• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103715
+
-

معمای مرگ قاضی فراری

سخنگوی وزارت خارجه: مسئله فوت منصوری دارای ابهامات است - ایران از دولت رومانی خواسته است دی‌ان‌ای منصوری را تحویل دهد

قضایی
معمای مرگ قاضی فراری

اصغر صوفی _ خبر‌نگار

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است فوت غلامرضا منصوری دارای ابهامات است، همزمان پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی هم گفته است ایران از دولت رومانی خواسته ‌پروفایل دی‌ان‌ای قاضی منصوری را تحویل دهند. بنا بر کیفرخواست پرونده، غلامرضا منصوری، قاضی سابق لواسانات به دریافت رشوه به مبلغ 500هزار یورو از متهم حسن نجفی متهم بود. او اما در دادگاه حضور نداشت و گفته شد که متواری بوده و در خارج از کشور حضور دارد.
جمعه 30خرداد خبری مبنی بر اینکه ‌جسد این متهم در لابی هتلی در بخارست، پایتخت رومانی پیدا شده است، منتشر شد. گفته می‌شود که او بر اثر سقوط از ارتفاع فوت شده ‌و براساس آنچه «رسانه‌های رومانی» با استناد به نتایج اولیه کالبدشکافی‌ گزارش داده‌اند، «مرگ او بر اثر جراحات برخورد با سطحی سخت، رخ داده است.»

سؤالات بی‌پاسخ؟
اما مرگ این قاضی متهم نه پایان ماجرا، که آغاز یک ماجرایی پر از معما بود و با گذشت 10روز همچنان سؤالات بی‌پاسخ زیادی درباره مرگ او وجود دارد: آیا اساسا منصوری کشته شده ‌و جسد یادشده متعلق به او بوده است؟ سبب مرگ او چه بوده است: خودکشی یا قتل؟ فرضیه خودکشی منصوری با توجه به وعده او برای بازگشت به کشور مورد تردید است. وکیل این متهم نیز در اظهاراتی گفته: «من و خانواده ایشان معتقدیم که قاضی منصوری آدمی ‌نبود که قصد خودکشی داشته باشد.» از سوی دیگر، اگر فرضیه قتل درست باشد، چه‌کسی از مرگ او سود می‌برد؟ آیا پای ذینفعان پرونده در ماجرای قتل منصوری در میان است؟ و.... طی روزهای گذشته، ابهامات پیرامون مرگ منصوری رفع نشده است. در پنجمین جلسه دادگاه طبری، نماینده دادستان با اشاره به فوت متهم منصوری گفت: امیدواریم با پیگیری مقامات ذیربط ایران و مقامات دولت رومانی ابعاد این حادثه دقیقا و سریعا بررسی شود و درباره نحوه و علت فوت نامبرده، پاسخ روشن، رسمی و قانع‌کننده به دستگاه قضایی ایران ارائه شود. وی گفت: دادسرا در فرایند تحقیقات مقدماتی و کشف جرم در مورد اتهامات همه متهمان ازجمله متهم منصوری بررسی‌های مؤثر را انجام داده و مستندات فراوانی را تحصیل کرده است، لذا نبود متهم منصوری از نظر دادسرا هیچ خللی بر روند دادرسی پرونده ایجاد نمی‌کند. در همان جلسه، قاضی دادگاه گفت: راجع به فوت متهم ذکر شده، تا این لحظه صحت و سقم موضوع برای دادگاه احراز نشده، درصورت احراز صحت خبر، دادگاه وفق قانون در این خصوص اظهار تصمیم می‌کند. یکشنبه 8تیر، محسن اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در گفت‌وگویی در شبکه یک سیما درباره آخرین پیگیری‌های قوه قضاییه در رابطه با فوت متهم منصوری، گفت: بنا بر آنچه از طریق دولت رومانی و به‌ویژه از ناحیه پلیس اینترپل و پلیس بخارست به پلیس اینترپل ما اعلام کردند، این بود که او در هتلی در شهر بخارست پایتخت رومانی مبادرت به‌خودکشی کرده و اسناد، مدارک و مستندات محدود و جزئی را برای ما ارسال کردند. متأسفانه هنوز روایت رسمی از دولت رومانی که به وزارت خارجه‌ ما یا به سفارت ما در بخارست اعلام شده باشد، نداریم.

دولت رومانی طفره می‌رود؟
روز گذشته، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره آخرین پیگیری‌ها در مورد فوت غلامرضا منصوری، گفت: هنوز این مسئله دارای ابهامات است. به‌رغم پیگیری‌های ما، دولت رومانی شفاف‌سازی‌ نکرده است. وزارت خارجه و قوه قضاییه پیگیر این موضوع هستند، اما تاکنون جز اخبار رسانه‌ای، متأسفانه خبری دریافت نکرده‌ایم. ما کماکان منتظر روشن‌شدن این مسئله هستیم. من اینجا تقاضا می‌کنم از دولت رومانی که با توجه به حساسیت و پیچیدگی این پرونده، در اسرع وقت ما را در جریان آن قرار دهند.

پروفایل دی‌ان‌ای در دست آماده‌سازی‌ است 
روز گذشته، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی در گفت‌وگویی با میزان در پاسخ به این سؤال که پلیس ایران دقیقا چه زمانی متوجه مرگ منصوری شد؟ گفت: بعد از این اتفاق، نامه‌ای از پلیس بین‌الملل بخارست به پلیس بین‌الملل تهران ارسال شد، در این نامه توضیحاتی در مورد مرگ منصوری داده و همچنین عنوان شده بود که این فرد خودکشی کرده و جنازه آن به واحد جنایی بخارست منتقل شده است، در این نامه هویت فرد فوت‌شده، غلامرضا منصوری عنوان شده بود. این مقام انتظامی همچنین عنوان کرد که تنها مرگ غلامرضا منصوری و هویت جنازه توسط پلیس رومانی اعلام رسمی شده و مستند دیگری درخصوص عامل و یا عوامل این مرگ ارسال نشده است. 
سردار هادی شیرزاد این نکته را هم گفت: برای تعیین قطعی هویت فرد فوت شده، حتما به مستندات دیگری ازجمله «دی‌ان‌ای» نیاز است‌. درخواست پروفایل دی‌ان‌ای ارسال شده و پلیس اینترپل رومانی هم اعلام کرده که پروفایل دی‌ان‌ای در دست آماده‌سازی‌ است و به‌زودی به ایران ارسال می‌شود. 
وی با اشاره به درخواست ایران برای اعزام تیم کارشناسی به محل حادثه، گفت: پلیس رومانی خواهان پیگیری این درخواست از مسیر دیپلماتیک شد و به همین‌خاطر، از طریق قوه قضاییه درخواستی از مسیر دیپلماتیک برای کشور رومانی ارسال شد. رئیس پلیس بین‌الملل ناجا درخصوص خبر‌های مطرح شده درخصوص حضور یک ایرانی، لحظاتی قبل از مرگ منصوری در هتل محل اقامت او، با تکذیب این دست از اخبار، تأکید کرد: هیچ پیام رسمی از سوی اینترپل درخصوص این موضوع ارسال نشده ‌‌و بحث‌های مطرح‌شده در رسانه با توجه به اینکه پیامی از سوی پلیس بخارست ارسال نشده، مورد تأیید نیست.

     باند مخوف فعال در قوه قضاییه منصوری را حذف کرد؟

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ابعاد پرونده قتل قاضی منصوری هنوز مبهم بوده و گمانه‌های زیادی در این خصوص مطرح است، گفته: یکی از گمانه‌های مطرح درباره قتل قاضی منصوری، وجود باند مخوف فعال در قوه قضاییه برای حذف فردی بوده که ممکن است حاوی مطالبی باشد. به گزارش خبرگزاری آنا، این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه درخصوص این پرونده ممکن است پیوندی بین برخی جریانات داخل و خارج کشور وجود داشته باشد، افزود: گمانه‌زنی درخصوص وجود پیوند میان جریانات داخلی و خارجی به این دلیل است که قتل یک قاضی که در اختیار، کنترل و حمایت پلیس کشور خارجی است، عملاً غیرممکن است؛ از این‌رو، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه این سوء قصد رخ داده و آیا یک هماهنگی و اراده‌ای در این‌باره وجود دارد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید