• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103741
+
-

توفان سبزها در انتخابات شهرداری‌های فرانسه

حزب سبزها، در انتخاباتی که حزب امانوئل مکرون در آن ناامیدکننده ظاهر شد، به پیروزی‌های بزرگی در سراسر فرانسه دست پیدا کردند

گزارش
توفان سبزها در انتخابات شهرداری‌های فرانسه


جواد نصرتی ـ خبرنگار

 سبزهای فرانسه، یکشنبه در انتخابات شهرداری‌ها در این کشور به پیروزی بسیار بزرگی دست پیدا کردند و کنترل برخی از مهم‌ترین شهرهای فرانسه را به‌دست گرفت.
به گزارش گاردین، در پی نتایج شمارش‌های اولیه، پیش‌بینی‌ها درباره ناکامی حزب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با نام «جمهوری به پیش» درست از آب درآمد و ضربه سنگینی به امیدهای مکرون و همفکرانش برای پیروزی وارد شد. برخلاف این حزب، سبز‌ها (ای‌ای‌ال‌وی)‌‌ موفقیت‌های زیادی به‌دست آوردند. این پیروزی آنها، ادامه موفقیت‌هایشان در انتخابات سال گذشته پارلمان اروپا به شمار می‌رود.
در پایتخت فرانسه، آنه ایدالگو، شهردار سوسیالیست فعلی به یک پیروزی قاطعانه رسید تا کنترل پاریس همچنان در دست سوسیالیست‌ها باشد. او در این انتخابات، از حمایت کمونیست‌ها و سبزها برخوردار بود و با وعده‌هایی درباره مقابله با تغییرات اقلیمی و آلودگی، مورد حمایت مردم قرار گرفت.
او تنها شهردار زنی نیست که کنترل یک شهر بسیار مهم را به‌دست گرفته است؛ برای نخستین‌بار در تاریخ، کنترل 5شهر از 10شهر بزرگ فرانسه در اختیار شهرداران زن قرار گرفته است.
ایدالگو بعد از قطعی‌شدن پیروزی‌اش در سخنانی خطاب به مردم پاریس، گفت: «شما امید، کار تیمی‌ و پاریسی که می‌تواند نفس بکشد را انتخاب کرده‌اید. شما پاریسی انتخاب کرده‌اید که زندگی در آن راحت‌تر است و همبستگی بیشتری در آن خواهد بود.»
دور اول انتخابات شهرداری‌های فرانسه 15مارس، یعنی 2روز قبل از اینکه قرنطینه در این کشور اعلام شود، برگزار شد. قرار بود دور دوم هم چند روز بعد از آن برگزار شود اما کرونا این انتخابات را 3ماه عقب انداخت.
به خاطر نگرانی از آلوده‌شدن به کرونا، مشارکت در این انتخابات به‌شدت پایین بوده و تنها 40درصد واجدین شرایط در حوزه‌هایی که انتخابات مرحله دوم در آن برگزار می‌شد، در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند. در این انتخابات، علاوه بر شهرداران، اعضای شوراهای شهر هم انتخاب می‌شوند و نتایج آن تأثیر مستقیمی بر زندگی روزمره مردم دارد. در انتخابات سال‌2014 میزان مشارکت 52.4درصد بوده است.
در پاریس، مقامات اقدامات پیشگیرانه سختگیرانه‌ای ازجمله مشخص‌کردن محل قرار‌گرفتن مردم در صف‌ها و همینطور استفاده از شیلدهای صورت را درنظر گرفته بودند اما حوزه‌های رأی‌گیری چنان خلوت بود که این تمهیدات عملا بیهوده به‌نظر می‌رسید.
بیشتر از 60درصد شهرداران فرانسه در دور اول انتخاب شده بودند اما تکلیف بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم ازجمله پاریس، مارسی، تولوز و لیون به انتخابات یکشنبه کشیده شد.
در لیون، شهردار باسابقه سوسیالیست این شهر، ژرار کلمب انتخابات را به نامزد سبزها واگذار کرد. کنترل بوردو، پایگاه راست‌های میانه و همینطور استراسبورگ و چند شهر دیگر هم به سبزها رسید.
در لیل، مارتینه اوبری که از سال‌2001 به‌عنوان یکی از سوسیالیست‌های سرشناس فرانسه شهردار بوده است، در رقابتی نفسگیر و تنها با 277رأی از نامزد سبزها جلو افتاد و مجددا انتخاب شد.
از دیگر نتایج مهم می‌توان به لوهاور اشاره کرد؛ جایی که ادواردو فیلیپه، نخست‌وزیر موفق شد صندلی‌اش را در شهرداری با 59درصد آرا حفظ کند. براساس قانون فرانسه، نخست‌وزیر می‌تواند برای سمت خود در شهرداری یک جانشین معرفی کند و به فعالیتش به‌عنوان نخست‌وزیر ادامه دهد. این کاری است که ادواردو در این سال‌ها کرده است. با این حال، با توجه به تصمیم مکرون برای ترمیم کابینه، او احتمالا به‌زودی متوجه خواهد شد که در کابینه دولت باقی می‌ماند یا باید به شهرداری لوهاور بازگردد.
در جنوب فرانسه، راست‌های افراطی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کردند و لوئی آلیو، یکی از نزدیکان ماری لوپن، رهبر راست‌های افراطی فرانسه به پیروزی بزرگی در پرپینیان دست پیدا کرد. این نخستین‌بار از دهه‌90 به بعد است که راست‌ها در فرانسه کنترل یک شهر با جمعیت بیش از 100هزار نفر را به‌دست می‌گیرند.
در سنت‌دنی هم که کنترل آن تقریبا در یک قرن اخیر در دست کمونیست‌ها بوده، نتیجه شگفت‌انگیزی رقم خورد و نامزد سوسیالیست‌ها موفق شد به شهرداری راه پیدا کند.
ژروم فورکه، از مؤسسه نظرسنجی ایفوپ گفته است که انتخابات شهرداری به‌صورت تاریخی فرصتی برای مردم بوده تا افرادی را که در قدرت هستند، تنبیه کنند. با این حال نمی‌توان این انتخابات را به‌معنای شکست کامل حزب «جمهوری به پیش» دانست. این حزب میانه‌رو چند سال پیش تشکیل شد و هدف آن به قدرت رساندن مکرون در سال‌2017 بود. با وجود اینکه «جمهوری به پیش» در سطحی ملی، مفاهیم سنتی راست و چپ را به چالش کشیده، در حوزه‌های محلی چندان نفوذ ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید