• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103740
+
-

با وجود اوج‌گیری کرونا، برگزاری نشست‌های خبری رویدادهای فرهنگی از سر گرفته شد

کمی ماسک، کمی نگرانی، کلی بی‌خیالی

رویداد
کمی ماسک، کمی نگرانی، کلی بی‌خیالی


یاور یگانه ـ روزنامه نگار

بعد از 4 ماه که همه‌چیز زیر سایه کرونا به حال تعلیق درآمده بود، دوباره نشست‌های خبری از سر گرفته شده و مسئولان مراکز فرهنگی مختلف در این نشست‌ها به تشریح برنامه‌هایی که برای روزهای آتی درنظر دارند می‌پردازند. برگزارکنندگان این نشست‌ها سعی می‌کنند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هم خطر سرایت بیماری را کاهش دهند و هم روال مرسوم این جلسات را حفظ کنند. با این حال، ماسک‌هایی که خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها بر صورت دارند، گواهی می‌دهد که هیچ‌چیز عادی نیست و تا جایی که می‌توان باید این نشست‌ها را به‌صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار کرد تا از بروز اتفاق‌های ناگوار مثل اوج‌گیری دوباره کرونا که در روزهای اخیر شاهدش هستیم جلوگیری شود. روز دوشنبه، نشست‌های خبری جایزه «کتاب‌ماه و سال کودک و نوجوان» و یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک برگزار شد و با اینکه تعداد حاضران در این نشست‌ها زیاد نبود و حضار تقریبا با فاصله از هم نشسته بودند، اما عکس‌های منتشرشده از این 2 نشست نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی باید سفت و سخت‌تر رعایت شود و کرونا را شوخی نگرفت.

جایزه‌هایی برای نویسندگان حوزه کودک و نوجوان
به گزارش همشهری به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نشست جایزه «کتاب‌ماه و سال کودک و نوجوان»، مصطفی رحماندوست ـ دبیر این جایزه ـ به بیان مراحل و چگونگی برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: هر‌ماه کتاب‌هایی که به دبیرخانه می‌رسد از سوی هیأت انتخاب بررسی و برترین‌ها برای داوری انتخاب می‌شود و در نهایت هیأت داوران یک کتاب را به‌عنوان برتر‌ماه معرفی می‌کنند. هم‌اکنون ۱۳۷۰ عنوان به دبیرخانه رویداد ارسال شده است که امیدواریم این تعداد با مراجعه حضوری و ثبت در سامانه رویداد به‌تدریج افزایش پیدا کند. طبق گفته رحماندوست، تمام نویسندگان فارسی‌زبان در جغرافیای فارسی‌زبانان هم می‌توانند در این جایزه شرکت و آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند. در پایان هر فصل از میان کتاب‌های برگزیده هر‌ماه کتاب فصل و در پایان هر سال از میان کتاب‌های فصل، کتاب سال انتخاب می‌شود که به‌ترتیب جایزه «مرغک سیمین» و « مرغک زرین» دریافت می‌کنند. اهدای جایزه «خلاقیت» در هر‌ماه به یک فرد برای خلاقیت در حوزه تالیف یا نشر و اهدای جایزه «مهدی آذریزدی» به کتاب بازنویسی شده منتخب از دیگر خبرهایی بود که رحماندوست در این نشست به آن اشاره کرد. همچنین، این شاعر از اهدای جایزه «فرصت طلایی» برای نویسندگان و شاعرانی که تاکنون اثری از آنها منتشر نشده و اهدای جایزه «مداد پرنده» به نویسندگان و شاعرانی که در سال‌های اخیر در این حوزه پرکار بوده‌اند، خبر داد. با اینکه روز قبل از برگزاری این نشست برای خبرنگاران نام کاربری و رمز ورود به همراه لینکی برای حضور آنلاین در این نشست ارسال شده بود، با این حال باز هم افرادی در محل نشست حضور داشتند.





مرجعیت انجمن‌های تخصصی در برگزاری دوسالانه‌ها 
نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک نیز صبح دیروز با حضور هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و هیربد همت‌آزاد، دبیر این دوسالانه، در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این نشست، هادی مظفری ـ مدیرکل هنرهای تجسمی ـ ابراز امیدواری کرد که دوسالانه‌های سرامیک و دوره هشتم مجسمه‌سازی برگزار شود و برگزاری این رویدادها را خواست انجمن‌های تخصصی دانست و گفت: برگزاری این رویدادها متاثر از خواست و استقبال در انجمن‌های تخصصی است. اما و اگرهایی مبنی بر مخالفت ارشاد یا متمرکز کردن رویدادها در جشنواره فجر مطرح بود که هیچ‌کدام صحت ندارد. باور ما این است دولت نباید دوسالانه برگزار کند و این مهم باید به انجمن‌های تخصصی واگذار شود. دلایل به تعویق افتادن را مطالعه کردیم و بخشی از آن را در تغییرات انجمن‌ها یافتیم که دوره‌های آن دو ساله است. به گفته وی، با کاهش شیوع کرونا شاهد دوسالانه سرامیک و مجسمه‌سازی خواهیم بود و از سوی انجمن عکاسان و نقاشان برای برگزاری دوسالانه تخصصی در سال ۱۴۰۰ صحبت‌هایی شده و اداره کل هنرهای تجسمی کمک‌هایی به برگزاری این رویدادها کرده است.
مدیرکل هنرهای تجسمی، انجمن سرامیک را یکی از منضبط‌ترین انجمن‌های حوزه تجسمی خواند و گفت: با اینکه اعضای این انجمن از دیگر انجمن‌ها کمتر است.اما انجمن سرامیک اصیل و باکیفیت است. سال سخت اما پر رویدادی پیش ‌رو داریم و تلاش می‌کنیم، به‌رغم شرایط موجود، تک‌تک برنامه‌ها را اجرا کنیم. همچنین هیربد همت‌آزاد، دبیر دوسالانه و رئیس انجمن هنرمندان سفالگر ایران، درباره امکان بهره‌گیری از برندها و بخش‌های خصوصی برای مشارکت در این رویداد نیز بیان کرد: رایزنی‌هایی برای این مهم صورت گرفته است که مربوط به قبل از کرونا بود. آسیب‌های اقتصادی کرونا شرایط مساعد صنعت را مخدوش کرد و به هر حال باید انتظارات حامی، متناسب با شرایط ما باشد. شاید حامی آماده فعالیت باشد؛ اما خواسته‌هایش در اختیارات ما نباشد.
وی درباره نحوه برگزاری دوسالانه گفت: در بخش مسابقه شورای انتخاب آثار متشکل از ۶ نفر است و در دو مرحله آثار پذیرش می‌شوند. مرحله نخست از روی عکس ارسالی و در مرحله دوم، آثار منتخب مرحله نخست از روی اثر فیزیکی برگزیده می‌شود. در نمایشگاه، سه اثر برگزیده بدون رتبه‌بندی خواهیم داشت که جایزه این بخش ۲۰ میلیون تومان است. همچنین 2 نفر مورد تقدیر قرار می‌گیرند که جایزه آنان ۱۰ میلیون تومان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید