• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103694
+
-

گزارش همشهری از یک ماه فعالیت مجلس یازدهم

چالش‌های مستأجران جدید بهارستان

براساس اطلاعات همشهری، در مجلس 41 مورد تخلف در تعیین اعضای کمیسیون های تخصصی صورت گرفته است

مجلس
چالش‌های مستأجران جدید بهارستان

کمتر از یک هفته پس از به جریان افتادن استیضاح هیات رئیسه مجلس؛ علیرضا زاکانی نماینده مردم قم که این روزها با ماجرای اعتراض به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران وارد گود فسادستیزی شده است به دفاع از هیات رئیسه برآمد و نوشت که این استیضاح منطق قوی و شایسته ای ندارد. زاکانی نوشته است هیات رئیسه یکساله است و بعد از یک ماه، قضاوت در باره عملکرد آن بسیار زود است و این اقدام به نفع مردم، نمایندگان و کلیت مجلس یازدهم نیست.  

ماجرای استیضاح هیات رئیسه مجلس به تقسیم بندی کمیسیون های تخصصی برمی گردد؛  عدم‌استقبال نمایندگان از حضور در برخی کمیسیون‌های تخصصی مثل حقوقی و قضایی و فرهنگی و اصرار اکثر نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های اقتصادی، امنیت ملی، برنامه و بودجه، انرژی و صنایع و معادن چنان توازن عضویت در کمیسیون‌های تخصصی را در دوره جدید به هم ریخته بود تا همین یک هفته گذشته تشکیل کمیسیون‌های تخصصی که بازوان کارشناسی مجلس محسوب می‌شوند به تعویق افتاده بود؛ اما بعد از تشکیل کمیسیون‌ها، عده ای از نمایندگان مدعی شدند حق آنها در عضویت کمیسیون ها رعایت نشده است. این در واقع دومین چالش مجلس یازدهم در یک ماه گذشته بود، مجلسی که داعیه فساد ستیزی دارد، برخی از نمایندگانش مدعی تخلفات در تقسیم بندی کمیسیون ها شده بودند، اولین چالش به تصویب اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون برمی گشت، موضوعی که مجلس با سروصدای زیادی سراغ آن رفت، اما شعبه بررسی کننده اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، پس از بررسی اسناد رای مثبت به اعتبارنامه داد. 
یک نماینده مجلس در گفت وگو با اعتمادآنلاین مدعی شده بود در چیدمان اعضای کمیسیون ها برخی اعضای هیات رئیسه مداخله کرده اند و هیأت‌رئیسه مجلس درکمتر از یک ماه پس از استقرار، عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشت، این نماینده مجلس که نخواسته بود نامی از او برده شود گفته بود: این رفتارها با سوگند هیأت‌رئیسه در رعایت بی‌طرفی منافات دارد.
اگرچه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم به دفاع از عملکرد هیات رئیسه برآمده و گفته است این استیضاح را نمایندگانی دنبال می کنند که امتیاز لازم را برای عضویت در یک کمیسیون کسب نکرده اند. او گفته است: «زمانی که یک نماینده امتیاز لازم را برای حضور در کمیسیون عمران به‌دست آورده، چگونه هیأت رئیسه می‌تواند وی را کنار گذاشته و نماینده‌ای که نتوانسته امتیازی به‌دست بیاورد را فقط به دلیل اصرار وی جایگزین آن نماینده کند. این نماینده اکنون خواهان استیضاح هیأت رئیسه است ولی ما نمی‌توانیم کاری برای وی انجام دهیم زیرا دستورالعمل کاملا مشخص است.»

 41 مورد تخلف
اخبار غیررسمی حکایت از این دارد که نمایندگان دوره یازدهم، علاوه بر کمیسیون های تخصصی مجلس،  برای کرسی‌های دیگر چون دیوان محاسبات و مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس در کارزار انتخابات برنامه‌ریزی کرده‌اند. برنامه‌ریزی‌ای که ماحصل آن در کمیسیون‌بندی‌های تخصصی و تعیین روسای این کمیسیون‌ها هم هویدا شد.
آنطور که یکی از نمایندگان ادوار مجلس به همشهری خبر داده در بحث امتیازبندی کمیسیون‌ها مواردی بوده که برای آنکه افراد غیرواجد شرایط امتیاز لازم را برای عضویت در یک کمیسیون کسب کنند، سند‌سازی‌ صورت گرفته است مثلا برای فردی که در رزومه‌اش عنوان ریاست دانشگاه دیده شده برای کسب امتیاز عضویت در کمیسیونی که امکان عضویت در آن را نداشته، سند‌سازی‌ شده و عنوان او را تا معاون وزیر ارتقا داده‌اند. به گفته این منبع آگاه از این دست موارد  41مورد ثبت شده که به‌طور قطع هیأت رئیسه به آن علم داشته و از تخلف بودن آن آگاه بوده است.
ثبت 41مورد تخلف در تعیین اعضای 12کمیسیون تخصصی - کمیسیون قضایی و حقوقی و اصل90هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند -  فریاد نمایندگانی را که شانس حضور در کمیسیون‌های تخصصی را از دست دادند درآورد و منجر به شکل‌گیری زمزمه استیضاح هیأت رئیسه شد.
تخلف در کمیسیون‌بندی مجلس نه‌تنها سبب شد که تشکیل و برگزاری نشست‌های تخصصی این تشکل‌ها به‌عنوان مغز متفکر مجلس با تعویق بی‌سابقه‌ای مواجه شود بلکه روندی را فراهم آورد که نمایندگانی با رزومه‌های غیرمرتبط در ترکیب کمیسیون‌های مهم و پرطرفدار مجلس ازجمله برنامه و بودجه، امنیت ملی، اقتصادی، انرژی و صنایع و معادن گردهم آیند. غیرکارشناسان کمیسیون‌های تخصصی مجلس را تصاحب کردند و خروجی‌اش بر تصمیم‌گیری‌های کارشناسانه مجلس اثر خواهد گذاشت. 
 به‌عنوان نمونه یک سردفتردار و در نمونه‌‍‌‌ای دیگر کسی که مسئول بودجه مؤسسه حوزوی و فرهنگی بوده مستقیما واجد شرایط برای حضور در کمیسیون برنامه و بودجه تشخیص داده شده است. 
در تکمیل این سخنان نماینده ادوار مجلس، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم نیز مدعی شد دست بردن در امتیازبندی‌ها، دستاورد 
رایزنی‌های پشت پرده بیرون و درون مجلس است. در نمونه‌ای فردی که به تصاحب کرسی ریاست دیوان محاسبات اصرار دارد چنان در ترکیب یکی از کمیسیون تخصصی مجلس اعمال نفوذ کرد که شرایط برای معرفی‌اش از سوی او فراهم و هموار شود.
او با اشاره به طرح استیضاح هیأت رئیسه در پی بروز این نارضایتی‌ها ادامه داد: معترضان این طرح را تدوین کردند و در صحن مجلس برای جمع‌آوری امضا می‌چرخاندند اما اکثر نمایندگان معتقد بودند استیضاح زودهنگام هیأت رئیسه درمان روند نیست و مشکل مجلس در عدم‌فرماندهی آن است.
این نماینده افزود: هیأت رئیسه مجلس تصورشان این بود که  کرسی‌های هیأت رئیسه اسب زین شده‌ای است که به آن تکیه خواهند زد و بی‌دردسر امور اجرایی مجلس را در دست می‌گیرند اما عدم‌تسلط به مباحث اجرایی – اداری پارلمان ضعف ‌را عیان کرد؛ ‌ضعفی که با بلاتکلیفی ریاست فراکسیون اکثریت مجلس در همراهی بدنه مجلس با هیأت رئیسه بیش از پیش عیان شده است و سبب شده مجلس یکپارچه اصولگرای یازدهم در عمل چند صدا ظاهر شود.

    توفان مجازی

شاید یکی از اصلی ترین چالش هایی که مجلس جدید با آن مواجه است فروافتادن در گرداب فضای مجازی و اشتباهاتی است که در این دنیا مرتکب می شوند.برخی از نمایندگان مجلس در فضای مجازی تلاش می کنند خود را غمخوار معیشت مردم نشان دهند اما در همین فضا انتشار  مکرر تصاویر حضور رئیس مجلس در رستوران عمومی مجلس تعبیر به این شد که این نمایندگان ثناگوی رئیس مجلس شده اند، نمونه ای که با واکنش منفی محمدباقر قالیباف هم همراه شد مداحی نماینده طرقبه درباره رئیس مجلس از تریبون عمومی مجلس بود. هیجان نمایندگان برای ثابت کردن این موضوع که چهره هایی انقلابی هستند بعضا به پیشنهادهای قابل انتقاد هم ختم شده است نمونه هایی مثل: تغییر نام فرودگاه مهرآباد به فرودگاه سردار سلیمانی، یا پیشنهاد نامگذاری دوره مجلس یازدهم به مجلس سردار سلیمانی، همگی نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد مجلس یازدهمی‌ها آدرس تحول اقتصاد و ساماندهی معیشت مردم را اشتباه رفته‌اند و یا در پیدا کردن این مسیر با چالش جدیدی مواجه‌ هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید