• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103437
+
-

جنجال آلومینیوم

در آستانه نشست شورای امنیت درباره قطعنامه 2231، غربی ها ادعا کرده‌اند ایران در جاجرم خراسان شمالی اقدام به تولید سوخت جامد موشک از پودرآلومینیوم می‌کند

هسته‌ای
جنجال آلومینیوم

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبر‌نگار

در ادامه دومینوی خبرسازی علیه ایران در آستانه نشست شورای امنیت پیرامون قطعنامه2231 این بار غربی‌ها انگشت اتهام را به سمت یک کارخانه آلومینیوم نشانه رفته‌اند. خبرگزاری رویترز ادعا کرده ایران در جاجرم در خراسان شمالی اقدام به تولید سوخت جامد موشک از پودرآلومینیوم کرده است.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره ادعای رویترز گفته است: «هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره این ادعاها و اصالت اسناد نداریم.»
خوزه لوئیز دیاز، سخنگوی سازمان ملل هم درباره ادعای رویترز گفته است، هنوز نمی‌توان درباره فعالیت‌های مورد اشاره اظهارنظر کرد.
سخنگوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هم در این رابطه گفته است، این وزارتخانه گزارش‌های مربوط به «رفتارهای قابل مجازات» ایران را جدی می‌گیرد.
غربی‌ها به بهانه عضویت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها درخواست بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را هم مطرح کرده‌اند؛ ازجمله اینکه در یک سال اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت‌تأثیر ادعاهای رژیم صهیونیستی خواستار بازرسی از 2‌منطقه ایران شده بود، اما ایران به‌دلیل ناکافی بودن مستندات آژانس و نیز باب نشدن بازرسی براساس ادعاهای بی‌پایان رژیم صهیونیستی این درخواست‌ها را رد کرده که 2‌هفته قبل باعث صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران با میانداری 3‌کشور اروپایی عضو برجام شد.یکی از 2نقطه مورد ادعای آژانس منطقه‌ای در نزدیکی آباده است.
آمریکا سال گذشته در 2 مرحله صنایع آلومینیوم، آهن و فلزات ایران را هدف تحریم قرار داده بود و روز پنجشنبه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نام 8شرکت که به‌گفته این وزارتخانه با شرکت فولاد مبارکه در ارتباط هستند، به فهرست شرکت‌های تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکاست، افزوده شده است.

موج جدید فشار
موج جوسازی علیه ایران همزمان با باز شدن دوباره پرونده ایران در شورای امنیت توسط آمریکا بیشتر شده و آمریکا با بهانه اینکه تحریم تسلیحاتی ایران قرار است 27مهرماه لغو شود درصدد است قطعنامه‌ای را روز سه‌شنبه در شورای امنیت به رأی بگذارد تا تحریم تسلیحاتی ایران برخلاف قطعنامه2231 تمدید شود، چین و روسیه و حتی اروپایی‌ها با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط سازمان ملل مخالفت کرده‌اند. روز چهارشنبه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل جلسه‌ای برای اعضای شورای امنیت برگزار کرد تا آنان را برای رأی مثبت به قطعنامه ضد‌ایرانی متقاعد کند؛ اگرچه جزئیاتی از این جلسه منتشر نشده اما مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در این رابطه به کنایه گفته است: بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این زمینه هیچ اشاره‌ای به عکس‌العمل اعضای شورای امنیت نکرده است. شاید دلیل آن این باشد که اعضا جمعا خواستار اجرای کامل برجام و قطعنامه۲۲۳۱ شده‌اند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، مفاد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را در تضاد با قطعنامه۲۲۳۱، مردود و اشتباهی ویرانگر برای شورای امنیت دانست.
‌مایک پمپئو، وزیر خارجه، کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشست‌های مختلف خبری و دیپلماتیک با این ادبیات سخن گفتند که ممنوعیت تسلیحاتی ایران «باید» تمدید شود.
وزیر خارجه دولت ترامپ مدعی شد اگر این قطعنامه تصویب نشود، آنها برای استفاده از مکانیسم ماشه، مجاز خواهند بود و به سخنان تقطیع شده‌ای از اوباما و جان کری استناد کرد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جریان یک سخنرانی آنلاین برای شرکت‌کنندگان در نشست اندیشکده‌ای در بروکسل، پایتخت بلژیک گفت: آمریکا در هفته‌های آتی نیز به مذاکره با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد تا قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تصویب شود. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که درصورت لغو تحریم تسلیحاتی، ایران خواهد توانست جنگنده از چین و روسیه بخرد.
مجید روانچی درباره این نقشه آمریکا هم تأکید کرد: «ما همچون بسیاری دیگر بر این عقیده هستیم که ایالات متحده حق قانونی برای استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.»
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: درباره مکانیسم ماشه مهم است که ایالات متحده متوجه عواقب این اقدام و پیامدهایی باشد که پس از خاتمه برجام خواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است. اگر برجام وجود نداشته باشد، ایران از محدودیت‌هایی که به‌عنوان عضو برجام دارد، خلاص می‌شود و کار خودش را انجام می‌دهد.
جمهوری اسلامی ایران به‌همراه گروه1+5 و اتحادیه اروپا در سال۱۳۹۴ به توافقی موسوم به برجام دست یافتند که بحران ساختگی پرونده هسته‌ای ایران را خاتمه بخشید و براساس آن، قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شد که ضمن تأیید برجام، قطعنامه‌های پیشین خود را برای تحریم ایران لغو کرد.
دونالد ترامپ که با حمایت دلارهای نفتی و لابی‌های صهیونیستی در آمریکا به قدرت رسید، هجدهم اردیبهشت‌ماه۱۳۹۷ به‌طور رسمی به مشارکت خود در برجام خاتمه داد و آن را یک توافق فاجعه‌بار دانست که دولت اوباما امضا کرده است.
اما این نظر، در مجامع بین‌المللی، اکثریت قریب به اتفاق متحدان آمریکایی و اعضای باقیمانده در برجام هیچ‌گاه پذیرفته نشد و همه بر حفظ برجام و جلوگیری از نابودی آن تأکید کردند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم بارها، برجام را دستاورد و گام مهمی در پیشبرد منع گسترش تسلیحات اتمی دانسته و بر حفظ آن به هر شکل ممکن تأکید کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید