• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103708
+
-

فرش قرمز پیش پای شرکت‌ها برای ورود به بورس

بعد از دستور مستقیم رئیس‌جمهور در ابتدای امسال به وزیر اقتصاد برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی و تأکید‌های مداوم او برای عرضه سهام همه دستگاه‌ها در بورس، ابتدای هفته طرح اعطای مشوق‌های مالیاتی برای ورود شرکت‌های تازه وارد به بورس هم در شورای هماهنگی سران قوا تصویب شد. همزمان با این اقدامات 2طرح دیگر نیز در سازمان بورس برای ترغیب شرکت‌ها برای ورود به بورس در حال دنبال است.
به گزارش همشهری، الزامات اقتصادی کشور، دولت را مجبورکرده از ظرفیت‌های بازارسرمایه استفاده کند. برهمین اساس از ابتدای سال مصوبات و سیاست‌های مختلفی را برای افزایش توجه به بازارسرمایه به اجرا گذاشته است، یکی از برنامه‌های دولت عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سهام است و این موضوعی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوراز ابتدای سال تاکنون بارها درباره آن تأکید کرده وحتی درابتدای سال نیزدر دستوری ویژه به وزیر اقتصاد ماموریت داد مقدمات لازم برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس را فراهم کند. روحانی حتی چند روز پیش با بیان اینکه یکی از امکانات پیش روی اقتصاد ایران عرضه سهام بنگاه‌هاست،گفت: بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که به‌نحوی متعلق به نیروهای مسلح است، همه باید بیایند و سهامشان را عرضه کنند.

این سخنان بعد از آن مطرح  شد که طرح اعطای کمک مالیاتی برای ورود شرکت‌ها به بورس توسط شورای هماهنگی سران قوا تصویب شد و مورد تأیید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت.
مطابق این مصوبه پرونده مالیاتی شرکت‌هایی که قصد ورود به بورس را دارند در سال‌های گذشته مورد کالبد شکافی دوباره قرار نمی‌گیرد و این موضوع می‌تواند یکی از نگرانی‌های شرکت‌ها را برای ورود به بورس حل کند. طبق این مصوبه که ابلاغ هم شده است، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمام شرکت‌هایی که در سال‌جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع شده و این شرکت‌ها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت.
حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس هم پیش از این در این‌باره گفته بود: برخی شرکت‌ها نگران این موضوع بودند که با ورود به بورس، سازمان مالیاتی گذشته آنها را کاوش کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها از ورود به بورس حذر می‌کردند. بنابراین پیشنهاد شد سازمان مالیاتی گذشته شرکت‌هایی که سال‌جاری در بورس پذیرش شدند را تا زمانی که در بورس هستند، کاوش نکنند. این مصوبه درکنار تأکید‌های رئیس‌جمهور از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهدکه دولت سخت در تلاش است تا زمینه ورود شرکت‌های جدید را به بورس فراهم کند و مشوق‌های مختلفی درنظر بگیرد.

مشوق‌های جدید
همزمان با این اقدامات، تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد که سازمان بورس در تلاش است تا با اجرای 2طرح دیگر مشوق‌های بیشتری را برای ورود شرکت‌های جدید به بورس درنظر بگیرد.این 2طرح شامل اعطای سهام ممتاز به مالکان عمده شرکت‌ها و همینطور سپرده کردن سهام عمده در یک صندوق سرمایه‌گذاری برای تامین مالی است که به‌نظر می‌رسد این 2مشوق که نیاز به تصویب در شورای بورس را دارد ازجمله اعطای سهام ممتاز می‌تواند سهامداران عمده را ترغیب کند تا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان را وارد بورس کنند چرا که یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مالکان بزرگ این است که مدیریت و کنترل بنگاه اقتصادی تحت تملک‌شان را از دست بدهند. به‌نظرمی‌رسد نخستین طرح که اعطای سهام ممتاز به مالکان عمده است، می‌تواند جذابیت ورود شرکت‌های جدید را به بورس بیشتر کند. سهام ممتاز، جزو سهام سرمایه‌ای است که مورد تأیید قانون تجارت است و دارای امتیازاتی است که به سهم عادی تعلق نمی‌گیرد.دارندگان سهام ممتاز از سود سهام متفاوت‌تر و بزرگ‌تری برخوردار‌ند و از طرف دیگر انتشار سهام ممتاز معافیت‌های مالیاتی خاصی را برای شرکت‌ها به‌دنبال خواهد داشت به همین دلیل مدیران شرکت‌ها معمولا مشتاقند که دارای سهام ممتاز باشند.
از سوی دیگر دارندگان سهام ممتاز از حق رأی 2برابر برخوردارند و این موضوع می‌تواند موضوع کنترل و مدیریت بنگاه اقتصادی را برای سهامداران بزرگ همچنان حفظ کند.در واقع با اعطای سهام ممتاز کنترل و نظام تصمیم‌گیری در بنگاه‌های زیر مجموعه که همیشه دغدغه سهامداران عمده بوده است، حل خواهد شد.
در طرح دومی که از سوی سازمان بورس دنبال می‌شود سهامداران عمده می‌توانند بدون اینکه بخش زیادی از سهام متعلق به‌خودشان را در بازار عرضه کنند از طریق سپرده‌گذاری این سهم در یک صندوق سرمایه‌گذاری منابع مالی مورد نیازشان را تامین کنند و سهام همچنان در تملک آنها باقی خواهد ماند و منابع آن صرف اجرای پروژه‌های جدید خواهد شد.درصورت تصویب این طرح، بخش دیگری از نگرانی سهامداران عمده برای در اختیار داشتن مالکیت عمده سهام شرکت‌های زیر مجموعه حل خواهد شد و جذابیت بیشتری برای ورود شرکت‌ها به بورس ایجاد خواهد کرد.

      جزئیات کمک مالیاتی به شرکت‌های متقاضی ورود به بورس

نایب‌رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار جزئیات حذف مالیات شرکت‌هایی را که می‌خواهند وارد بورس شوند را تشریح کرد.حسن امیری، با اشاره به تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، گفت: ماده‌ای در قانون مالیات‌ها وجود دارد که می‌تواند مالیات قطعی شده یک شرکت را عطف به ماسبق کند.این مصوبه کمک می‌کند که عطف به ما سبق شدن پرونده‌های قطعی شده مالیاتی دیگر اتفاق نیفتد.او با تأکید بر اینکه موضوع حسابرسی مطرح نیست، توضیح داد: به‌عبارت دیگر اگر یک پرونده مالیاتی قطعی شده‌ای وجود داشته باشد، دیگر ممیز به آن ورود پیدا نمی‌کند. همه اطلاعات سنوات گذشته شرکتی که در بازار سرمایه پذیرش می‌شود، روی کدال قرار می‌گیرد و منتشر می‌شود. طبق تصمیم جدید اگر پرونده‌های قطعی شده‌ای وجود داشته باشد دیگر ممیز مالیاتی به آن ورود پیدا نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید