• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103608
+
-

چه شهری نیازمندتر از اهواز به مترو؟

چه شهری نیازمندتر از اهواز به مترو؟

سیدکریم حسینی ‌_ ‌نماینده اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی

اهواز سال‌هاست که با کابوس تلخ راکد‌ماندن طرح مترو مواجه است و کمتر پروژه بااهمیتی مانند آن در کشور دیده می‌شود که با گذشت حدود 15سال، همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرد؛ پروژه‌ای که همزمان با قطارشهری اصفهان و مشهد کلید خورد اما در سایه کم‌توجهی برخی مدیران و دست‌اندرکاران اجرایی به سرانجام نرسید.
در بحث اجحاف به مردم اهواز، پیشرفت و اجرای مترو در مرکز خوزستان را با 2شهر دیگر کشور مقایسه کنید. حتی مقایسه دمای هوای آن شهرها با آب و هوای این منطقه هم عیان می‌کند که چه منطقه‌ای نیازمند‌تر از اهواز برای برخورداری از خط مترو و قطار شهری وجود دارد؟

قرار بود قطارشهری اهواز در ۶سال نهایی شود، اما از زمان آغاز، یعنی بهمن85 تاکنون تنها ۳۰درصد پیشرفت داشته و این یعنی فاجعه! طبق اعلام شهرداری هم از ابتدای پروژه تاکنون ۵۰۰میلیارد تومان برای آن هزینه و معلوم نیست این مبلغ هنگفت کجا صرف شده است. مسئولان شهر اهواز با گذشت این همه سال اقدام چشمگیری برای پیشبرد این طرح نداشته‌اند و روی صحبت ما همان‌هایی هستند که عهده‌دار اجرا و نظارت این طرح بودند؛ چه کارفرما (شهرداری)، چه پیمانکار (شرکت کیسون) که به هر دلیل در تمام این سال‌ها با تذکر جدی و فسخ قرارداد روبه‌رو نشدند و البته شورای شهر اهواز که پاسخگوی عقب‌ماندگی این طرح نیست.
البته پس از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره در روزهای آغازین ‌ماه جاری فسخ این قرارداد ازسوی شهردار اهواز صورت گرفت و درست یا غلط‌بودنش هم به لحاظ حقوقی باید بررسی شود، اما اصل اقدام شهرداری کاملا درست است چون تکلیف این طرح باید بعد از این همه سال مشخص می‌شد. بعد از 15سال، مهم‌ترین طرح حمل‌ونقل اهواز از سوی شرکت پیمانکار، روی زمین ماند و این یعنی اجحاف در حق مردم و مصداق بارز بی‌عدالتی.
تنها دستاورد متروی اهواز برای این مردم، مسدود‌شدن اتوبان‌ها، خیابان‌ها و میادین‌های شهری ‌بود و از همه بدتر کنده‌کاری‌های معابر. مترو، یکی از مطالبات جدی مردم اهواز است، اما با عملکرد ضعیف برخی مسئولان در سال‌های اخیر، همه افسوس می‌خورند که ای‌کاش هزینه‌های چند‌صد‌میلیاردی مترو برای دیگر پروژه‌های شهری مانند خیابان‌بندی، بلوارسازی و حتی بهینه‌کردن خطوط اتوبوسرانی صرف می‌شد که قطعا فایده و بهره‌وری بیشتری داشت.
وعده جدید مسئولان هم راه‌اندازی فاز اول مترو در ۲۰ماه آینده است و این یعنی 2سال دیگر انتظار. اما به هر قیمتی و تحت هر شرایطی این طرح باید به سرانجام برسد، چراکه اهواز روز‌به‌روز بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر می‌شود و این آمار صعودی نیاز مردم به قطارشهری را چندین برابر می‌کند.
ترافیک اهواز در خیابان‌های کم‌فضای این شهر سخت‌تر از قبل شده و گرمای شدیدش هم مزید برعلت برای ترددهای بین‌شهری در زیرزمین. به همین‌خاطر بحث مترو برای ما حیاتی است و معطل‌ماندن آن درد‌آور! و مهم‌تر آنکه بازخواست افرادی که در انجام تعهدات‌شان نسبت به اجرای این طرح تعلل کردند هم ضروری است تا حداقل در مقابل مردمی پاسخگو باشند که معلوم نیست تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم متروی اهواز به نتیجه و بهره‌برداری برسد.
مشکلات و چالش‌های متروی اهواز از سوی مجمع نمایندگان استان در دیدار با وزیر کشور و رئیس قوه قضاییه به جد پیگیری خواهد شد تا با ورود مسئولان کشوری، متروی اهواز به‌عنوان یکی از پروژه‌های عظیم کشور به سرانجام برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید