• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103501
+
-

بیایید «غرق نشویم»

همه‌ساله صدها نفر در فصل تابستان به‌دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست می‌دهند

بیایید «غرق نشویم»


«پسر جوان در استخر کشاورزی دست و پا می‌زد و سعی می‌کرد خودش را نجات دهد اما فایده‌ای نداشت. برادرش وقتی این صحنه را دید، خواست او را نجات دهد اما خودش هم دچار حادثه شد تا در یک روز، خانواده‌ای 2‌جوان خود را از دست بدهد.» 
این روایت تلخی است که در فصل تابستان بیشتر شنیده می‌شود؛ ماجراهایی واقعی از غرق شدن افرادی که به قصد تفریح وارد رودخانه‌ها، سواحل دریا، استخرهای کشاورزی، دریاچه و سدها می‌شوند اما بی‌احتیاطی جان‌شان را می‌گیرد و خانواده‌هایشان را به عزایشان می‌نشاند.
به گزارش همشهری، آمارهای منتشر شده از سوی پزشکی قانونی حاکی از آن است که سال گذشته 1275نفر در ایران به‌دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند؛ آماری تلخ و نگران‌کننده که اگر فکری به حالش نشود می‌تواند در تابستان امسال افزایش پیدا کند. 
از بین جانباختگان بر اثر غرق‌شدگی 1074نفر مرد و 201نفر زن بودند که برخلاف تصور عموم مردم، اغلب آنها نه در سواحل دریا، بلکه در استخرهای کشاورزی و خانگی و در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
 این آمار نشان می‌دهد استان خوزستان با 151قربانی در صدر فهرست قرار دارد و استان زنجان با 8مورد غرق‌شدگی در انتهای فهرست مرگ جای گرفته است.
این اعداد از جان انسان‌ها صحبت می‌کند و هر جانی که گرفته می‌شود، برای خانواده قربانی جانکاه است. آمار به اندازه کافی وحشت‌آفرین است اما شمار قربانیان وقتی معنادار‌تر می‌شود که بدانید قربانیان غرق‌شدگی در سال‌98 نسبت به سال‌97 حدود 30درصد رشد را نشان می‌دهد.
به بیان ساده‌تر، شمار قربانیان غرق‌شدگی در سال 97، 932نفر بودند که در سال 98این عدد به 1275نفر رسید؛ یعنی در یک سال شمار قربانیان 340نفر افزایش یافت و همین موضوع کافی است تا زنگ خطر در این خصوص به صدا درآید.
با اینکه با طرح بحث غرق‌شدگی، اذهان به سوی 2 استان شمالی، یعنی گیلان و مازندران سوق پیدا می‌کند اما جالب است بدانید این استان خوزستان است که در اغلب سال‌ها بیشترین تلفات ناشی از غرق‌شدگی را می‌دهد. به این فهرست توجه کنید: سال 98، 151مورد، سال 97، 118مورد و سال 96، 161مورد غرق‌شدگی در استان خوزستان ثبت شده است.
چطور «غرق نشویم»
در همه این سال‌ها مسئولان در سازمان‌های مختلف تلاش‌هایی را انجام دادند تا شاید از قربانیان غرق‌شدگی کاسته شود. آموزش‌ها بیشتر شد و امکانات در مناطقی که احتمال غرق‌شدگی وجود داشت افزایش پیدا کرد اما باز هم حادثه‌های مرگبار ادامه یافت. اما امسال این تلاش‌ها شکل تازه‌تری به‌خود گرفته است. جمعیت هلال‌احمر در قالب کمپینی فراگیر با همکاری سازمان‌های دیگر تلاش می‌کند از غرق شدن هموطنان‌مان در فصل گرما جلوگیری کند و این تلاش کمپین «غرق نشویم» نام گرفته است. نواب شمس‌پور، مسئول اداره کل آموزش همگانی هلال‌احمر در این‌باره به همشهری می‌گوید: «همه‌ساله غرق‌شدگی در فصل تابستان نسبت به سایر فصول بیشتر می‌شود اما براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور متوجه شدیم که آمار غرق‌شدگی نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است؛ طوری که سال 98نسبت به سال 97شاهد رشد حدود 30درصدی غرق‌شدگی بودیم.» 
او ادامه می‌دهد: «معمولا وقتی درباره غرق‌شدگی صحبت می‌شود همه فکرشان به سمت دریا می‌رود و اینطور فکر می‌کنند که اغلب افراد در دریا غرق می‌شوند؛ درحالی‌که اینطور نیست و دریا درصد کمی از افراد را قربانی می‌کند و بیشتر افرادی که غرق می‌شوند در رودخانه‌ها، سدها، استخرهای کشاورزی و خانگی جان‌شان را از دست می‌دهند. بنابر این تصمیم گرفتیم در این‌باره اطلاع‌رسانی کنیم تا شاید جلوی رشد آمار غرق‌شدگی گرفته شود و بتوانیم از جان باختن هموطنان‌مان بر اثر غرق‌شدگی پیشگیری کنیم.»

رابطه کرونا با غرق‌شدن! 
حالا که ویروس کرونا بخش عظیمی از امکانات کشور را مشغول خود کرده راه انداختن کمپین «غرق نشویم» چه ضرورتی دارد؟ شمس‌پور می‌گوید: «وقتی برای راه‌اندازی این کمپین برنامه‌ریزی می‌کردیم با شروع کرونا روبه‌رو شدیم و عده‌ای معتقد بودند که وقتی کرونا شایع شده شهروندان کمتر سفر می‌روند و احتمال غرق‌شدگی هم کم می‌شود؛ درصورتی که این فرضیه غلط بود و بررسی‌ها نشان می‌داد مردم به‌دلیل اینکه می‌خواهند در تجمعات شرکت نکنند، مثلا به جای شنا کردن در طرح‌های سالم‌سازی‌ دریا به سواحل خلوت و کور می‌روند و وقتی دچار حادثه می‌شوند، امکاناتی برای کمک به آنها وجود ندارد یا اینکه به رودخانه‌های خلوت می‌روند و در این شرایط باز هم شاهد افزایش شمار افرادی هستیم که بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست می‌دهند. در این شرایط بود که کمپین «غرق نشویم» شکل گرفت.» 

آموزش غرق‌نشدن
آنطور که مسئول اداره کل آموزش همگانی هلال‌احمر می‌گوید یکی از مهم‌ترین اهداف این کمپین ارائه آموزش برای غرق نشدن است. او می‌گوید: «در این کمپین، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی با ما همکاری کردند؛ مثل فدراسیون نجات غریق، سازمان نظام پزشکی، سازمان‌های مردم‌نهاد، صدا و سیما و برخی رسانه‌های دیگر. مهم‌ترین ابزار ما در این کمپین آموزش و اطلاع‌رسانی است. با کمک همکاران‌مان تلاش می‌کنیم تا خطرات را یادآوری و به شهروندان آموزش‌های کافی در این‌باره را ارائه کنیم؛ مثلا اینکه اگر با فردی هنگام غرق شدن مواجه شدیم چه کار کنیم. در حوادث زیادی شاهد بودیم که یک نفر در حال غرق شدن بوده و فرد دیگری به کمکش رفته اما هر دو نفر جان‌شان را از دست داده‌اند؛ درصورتی که با ارائه یک‌سری آموزش‌ها می‌شود از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کرد.» 

33هزار پیمان برای غرق‌نشدن 
او می‌گوید: «کمپین در چند حوزه فعالیت می‌کند. اول در فضای مجازی روبات تلگرامی راه‌اندازی شده که شهروندان می‌توانند وارد آن شده و به پویش غرق نشویم بپیوندند. این روبات برای اعضای کمپین یک پوستر طراحی و عضویت آنها را ثبت می‌کند. افراد در این کمپین یک‌سری پیمان‌ها می‌بندند که برخی کارهای مخاطره‌آمیز را انجام ندهند. از طرفی سایت آموزشی و صفحه ما در اینستاگرام هم فعال است و به‌طور روزانه مطالب و نکات آموزشی برای پیشگیری از غرق‌شدگی منتشر می‌شود و تاکنون 33هزار نفر ازجمله چهره‌ها شامل هنرمندان، ورزشکاران، نمایندگان مجلس، استانداران، امامان جمعه و... به این کمپین پیوسته‌اند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید