• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103654
+
-

وضعیت قرمز کرونا در 5 استان

روند افزایشی کرونا در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و براساس آمار رسمی، هر 35ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا و هر 10دقیقه نیز یک نفر براثر این بیماری فوت می‌کند؛ روندی که حسن روحانی، رئیس جمهوری هم به آن اشاره و درباره نگرانی‌های ناشی از اوج‌گیری شیوع بیماری در برخی شهرهای کشور اظهار می‌کند: « طبق مصوبه ستاد کرونا، استان‌های دارای شهرهای با وضعیت قرمز، با پیشنهاد ستاد استانی به وزیر کشور و وزیر بهداشت و موافقت رئیس جمهوری، محدودیت‌های لازم به مدت یک هفته اعمال می‌شود و در صورت لزوم، تمدید خواهد شد.»
سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته از شناسایی 2هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۱۰هزار و ۵۰۸نفر رسیده است.  سیما سادات‌لاری با بیان اینکه تا 8تیر و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲۲هزار و ۶۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که هزار و ۴۰۶مورد بستری شدند، می‌افزاید: روز گذشته ۱۴۴بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و ۲۹۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت اکنون استان های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

هرمزگان در شرف تعطیلی ۷روزه
استاندار هرمزگان از ارائه طرح تعطیلی ۷روزه هفت شهرستان استان با وضعیت قرمز به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح به همراه جزئیات به ستاد ملی ارسال شده و درآن پیشنهاد داده‌ایم شهرهای قرمز استان تعطیلی یک هفته‌ای داشته باشند. فریدون همتی می‌افزاید: امروز طرح تعطیلی 7روزه شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم، میناب، رودان، بندرلنگه و کیش را به ستاد ارائه کردیم و در صورت موافقت این ستاد طرح اجرایی می‌شود.

افزایش جان باختگان در کرمانشاه
براساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، هر یک ساعت، ۹کرمانشاهی به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند. مهدی محمدی، رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در گفت وگو با همشهری با اشاره به سیر شتابان و صعودی کرونا در استان می‌گوید: میانگین موارد ابتلا به کرونا در ابتدا 3/4مورد بود که در فروردین به طور میانگین به روزانه 2/22مورد، در اردیبهشت به روزانه ۷۶مورد و در خرداد به روزانه 3/226مورد ابتلا رسیده است.
وی به رشد چشمگیر میزان مرگ و میر در ماه های اخیر در استان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا در استان کرمانشاه، هر دو روز یک مورد فوتی داشتیم اما در روزهای اخیر به‌ویژه با شروع تیرماه روزانه حتی میزان مرگ ناشی از کرونا به روزانه 10مورد فوتی دراستان رسیده است.  

کمبود پرستار در خوزستان
مراکز درمانی در خوزستان به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با کمبود پرستار مواجهند و با رایزنی‌هایی که انجام شده، در صورت حمایت وزیر بهداشت، پرستارهایی که تحت عنوان نیروهای شرکتی هستند تبدیل وضعیت شده و به مجموعه افزوده می شوند. دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار می‌کند: در خوزستان همچنان ۹شهر قرمز هستند؛ از ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات محدودکننده‌ای درخواست کرده‌ایم و منتظر اعلام ستاد ملی هستیم تا بر این اساس تصمیم‌گیری شود. ظرفیت بیمارستان‌های خوزستان در شهرهای مختلف متفاوت است. درمجموع ۸۰درصد تخت‌های بستری خوزستان اشغال شده است اما درصورت ضرورت، امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

افزایش بستری‌ها در کردستان
در استان کردستان نیز بستری مبتلایان و افزایش فوتی‌‌های بیماران کرونایی روندی صعودی دارد. براساس اظهارات مسئولان استانی، هم‌اکنون 78بیمار مبتلا به کرونا در کردستان در بخش ویژه (آی.سی.یو) بستری هستند و آمار فوتی‌های کرونایی نیز با 5 فوتی روز گذشته به 277 نفر رسیده است.

مراکز درمانی آذربایجان غربی در آینده جوابگو نیست
در هفته‌های اخیر شیوع ویروس کرونا در آذربایجان غربی سیرصعودی داشته و هم اکنون وضعیت بیشتر شهرستان‌های آذربایجان غربی در وضعیت قرمز قرار دارد. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است ظرفیت بهداشتی درمانی در آذربایجان غربی برای ابتلای فعلی کافی است، اما اگر روند صعودی شود، کمبود مراکز درمانی مشکل ساز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید