• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103441
+
-

در حاشیه سیاست

  عیار سلامت جامعه
به مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضاییه، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR گزیده‌ای از مطالبات رهبرانقلاب از قوه قضاییه که در دیدارهای سالانه قوه قضاییه مطرح شده است را بازنشر داده است. ایجاد عدالت قاطع و امیدوارکننده، تبدیل دستگاه قضا به ملجأ و مأمن امن برای دادخواهی و سلامت و کارآمدی توأمان قوه قضاییه به‌عنوان اهداف دستگاه قضا در بیانات رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است. همچنین ریشه‌کنی مفاسد اقتصادی، ملموس کردن عدالت در زندگی مردم، رسیدن به کفایت عدل قضایی در کشور و نظارت بر حُسن اجرای قوانین و امور جاری به‌عنوان وظایف دستگاه قضا در بیانات رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است. در گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای منتشر کرده به بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سال 1370درباره اهمیت قوه قضاییه اشاره شده است. در این سخنرانی رهبر انقلاب فرمودند: «قضا در یک کشور، معیار سلامت آن کشور است. اگر دستگاه قضایی سالم بود، می‌توان نتیجه گرفت که وضع عمومی جامعه و کشور از جهت برخورداری از عدالت و دوری از تبعیض و ستم و اجحاف و تجاوز و این غصه‌های بزرگ بشری، سالم است.» 5/۴/۱۳۷۰ 

  گرانی آزاردهنده است
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با انتشار کلیپی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: « ملت ایران از تهدیدهای ناشی از تحریم و کرونا به فضل الهی سربلند بیرون آمدند. مجموعه‌ای از مدیران در سراسر کشور تلاش کردند تا مردم از نظر تامین کالاهای اساسی با مشکل روبه‌رو نشوند. هرچند گرانی هنوز برای مردم آزاردهنده است.»

  بیان آزاد عقاید؛ یک سیاست قضایی
علی ربیعی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «هفته ‎قوه قضاییه را به رئیس محترم این قوه و همه قضاتی که با شرافت، در عدالتخانه برای آرامش، احساس امنیت و زیست عادلانه انسان‌ها تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم. این هفته با نام شهید بهشتی گره خورده است. درخشش سیمای ‎بهشتی را می‌توان آنجا که زیر تابلوی «فبشر عبادی الذین یستمعون القول» با گروه‌های ‎کمونیستی، غیرکمونیستی، منتقدان و مخالفان مناظره می‌کرد به تماشا نشست. در یک جا بهشتی را به‌عنوان مرد قضا می‌شناسیم که بالاترین فرد ‎قوه قضاییه بود و در یک‌جا به‌عنوان مرد مناظره که زیر تابلوی آیه مذکور حضور داشت. زیر تابلویی که مزین به آیه «فبشر...» بود یک قلمرو وسیع امن وجود داشت برای طرح مباحث مخالفان. بهشتی هم مرد قضا بود و هم مرد مناظره، گفت‌وگو و مباحثه، اما بیان آزاد عقاید برای او یک سیاست قضایی بود. همه تلاش خود را به‌کار برد تا یک چتر امنِ حقوقی ایجاد کند بر سر میز مناظره. او تلاش زیادی کرد که حتی رجوی در مناظره حاضر شود. مناظره برای او یک راهبرد برای سلامت و مصونیت جامعه بود.»

  محسن رضایی: قوی‌ترین پول ملی را خواهیم داشت
درحالی‌که در هفته‌های اخیر ارزش پول ملی بار دیگر افت کرده است، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی نوشت: مردم مطمئن باشند با کنار زدن هواداران آمریکا و مدیریت محفلی و وارداتی در اقتصاد، پول ملی ما قوی‌ترین پول منطقه خواهد شد.

  تکذیب ادعای رسایی درباره ناطق نوری
در پی ادعاهای حمید رسایی، نماینده مجلس نهم درباره ارتباط علی اکبر ناطق‌نوری و اکبر طبری، رئیس دفتر ناطق‌نوری گفت: برخلاف اظهارات حمید رسایی، نه‌تنها هیچ توصیه‌ای برای آقای اکبر طبری از سوی جناب آقای ناطق وجود ندارد بلکه برعکس، در زمان مسئولیت ریاست فقید قوه قضاییه، جناب آقای ناطق نوری، صریحا ایشان را از مخاطرات احتمالی حضور افرادی در قوه قضاییه ازجمله همین آقای طبری مطلع نمودند که بحمدالله شاهدین این موضوع در قید حیات هستند. آقای طبری اساسا هیچ‌گاه فرماندار شهرستان نور نبوده است. ثانیاً این شخص مطلقا و در هیچ دوره‌ای نه آشنایی شخصی، نه ارتباط کاری و سازمانی، چه به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با حوزه علمیه، دفتر جناب آقای ناطق‌نوری و یا شخص ایشان نداشته است. (جماران)

این خبر را به اشتراک بگذارید