• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103422
+
-

پاسخ به پرسش‌های سهام عدالت

به‌دنبال پرسش‌های فراوان مردم در مورد نحوه آزادسازی و چگونگی فروش سهام عدالت، روزنامه همشهری در ستون پیش‌رو به سؤالات رایج شما در این زمینه پاسخ داده است.

تفاوت انتخاب روش آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت چیست؟
پاسخ: در روش مستقیم مشمولان، مالکیت و مدیریت سهام عدالت خود را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار می‌گیرند. البته در این روش مشمولان فقط مدیریت سهام خود در 36شرکت بورس و فرابورس در اختیار می‌گیرند و مدیریت باقی سهامشان در شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت قرار می‌گیرد. در روش غیرمستقیم هرچند مالکیت سهام در اختیار سهامداران عدالت است، اما مدیریت این سهام در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفته و این مشمولان بعد از ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس در آینده سهامدار این شرکت‌ها می‌شوند و فروش سهام عدالت این دسته از مشمولان نیز در قالب فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌شود.

برای ویرایش شیوه آزادسازی سهام عدالت چه کنیم؟
پاسخ: مهلت نحوه تعیین روش آزادسازی سهام عدالت به پایان رسیده است و افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نکرده‌اند یا برای انتخاب روش آزادسازی به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند شد. البته چندی پیش، حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت از تصمیم‌گیری در مورد تغییر روش مدیریت سهام عدالت در جلسات آتی شورای‌عالی بورس خبر داده بود؛ اما هنوز این جلسه برگزار نشده است.

آیا می‌توان همه سهام عدالت را یکجا فروخت؟
پاسخ: خیر. افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کنند تا قبل از ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس و کشف قیمت آنها نمی‌توانند سهام خود را بفروشند. آنهایی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند فقط می‌توانند 30درصد از سهامشان را بفروشند و فروش بقیه سهام عدالت آنها نیاز به مصوبه شورای بورس دارد. برخی خبرها حاکی از آن است که فروش بقیه سهام مشمولان سهام عدالت ظرف یک سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر سهام عدالتمان را نفروشیم چه خواهد شد؟
پاسخ: مالکیت شما محفوظ خواهد ماند و مطابق قانون اصل 44قانون اساسی هیچ فردی حتی دولت نمی‌تواند مالکیت شما را سلب کند. در این وضعیت چنانچه ارزش سهام در فرایند زمان رشد کند دارایی شما افزایش می‌یابد و اگر نزول کند میزان دارایی‌هایتان کم خواهد اما مالکیت شما محفوظ خواهد ماند.

چرا سهام تاکسیرانان ثبت نشده است. تاکسیرانان کد پیگیری دارند اما سهامی به آنها اختصاص نیافته است؟
پاسخ: به‌دلیل برخی مشکلات در سامانه سهام عدالت سهام یک‌میلیون و 800هزار نفر از مشمولان در این سامانه ثبت نشده است. مجلس در حال پیگیری این موضوع است و طرحی درباره جامانده‌های سهام عدالت در دست بررسی است.

چرا ارزش سهام عدالت تخصیص یافته به افراد از 300هزار تومان تا یک‌میلیون تومان متغیر است؟
پاسخ: در زمان توزیع سهام عدالت، مقرر شد سود توزیع شده توسط شرکت‌های مشمول اصل44 تا 10سال به خزانه واریز شده و مالکیت سهام به مردم منتقل شود. از آنجایی ‌که در 10سال گذشته میزان سود واریز شده به خزانه به یک‌میلیون تومان نرسید، دولت در سال 95برای واریز وجه باقی‌مانده فراخوان داد و کسانی که در این فراخوان حدود 500هزار تومان واریز کرده باشند اکنون صاحب سهام عدالت یک‌میلیون تومانی هستند. البته در زمان توزیع سهام عدالت، به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز ۵۰درصد تخفیف داده شد و این افراد نیز سهام عدالت یک‌میلیون تومانی دارند.

چگونه بدون اینکه وارد بورس شویم می‌توانیم سهام خود را بفروشیم؟
پاسخ: یکی از روش‌هایی که دولت برای فروش سهام عدالت درنظر گرفته است فروش سهام از طریق بانک‌ها است و مشمولان می‌توانند با مراجعه به سهام بانک‌ها سهامشان را بفروشند.

چرا سازمان خصوصی‌سازی شماره تلفنی برای پاسخگویی درخصوص سهام عدالت ندارد؟
پاسخ: مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۶۹ از سراسر کشور سؤالات خود را از کارشناسان این مرکز مطرح کنند. همچنین شماره تماس ۸۳۳۳۸ سازمان خصوصی‌سازی، برای پاسخگویی به مشمولان سهام عدالت در دسترس عموم قرار دارد.

آیا اینکه عده‌ای سهام ندارند درحالی‌که وضع مالی بسیار نامناسبی هم دارند عدالت است؟
پاسخ: در طرح جدید مجلس برای ساماندهی سهام عدالت این سؤال به‌صورت کلیدی از دولت پرسیده شده و راهکارهایی برای رعایت عدالت برای تخصیص سهام عدالت درنظر گرفته است، این طرح تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده اما برای اجرای آن باید در صحن علنی تصویب و توسط شورای نگهبان تأیید شود.

ارزش روز سهام تخصیص یافته به هر نفر از مشمولین چه مبلغی است؟
پاسخ: ارزش روز سهام متناسب با افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بورس و فرابورس در نوسان است. هم‌اکنون ارزش روز سهام عدالت یک‌میلیون تومانی به حدود 25میلیون تومان رسیده و در آینده نیز متناسب با تغییر قیمت سهام شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت افزایش یا کاهش می‌یابد.

درصورت تغییر تعداد خانوار (بُعد خانوار) نسبت به زمان ثبت‌نام سهام عدالت یا تغییر شرایط خانوار ناشی از تولد، ازدواج و فوت باید چه اقدامی انجام داد؟
پاسخ: تخصیص سهام عدالت بر مبنای بعد خانوار در زمان ثبت‌نام انجام شده است و ازدواج، طلاق و فوت تأثیری در شرایط و مبلغ سهامداری مشمولین ندارد. همچنین متولدین بعد از تاریخ ثبت‌نام خانوارها نیز مشمول سهام عدالت نیستند. در مورد سهام عدالت مشمولانی که فوت کرده‌اند نیز، فعلا وراث این افراد باید گواهی انحصار وراثت را اخذ کنند و منتظر اخباری که متعاقبا از سوی ستاد سهام عدالت اعلام می‌شود، بمانند. احتمالا سهام عدالت متوفیان، پس از بارگذاری گواهی انحصار وراثت در سامانه سهام عدالت در میان وراث تقسیم خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید