• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103630
+
-

10.000.000 ابتلا

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز 10میلیون نفر و تعداد قربانیان، از مرز 500هزار نفر گذشت

10.000.000 ابتلا

محمد امین خرمی_خبرنگار

5‌ماه از شیوع ویروس کرونا می‌‌گذرد و این ویروس سخت‌جان همچنان از میان انسان‌ها قربانی می‌گیرد؛ نفوذ به 188کشور، بیش از 10میلیون ابتلا و 500هزار مرگ‌و‌میر نتیجه همه‌گیری ویروس تا به اینجا بوده است تا کرونا به یکی از مرگبارترین ویروس‌های تاریخ تبدیل شود.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اکنون نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند. قاره اروپا با بیش از 2میلیون و 600هزار نفر مبتلا و حدود 200هزار قربانی بدترین وضعیت را در میان مناطق جهان دارد. همزمان، آمریکا با حدود 2میلیون و 600هزار مبتلا و بیش از 125هزار قربانی بدترین وضعیت را در میان کشورهای جهان دارد. بر این اساس، یک چهارم کل مبتلایان کرونا در جهان و یک‌چهارم قربانیان، مربوط به آمریکاست.
در شرایطی که اکثر کشورهای جهان یا به‌طور کامل محدودیت‌ها را لغو کرده یا به سمت لغو محدودیت‌ها گام برداشته‌اند، بر سرعت ابتلا به ویروس نیز افزوده شده است. آمار گردآوری‌شده از سوی خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد همزمان با بازگشایی کسب‌وکارها در اغلب کشورها، تنها طی 6روز گذشته بیش از یک‌میلیون نفر از مردم جهان به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان، آمار واقعی احتمالا 10برابر آمار رسمی اعلامی است؛ چرا که برخی پس از ابتلا یا علائمی ندارند یا اساسا برای درمان به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و در خانه به مداوای خود می‌پردازند.
دولت‌ها از طرفی با تبعات اقتصادی تعطیلی‌های گسترده روبه‌رو هستند که بر زندگی گروه بزرگی از مردم اثرگذاشته و بازگشایی‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند؛ از طرف دیگر رشد آمار مبتلایان همزمان با بازگشایی‌ها، به نگرانی‌ها در مورد غیرقابل‌کنترل شدن ویروس دامن زده است. روند کلی تصمیم‌گیری دولت‌ها در جهان اما به سمت پایان دادن به تعطیلی‌ها و آموزش مردم برای زندگی با ویروس است.
اتحادیه اروپا: دیپلمات‌های اروپایی در حال مذاکره برای تهیه فهرستی از کشورهایی هستند که طی روزهای آینده با بازگشایی مرزهای اروپا، اتباع‌شان اجازه ورود خواهند داشت. اروپایی‌ها احتمالا از یک هفته دیگر مرزهای خود را به روی دیگر مناطق جهان باز کنند. مرزهای شنگن نیز احتمالا از روز چهارشنبه به روی اتباع کشورهای عضو شنگن باز می‌شود تا مقدمه‌ای برای بازگشایی به روی اتباع دیگر کشورها باشد. فهرست اروپا قرار است هر 14روز یک‌بار به روز شود و کشورهایی از آن حذف یا به آن اضافه شوند. سالانه 15میلیون نفر از آمریکا به اروپا سفر می‌کنند اما امسال  با توجه به شیوع بالای کرونا در آمریکا، ممکن است برای نخستین بار ورود اتباع این کشور به اروپا ممنوع شود.
چین: چین اگرچه نقطه آغاز انتشار ویروس بوده، اما به‌رغم جمعیت 1میلیارد و 400میلیونی‌اش، تاکنون 83هزار و 500مورد ابتلا و 4هزار و 600مورد مرگ گزارش کرده است. این آمار، پرجمعیت‌ترین کشور جهان را از نظر ابتلا در ردیف بیست‌و‌دوم جهان قرار می‌دهد و از موفقیت مسئولان بهداشتی چین در مهار ویروس حکایت دارد. دولت چین دیروز 500هزار نفر را در منطقه‌ای در یکی از استان‌های نزدیک پکن تحت قرنطینه قرار داد. چینی‌ها که اکنون در هر روز کمتر از 20مورد ابتلا دارند، تلاش می‌کنند با اعمال قرنطینه سفت و سخت مانع شیوع دوباره ویروس و آغاز موج دوم شوند. استان آنکسین در 150کیلومتری پکن از امروز شامل قرنطینه‌ای می‌شود که در اوج شیوع کرونا در استان هوبی و شهر ووهان اجرا شد.
فرانسه: دولت فرانسه دیروز بالاخره دور دوم انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها را در 5هزار شهر کوچک و بزرگ برگزار کرد. شیوع کرونا، برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته بود. استفاده از ماسک و حفظ فاصله یک‌متری در صف‌های رای‌گیری از سوی دولت اجباری اعلام شده بود. همچنین رای‌دهندگان باید با خودکار شخصی اسامی افراد مورد نظر را در برگه رأی می‌نوشتند. آهنگ شیوع ویروس در فرانسه طی هفته‌های اخیر اندکی کند شده بود و همین باعث شد تا دولت به سمت بازگشایی تمامی کسب‌وکارها و لغو تمام محدودیت‌ها برود. در فرانسه، از میان 200هزار نفری که به ویروس مبتلا شده‌اند، 30هزار نفر جان داده‌اند.
پاکستان: تعداد مبتلایان در پاکستان  به 230هزار نفر رسیده است. همین باعث شده تا مقام‌های دولتی در برخی شهرها، بار دیگر محدودیت‌هایی اعمال کنند تا شاید از این طریق موج تازه ویروس کنترل شود. طبق اعلام دولت، حدود نیمی از مبتلایان بهبود پیدا کرده‌‌اند اما بیش از 4هزار و 100نفر قربانی شده‌اند و حدود 3هزار نفر در شرایط بسیار وخیم به‌سرمی‌برند. طی 24ساعت گذشته، 4هزار مورد ابتلای جدید و 83مورد مرگ‌ومیر گزارش شده است. افزایش ناگهانی شمار مبتلایان طی هفته‌اخیر به‌دلیل لغو محدودیت‌ها طبق دستور عمران خان، نخست‌وزیر بوده است. طی 20روز 100هزار مورد جدید ابتلا به ثبت رسیده است. دولت معتقد است پاکستان هنوز با نقطه اوج شیوع ویروس، یک‌ماه فاصله دارد.
هند: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اعلام کرده که این کشور با وجود افزایش تعداد مبتلایان به ویروس، باید روی نجات اقتصاد خود متمرکز شود. دیروز با اضافه شدن 20هزار مورد جدید، آمار مبتلایان به کرونا در هند به حدود 530هزار نفر سید. تاکنون 16هزار نفر در این کشور به‌دلیل ابتلا به ویروس جان داده‌‌اند. همزمان 310هزار نفر نیز بهبودی پیدا کرده‌ا‌ند. مودی در یک نطق رادیویی از مردم هند خواست از خود در برابر ویروس حفاظت کنند، چرا که امکان اعمال دوباره قرنطینه سراسری وجود ندارد. او از مردم خواست در اماکن عمومی ماسک بزنند.
برزیل: دولت برزیل از انعقاد قراردادی با دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی انگلیسی آسترازنکا برای تولید واکسن کرونا خبر داده است. گفته می‌شود این واکسن در مرحله آزمایش قرار دارد. قرار است برزیل با پرداخت 127میلیون دلار، 30میلیون دوز از  این واکسن تولیدی را دریافت کند. طبق توافق، نخستین محموله 5‌ماه دیگر برای برزیلی‌ها ارسال خواهد شد. قرار است در مجموع، 100میلیون واکسن در اختیار برزیل قرار گیرد که جمعیتی در حدود 210میلیون نفر دارد. یک شرکت داروسازی برزیلی هم قرار است در این پروژه مشارکت داشته باشد. واکسنی که توسط شرکت آسترازنکا در مرحله آزمایش   است، یکی از 12مورد واکسنی است که همزمان در جهان در مرحله تحقیقات قرار دارد. با بی‌توجهی دولت برزیل به ضرورت اعمال محدودیت در رفت‌وآمد‌ها و تعطیلی مشاغل، شمار مبتلایان در این کشور همچنان در حال رشد است. تعداد مبتلایان در برزیل از مرز یک میلیون‌و300هزار نفر گذشته است تا این کشور بعد از آمریکا در رده دوم جهان قرار گیرد. 56هزار نفر هم جان داده‌اند.
سریلانکا: مسئولان دولتی سریلانکا پایان قرنطینه سراسری در این کشور را اعلام کرده‌اند. این کشور ابتدا حدود 4‌ماه پیش قرنطینه سراسری اعلام کرد اما طی ماه‌های بعدی منطقه به منطقه، محدودیت‌ها را کاهش داد. منع رفت‌و‌آمد شبانه اما طی تمام این مدت در جریان بوده است. شمار مبتلایان در این کشور اکنون به صفر رسیده و همین  دلیل بازگشایی سراسری بوده است. در سریلانکا با جمعیت 21میلیونی، 2هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد 11نفر جان باخته‌اند.
فیلیپین: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، فیلیپین هم‌اکنون بالاترین سرعت در افزایش آمار مبتلایان را دارد. این خبر با واکنش دولت فیلیپین روبه‌رو شده است. فیلیپینی‌ها می‌گویند سازمان بهداشت جهانی نباید به‌صورت موردی درباره کشورها گزارش‌های اینچنینی منتشر کند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در 12روز گذشته 9هزار و 655نفر از مردم فیلیپین به کرونا مبتلا شده‌اند؛ یعنی به‌طور متوسط 804نفر در هر روز.


مرکل:‌ کرونا تمام نشده خطر جدی است!


آنگلا مرکل با تأکید بر اینکه خطرات ناشی از ویروس کرونا همچنان جدی است از شهروندان آلمان خواست در رعایت قواعد بهداشتی سهل‌انگاری نکنند و همچنان به این مقررات پایبند باشند. صدراعظم آلمان در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم این کشور، نسبت به رفتارهای سهل انگارانه هشدار داد. مرکل پیش از این، در ابتدای شیوع ویروس کرونا در آلمان در یک پیام ویدئویی با مردم سخن گفت و از آنها خواست با دولت برای مهار ویروس همکاری کنند. آلمان در کنار کره‌جنوبی، بهترین عملکرد را در مدیریت بحران کرونا داشته است. مرکل دیروز هم همان هشدارهای روزهای آغاز همه‌گیری کرونا را تکرار کرد و از مردم خواست علی‌رغم بازگشایی مشاغل و ادارات، خطر ویروس را جدی بگیرند. صدراعظم آلمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «خیلی راحت این مسئله را فراموش می‌کنیم، چرا که آلمان تاکنون توانسته معقول رفتار کند و به خوبی بحران را پشت سر بگذارد. اما این بدین معنا نیست که ما در برابر ویروس کرونا ایمن شده ایم و خطر رفع شده است. فراموش نکنیم غیر از مقام‌های سیاسی، شهروندان هم مسئول هستند و باید مسئولانه رفتار کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید