌شدند و هر یک به‌طور جداگانه سهم مهمی در تصویر به‌وجودآمده از امارات به‌عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری منطقه» ایفا کرده‌اند.
روزنامه العربی الجدید با اشاره به تأثیر بحران‌های اخیر بر موقعیت اقتصادی امارات نوشته‌است: نظام بانکی امارات همواره به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین نظام‌های بانکی منطقه معرفی می‌شد که توانایی‌های ویژه‌ای در زمینه تکنولوژی خدمات بانکی، ردیابی مجرمین، مبارزه با پولشویی و البته نظارت‌های اساسی برای پرداخت اعتبار و تسهیلات داشت. حالا اما این تصور در حال فروپاشی است و روند خروج سرمایه‌های خارجی از این کشور هم تسریع شده است. نشانه‌های این واقعیت را علاوه بر کاهش نرخ سرمایه‌گذاری، می‌توان در افزایش قابل توجه اختلاس‌های بانکی طی کمتر از یک‌سال اخیر مشاهده کرد؛ از فرار مدیر اجرایی مؤسسه مالی ابراج کاپیتال به لندن با 385میلیون اختلاس گرفته تا اختلاس 6.5میلیارد دلاری پی آر شتی، تاجر مشهور هندی و اخیرا هم اعلام ورشکستگی شرکت phoenix commodities با بیش از 400میلیون دلار بدهی به بانک‌های امارات! این روزنامه قطری در بخش پایانی گزارش خود، خروج نظام بانکی امارات از کنترل نهادهای نظارتی این کشور را با ماجراجویی‌های ابوظبی در سطح منطقه، در یک راستا ارزیابی کرده‌است. در این گزارش آمده است: بدون شک هزینه سنگین صادرات سلاح و سایر حمایت‌های امنیتی و سیاسی از متحدان امارات در جنگ‌های لیبی و یمن، فضا را برای تحریک شبکه‌های فساد در نظام بانکی این کشور مهیا کرده است؛ امری که بیش از همه به ضرر دوبی و اقتصاد پویای آن تمام‌شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید