• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103739
+
-

بازگشایی سینماهای اروپا تحت تدابیر شدید کرونایی

بازگشایی سالن‌های سینما در اروپا با حداقل ظرفیت پذیرش، سینماداران را ناراضی کرده است

سینما
بازگشایی سینماهای اروپا تحت تدابیر شدید کرونایی


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

سینماهای بریتانیا به‌دلیل شیوع کرونا بدترین سال خود را از نظر اقتصادی می‌گذرانند. با تعطیل شدن سینماهای بریتانیا از‌ ماه مارس سال‌جاری (ماه‌های اسفند و فروردین99)، پیش‌بینی شده است که درآمد سالن‌های نمایش فیلم در بریتانیا از صنعت سینما در سال2020 با کاهش 58درصدی (مبلغی معادل 900میلیون پوند) مواجه شود. به نوشته ایندیپندنت، بسته بودن سینماهای بریتانیا سبب شده سالن‌های نمایش فیلم در این کشور از درآمد آگهی‌های پیش از نمایش‌ فیلم‌ها و فروش در گیشه محروم شوند. سالن‌های سینما در بریتانیا در 2019 حدود 1.25میلیارد پوند درآمد کسب کردند، امسال اما پیش‌بینی می‌شود که درآمد سالن‌های نمایش فیلم در بریتانیا فقط 525میلیون باشد. این بدترین سال از نظر درآمد برای سینماهای بریتانیا از سال1996 است. در سال1996 سینماهای بریتانیا تنها 450میلیون پوند درآمد کسب کرده بودند که بخش مهمی از این درآمد مربوط به نمایش فیلم‌های ماموریت غیرممکن و روز استقلال می‌شد.
طبق دستورالعمل دولت بریتانیا سالن‌های سینما از تاریخ 4ژوئیه2020 (14تیر99) دوباره گشایش خواهند یافت. در این روز انتظار می‌رود سینه ورلد و ووئه مالکان عمده سینما در بریتانیا، سالن‌های نمایش فیلم خود را بازگشایی کنند. پس از گشایش دوباره سالن‌های سینما تدابیری به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اتخاذ خواهد شد. این مسئله باعث اعتراض مالکان بسیاری از سینماهای مستقل شده؛ چراکه آنان بر این باورند که بازگشایی سالن‌های سینما ضمن کاهش 60درصدی ظرفیت پذیرش تماشاگر برای آنان از نظر اقتصادی صرفه نخواهد داشت. در سینماهای بازگشایی شده نیز بسته به منطقه‌ای که در آن قرار دارند و میزان شیوع کرونا در آن منطقه، استفاده از ماسک اختیاری یا الزامی خواهد بود.

بازگشایی سینماها در فرانسه
درحالی‌که سینماها در بریتانیا قرار است در روز 4ژوئیه گشایش یابند، سینماهای فرانسه در 22ژوئن (30خرداد) بازگشایی شدند. در فرانسه نیز مقامات پیش از بازگشایی سینماها اعلام کرده بودند که طبق دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا، سالن‌های سینما در این کشور نباید بیش از 50درصد ظرفیت خود، تماشاگر پذیرش کنند. تماشاگران نیز زمانی که در صف خرید بلیت سینما ایستاده‌اند باید ماسک زده باشند. در راهروهای سینما نیز زدن ماسک اجباری است.
در فرانسه نیز مانند سینمای هالیوود، تهیه‌کنندگان، کار تولید برخی از فیلم‌های بزرگ را کلید زده‌اند؛ البته با وضعیت موجود و ضمن رعایت ضوابط بهداشتی مرتبط با کرونا انتظار نمی‌رود به این زودی‌ها در فرانسه محصول سینمایی جدیدی عرضه شود.

وضعیت فیلمسازی‌ و سالن‌های سینما در اسپانیا
صنعت سینمای اسپانیا نیز از هفته گذشته موتورهای خود را در دور پایین استارت زده است. به گزارش اسکرین دیلی، تولید برخی از فیلم‌های محلی یا فیلم‌هایی که در لوکیشن‌های کم‌جمعیت فیلمبرداری می‌شوند در این کشور دوباره کلید خورده‌اند و کار فیلمبرداری آنها ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به ویروس کرونا آغاز شده است. از روز 25‌ماه مه (5خرداد) نیز سینماها در برخی از مناطق اسپانیا که کمتر ویروس کرونا در آنها شیوع داشت، گشایش یافته‌اند. البته سینماها در اسپانیا به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تنها اجازه دارند 30درصد از ظرفیت خود، تماشاگر بپذیرند. برخی از سالن‌های مستقل سینما در شهرهای مادرید و بارسلونا نیز از 21ژوئن (29خرداد) بازگشایی شده‌اند، اما مالکان عمده سینما در اسپانیا مجاز نخواهند بود تا هفته آخر ‌ماه ژوئن و اوایل‌ماه ژوئیه (اواسط تیرماه99) سالن‌های خود را بازگشایی کنند. طبق دستورالعمل‌ها بین هر سانس نمایش فیلم، سالن‌های سینما باید به‌طور کامل نظافت شوند و در هر ورودی سالن‌های سینما، ظرف‌هایی پر از ژل ضد‌عفونی‌کننده دست قرار داده شود.

ایتالیا بازگشایی نصف و نیمه
دولت ایتالیا مجوز بازگشایی سینماها از 15‌ماه ژوئن (26خرداد) را صادر کرده بود. به گزارش خبرگزاری آنسای ایتالیا، بیشتر مالکان سالن‌های ایتالیا اعلام کرده‌اند که به این زودی‌ها سالن‌های سینما‌ را بازگشایی نخواهند کرد. بیشتر سینماداران ایتالیایی بر این باورند که ضوابط و تدابیر سختگیرانه‌ای که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اتخاذ شده، وضعیت بدی برای سینماداران پدید آورده و در وضعیت کنونی بازگشایی سالن‌های سینما از نظر اقتصادی در ایتالیا به‌صرفه نیست. در ایتالیا ضمن آنکه سالن‌های سینما ناگزیر خواهند بود به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار کمتر از ظرفیت خود پذیرای تماشاگر باشند، پوشیدن ماسک از بدو ورود تا زمان خروج از سالن‌های سینما اجباری خواهد بود و این به آن معناست که در سالن‌های سینما تماشاگران مجاز به نوشیدن و خوردن تنقلات نخواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید