• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103510
+
-

# انسان‌های_ واقعی ماسک_ می‌زنند

چهره‌های سیاسی جمهوریخواه، با رد اظهارات غیرعلمی ترامپ و هوادارانش، مردم آمریکا را به زدن ماسک ترغیب می‌کنند

آمریکا
# انسان‌های_ واقعی ماسک_ می‌زنند


جواد نصرتی ـ خبرنگار

ایده بی‌حاصل بودن زدن ماسک که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و هم‌حزبی‌ها و هوادارانش در آمریکا ترویج می‌شود، مخالفان سرشناسی از حزب جمهوریخواه پیدا کرده و در آخرین واکنش، دیک چنی به کارزار ترغیب مردم به زدن ماسک پیوسته است.
ترامپ، علنا با پوشیدن ماسک مخالف است و حتی در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال آن را شمشیر دو لبه خوانده است. دیگر اعضای حزب جمهوریخواه هم توصیه‌های علمی درباره زدن ماسک را نادیده می‌گیرند. چنین طرز تفکری، در میان هواداران محافظه‌کار و دست‌راستی ترامپ و جمهوریخواهان حتی تا شورش علیه دستورالعمل‌های پزشکی هم پیش رفته و بسیاری از مردم بارها با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه اجبار به زدن ماسک در برخی ایالات‌ها  به خیابان‌ها آمده‌اند. از دیدگاه این افراد، زدن ماسک مردانگی آمریکایی‌ها را زیر سؤال می‌برد و تصویری ضعیف و لرزان از آنها ارائه می‌دهد.
در آخرین موضع‌گیری خلاف جریان غالب در میان جمهوریخواهان، تصویری نمادین از چنی، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر منتشر شده است. لیز چنی، دختر معاون جورج بوش و یکی از نمایندگان ایالت وایومینگ در کنگره، با انتشار تصویری از پدرش که ماسک به‌صورت زده در توییتر نوشته است: «دیک چنی می‌گوید که ماسک بزنید. #مردان ‌واقعی ‌ماسک‌ می‌زنند.» هشتگی که او استفاده کرده از سوی حامیان استفاده از ماسک در فضای مجازی استفاده می‌شود.
چنی در حالی ماسک به‌صورت زده که ایالت وایومینگ پوشیدن ماسک در مجامع عمومی را اجباری نکرده است. با این حال ایالت‌ها و شهرهای بسیاری در سراسر آمریکا با دستور فرمانداران و شهرداران زدن ماسک را اجباری کرده‌اند. کالیفرنیا و کارولینای شمالی آخرین ایالت‌هایی هستند که در روزهای گذشته زدن ماسک را اجباری کرده‌اند. پیش از این ایالت‌هایی مانند میشیگان، نیویورک، مینه‌سوتا، دلاور و مریلند زدن ماسک را در سراسر ایالت اجباری کرده بودند. فرمانداران جمهوریخواه ایالت‌های تگزاس و فلوریدا اما با وجود افزایش آمار ابتلا به کرونا در ایالت‌هایشان از اجباری کردن ماسک خودداری کرده‌اند.
در آمریکا حدود 2میلیون‌و470هزار نفر به کووید-19 مبتلا شده‌اند و تا دیروز 125هزارو39نفر جان خود را از دست داده‌اند.
همزمان با افزایش آمار مبتلایان جدید به کرونا و با توجه به محدودیت‌ها و معذوریت‌ها برای برقراری قرنطینه و محدودیت‌های آمد و شد، زدن ماسک به‌عنوان روشی علمی برای به حد اقل رساندن بیماری کووید-19 مورد توجه قرار گرفته و حتی سازمان بهداشت جهانی هم در دستورالعمل‌های جدید خود برای مهار ویروس کرونا، بر زدن ماسک تأکید کرده است. کارشناسان گفته‌اند که زدن ماسک می‌تواند تا 50درصد احتمال انتقال ویروس بین افراد را کاهش دهد. دکتر آنتونی فاوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا هم 4روز پیش در جلسه با نمایندگان کنگره گفته است که بهتر است مردم هنگام حضور در اجتماع، ماسک بزنند. او یک هفته قبل درباره زدن ماسک به سی‌ا‌ن‌ان گفته بود: «زدن ماسک نشانه‌ای از احترام انسان‌ها به یکدیگر است و باعث می‌شود افراد دیگر به شما احترام بگذارند. وقتی شما ماسک می‌زنید و بقیه هم ماسک می‌زنند یعنی از یکدیگر محافظت می‌کنید.» 
با این حال در آمریکا، پوشیدن ماسک به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شده و به همان اندازه که از سوی دمکرات‌ها جدی گرفته می‌شود، از سوی جمهوریخواهان، کم‌اهمیت انگاشته می‌شود. در مجلس نمایندگان، جایی که اکثریت در دست دمکرات‌هاست، استفاده از ماسک در مواردی که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، مانند جلسات کمیته‌ها، اجباری شده؛ با این حال نمایندگان جمهوریخواه عملا به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. به گزارش هیل، بی‌توجهی آنها تا حدی بوده که روز جمعه ویپ جیمز، رهبر اکثریت دمکرات تهدید کرد اگر نمایندگان جمهوریخواه به این قانون توجه نکنند دیگر هیچ جلسه‌ای با هیچ‌کدام از آنها نخواهد گذاشت. به‌گزارش سی‌ان‌ان، تعدادی از نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه چرا ماسک نمی‌زنند گفته‌اند که به «ایمنی گله‌ای» (مرحله‌ای که بیشتر افراد جامعه به ویروس مبتلا می‌شوند و بدن افراد جامعه نسبت به ویروس مقاومت پیدا می‌کند) ‌اعتقاد دارند و ماسک زدن مانع رسیدن جامعه به این مرحله می‌شود.
در میان دمکرات‌ها، مسئله زدن ماسک بسیار جدی گرفته می‌شود و تصاویر زیادی از نانسی پلوسی و دیگر چهره‌های سرشناس کنگره با ماسک وجود دارد. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان 3  روز پیش قانونی را در مجلس نمایندگان مطرح کرد که براساس آن، به هر شهروند آمریکا که درخواست ماسک کند، ماسک پارچه‌ای از طریق پست اهدا خواهد شد. تحقیق بیشتر درباره لزوم استفاده از ماسک در جامعه و همینطور پژوهش درباره میزان کارآمدی زدن ماسک از دیگر بخش‌های پیش‌نویس این قانون است.
بی‌توجهی به توصیه‌های علمی برای پوشیدن ماسک، در سطحی بالاتر هم در جریان است و ترامپ عملا با این توصیه مخالفت کرده است. هم او و هم کاخ سفید‌ ماه گذشته پس از آنکه جو بایدن نامزد دمکرات‌ها در یک مراسم عمومی ماسک زده بود بایدن را مسخره کردند و تلویحا مردانگی او را زیر سؤال بردند. بایدن که یکی از منتقدان جدی سوءمدیریت ترامپ در بحران کروناست، گفته است که اگر در انتخابات پاییز برنده شود زدن ماسک را در سراسر آمریکا اجباری خواهد کرد.
چنی نخستین جمهوریخواه سرشناسی نیست که به کارزار تشویق مردم به زدن ماسک پیوسته است. پیش از او مارک روبیو، سناتور ایالات فلوریدا هم روز پنجشنبه گفته است که «همه باید یک ماسک لعنتی بزنند» و مردم را به زدن ماسک تشویق کرده‌است.
چنی پیش از این هم از ترامپ به‌خاطر شیوه مدیریت بحران همه‌گیری کرونا در کشورش انتقاد کرده و گفته بود برخلاف ادعای ترامپ، رئیس‌جمهور این قدرت را ندارد که دستور لغو قرنطینه را در ایالت‌ها صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید