• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103584
+
-

زمزمه‌های افزایش نرخ چای

چندوچون
زمزمه‌های افزایش نرخ چای


حذف ارز دولتی و تبدیل نرخ پایه ارز مبنای واردات برخی اقلام کالاهای اساسی از 4هزار و 200تومانی به ارز نیمایی یا ارز حاصل از صادرات، زمینه رشد هزینه تمام‌شده و افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده است. با عبدالله حقیقت، نایب‌رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در مورد وضعیت بازار برخی کالاهای اساسی گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
وضعیت قیمت و عرضه چای چگونه است؟
با توجه به حذف ارز دولتی و آزادسازی قیمت برخی اقلام کالاهای اساسی مانند چای، اکنون سازمان حمایت این کالاها را قیمت‌گذاری نمی‌کند، بلکه در چارچوب ضوابطی به تشکل‌های صنفی ذی‌ربط مجوز قیمت‌گذاری داده شده است. با این روند، در سال گذشته نرخ هر بسته حدود نیم‌کیلوگرمی چای از 29هزار و 900تومان به 69هزار و 900تومان افزایش یافت و سازمان حمایت نیز به‌دلیل تغییر ارز مرجع واردات چای از دولتی به نیمایی، واکنشی به این موضوع نشان نداد. اکنون نیز با افزایش نرخ ارز نیمایی دوباره زمزمه‌های افزایش قیمت چای بسته‌بندی مطرح شده است و احتمالا نرخ چای بسته‌بندی نیم‌کیلوگرمی به 80هزار تومان می‌رسد که کیفیت 100درصد نیز نخواهد داشت. از سوی دیگر مشکلات خرید و واردات چای از هندوستان و عرضه قطره‌چکانی چای موجود در داخل کشور به‌دلیل مشکلات تامین نیز به این روند دامن زده است.
وضعیت بازار و قیمت عمده‌فروشی برنج خارجی چگونه است؟
با حذف ارز دولتی واردات برنج و تبدیل آن به ارز نیمایی، هزینه تمام‌شده تامین و عرضه این نوع برنج و قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی آن در بازار افزایش یافته است. مشکلات تخصیص ارز، ثبت سفارش واردات و دپوی بخشی از برنج هندی و پاکستانی وارداتی در گمرکات کشور موجب کمبود و افزایش چند‌برابری قیمت خرده‌فروشی این اقلام در بازار شده است. با این شرایط نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج هندی که قبلا در سامانه وزارت صنعت حدود 8هزار تومان درج شده بود افزایش یافته و اکنون برنج هندی با نرخ 15 تا 15هزار و 500تومان در بنادر کشور بارگیری می‌شود.
نرخ عمده‌فروشی و خرده فروشی برنج هندی و پاکستانی چقدر است؟
اکنون قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج هندی 1121 در بازار بنا بر نوع برند، از 15هزار و 500 تا 15هزار و 800تومان و 16هزار تومان در نوسان است که با درنظرگرفتن سود مصوب خرده‌فروشی، نرخ هر کیلوگرم از این محصولات مانند برنج خاطره در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از قبیل افق کورش به 18هزار تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ هر کیلوگرم برنج پاکستانی بنا بر نوع برند در بنادر کشور از 18هزار و 500 تا 18هزار و 800 تومان و 19هزار تومان در نوسان است که با احتساب نزدیک به 250 الی 300تومان کرایه حمل در هر کیلوگرم و سود مصوب 3درصدی عمده‌فروشی، نرخ فروش عمده برنج پاکستانی در بازار به نرخ حدود هر کیلوگرم 20هزار تومان می‌رسد. با این روند، نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم برنج باسماتی پاکستانی در بازار به 23 تا 24هزار تومان افزایش می‌یابد. این در حالی است که هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار بنابر نوع برند و کیفیت و میزان نیمدانه و لاشه برنج از 22هزار تا 26هزار تومان عرضه می‌شود که با این شرایط خریدار چندانی برای برنج باسماتی پاکستانی به نرخ هر کیلوگرم 23تا 24هزار تومان وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید