• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103700
+
-

شهرداری موافق کار«ون‌کافه‌ها»

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر: ون‌کافه‌ها فرصت اشتغال و سرزندگی‌اند، اما نیازمند نظارت نیز هستند

شهرداری موافق کار«ون‌کافه‌ها»

محمد سرابی _ خبرنگار

ون‌کافه‌ها پدیده جدیدی هستند و هنوز قانونی برای فعالیت آنها تعیین نشده است. خودرو‌هایی که امروز در گوشه و کنار شهر و اغلب عصر‌ها مشغول کار هستند و بیشتر آنها مواد غذایی عرضه می‌کنند دارای مجوز نیستند، اما با رویکرد شهرداری و شورای شهر می‌توان امیدوار بود که در آینده این حرفه نیز به رسمیت شناخته شود و جایگاهی در زندگی و اقتصاد خرد شهر پیدا کند. سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر از آمادگی شهرداری برای ساماندهی و قاعده‌مند کردن فعالیت ون‌کافه‌ها خبر می‌دهد، اما این کار نیازمند همکاری 2 بخش دیگر یعنی صاحبان این حرفه و همینطور ارگان‌های دیگر مانند نیروی انتظامی و اتحادیه‌های صنفی است.


تا‌کنون قانون یا دستورالعملی برای ون‌کافه‌ها تعیین شده است؟
خیر. قبلا هیچ قانونی در این زمینه نبود و ون‌کافه‌ها جزو یکی از مصادیق دستفروشی محسوب می‌شدند. اکنون این کار در مجموعه مشاغل «سیار و بی‌کانون» که در شورای شهر تعریف شده است، قرار می‌گیرد. این مشاغل خود به 2 دسته غیر‌موتوری‌که شامل دستفروشان و بساط گسترها و موتوری که بر مبنای وسیله نقلیه است؛ تقسیم می‌شوند. برای خدمات‌رسانی در این زمینه نیازمند دستور‌العمل اجرایی هستیم. البته مصوبات مشاغل سیار بدون کانون در شورا تصویب شده است. از طرف دیگر شورای برنامه‌ریزی هم با ترکیب نمایندگان شورا‌، شهرداری، اصناف، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌ها تشکیل شده است تا کار صدور مجوز، ارزیابی و مشخص کردن فضای فعالیت را انجام دهند. این شورا تا‌کنون جلساتی داشته و ابعاد مختلف موضوع را بررسی کرده است، اما دستورالعمل‌ها هنوز به شورای برنامه‌ریزی ابلاغ نشده و ما منتظر هستیم تا به محض ابلاغ و با کمک اتحادیه‌ها و اصناف مجوز‌های مربوطه را صادر کنیم.

پس ون‌کافه‌ها الان مجوز ندارند؟
هم‌اکنون از نظر ما ون‌کافه‌ها مجوز ندارد و فعالیت‌ آنها غیرقانونی است اگرچه در نقاط مختلفی مانند اطراف پارک‌ها مستقر شده‌اند. لازم است شهروندان اطلاع داشته باشند که شهرداری هنوز برای ون‌کافه‌ها مجوزی صادر نکرده است. بعضی از شهرداری‌های مناطق به تناسب موقعیت معابر خود مانع از فعالیت تعدادی از ون‌کافه‌ها نشده‌‌اند یا در مواردی از کار آنها جلوگیری کرده‌اند. از دیدگاه شهرداری، کار این مشاغل که براساس خودرو‌ فعالیت می‌کنند، می‌تواند مثبت باشد اما نیاز به تمهیدات دارد. در مواردی مانند عرضه مواد غذایی که با سلامت مردم در ارتباط است نیازمند نظارت بهداشتی هم هستیم به‌دلیل اینکه نوع خدمات ون‌کافه‌ها «سیار» است، می‌تواند خدمات رسانی را در نقاطی که اصناف حضور ندارند، تسهیل کند. مثال این نمونه وقتی است که مراسمی یا نمایشگاهی در یک نقطه برگزار می‌شود. در این محل ون‌کافه‌ها مستقر می‌شوند درحالی‌که استقرار واحد صنفی ثابت در این نقاط صرفه اقتصادی ندارد. این یک رویکرد جدید در حوزه اشتغالزایی است.

پیش‌تر در مناطقی مانند خیابان سی‌تیر هم این کار اجرا شده بود...
مشاغل خیابان سی تیر یا موارد مشابه آن، ون‌کافه محسوب نمی‌شود، چون ون‌کافه‌ها باید در طول شب محل را ترک کنند.

پلیس و اصناف در این زمینه چه نقشی دارند؟
مسائل مربوط به ساعت فعالیت از سوی نیروی انتظامی و مسائل ترافیکی از سوی پلیس راهور باید مورد مطالعه قرار گیرد. صاحبان ون‌کافه‌ها هم باید در اتحادیه مرتبط پرونده تشکیل داده باشند تا قابل نظارت باشند. هرکدام از مشاغل ون‌کافه‌ها تحت پوشش یک صنف هستند، ولی یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که اتحادیه‌ها براساس ضوابط خود، وقتی پروانه صادر می‌کنند که بهره‌برداری از آن شامل یک مغازه ثابت باشد. این موضوع باید از طرف اتحادیه‌ها بررسی و تعیین تکلیف شود که آیا یک ون‌کافه هم می‌تواند «واحد صنفی» تلقی شود. بعضی از مشاغل خانگی هم اظهار می‌کنند که اتحادیه مرتبط ندارند.

مجموعا شهرداری با فعالیت این حرفه در شهر موافق است؟
بله. ما با صندوق‌ کارآفرینی امید صحبت‌هایی انجام دادیم که ازسوی دولت با ارائه وام و تغییر شکل فروش سنتی فرصت‌هایی برای اشتغال به شکل ون‌کافه فراهم شود. سبک ارائه خدمات در شهر‌ها تغییر کرده است و ما هم باید اجازه دهیم که فرصت‌های جدید به‌وجود بیاید در عین حال رشد قارچ‌گونه و خارج از کنترل در سطح شهر هم باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. مثلا در بعضی مناطق شهرک‌های کاملا صنفی و بدون واحد تجاری داریم که ون‌کافه‌ها می‌توانند در ساعات مشخصی آنجا به کسب و کار بپردازند. بعضی از این مشاغل با توجه به شرایط کرونا می‌توانند از رفت‌و‌آمد‌های غیرضروری بکاهند. در شهر ما هم نیاز به سرزندگی داریم و هم جلوگیری از آلودگی بصری. ‌ون‌کافهها با توجه به فضا‌های بی‌دفاع شهری می‌توانند به اشتغال کمک کنند و جاذبه گردشگری به‌وجود بیاورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید