• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103385
+
-

5 روبات برتر در نبرد با کرونا

در مبارزه سخت با کرونا روبات‌ها به کمک انسان آمدند تا درصد تلفات به ویژه در نیروهای امدادی کمتر شود

5 روبات برتر در نبرد با کرونا


زهرا خلجی ـ خبرنگار

مقابله با ویروس کرونا با روی آوردن به تکنولوژی وارد مرحله جدیدی شده است. حالا در بسیاری از کشورهای دنیا شرکت‌های سازنده، روبات‌هایی طراحی کرده‌اند که می‌توانند در بسیاری از موارد کار انسان‌ها در مسیر مبارزه با این ویروس بحران‌ساز را آسان‌تر کنند. از زیرنظر گرفتن افرادی که از قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی سرباز می‌زنند تا حضور در جشن فارغ‌التحصیلی به‌جای دانشجویان، کارهایی است که روبات‌ها انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد بحران کووید-19فرصتی بود تا روبات‌ها نشان بدهند می‌توانند نجات‌دهنده جان انسان‌ها در شرایط خطر هم باشند. در میان انواع مختلف روبات گاردین، ۵ روبات را به عنوان برترین موارد در بحران کرونا معرفی کرده است. 


Zora Bots
سازمان ملل متحد، 5روبات ضد اپیدمی ساخته شده توسط شرکت بلژیکی Zora Bots را به رواندا فرستاده است تا به این کشور آفریقایی در نبرد با ویروس کرونا کمک کند. این روبات‌ها می‌توانند دمای بدن یک بیمار را نشان داده، افرادی که ماسک نمی‌پوشند را شناسایی کرده  یا وجود هرگونه ناهنجاری در صدا یا نگاه بیماران را کنترل کنند. همچنین می‌توان از این روبات‌ها برای تحویل دارو و سایر موارد ضروری به افراد مبتلا به کووید-19 استفاده کرد. 




OhmniLabs
در ژاپن از روبات‌های Newme OhmniLabs برای جایگزین کردن دانشجویان قرنطینه شده که نمی‌توانستند در مراسم فارغ‌التحصیلی‌شان حاضر شوند، استفاده شد. روی سر این روبات‌ها، یک تبلت قرار داشت و یک دست لباس کامل فارغ‌التحصیلی نیز بر تن داشتند. هر یک از دانشجویان نیز برای دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی خود از یک مقام دانشگاه، از برنامه مکالمه تصویری Zoom استفاده می‌کردند و به این ترتیب تصویر آنها از تبلتی که روی سر روبات قرار گرفته بود پخش می‌شد و با مقام دانشگاهی ارتباط می‌گرفتند. مراسمی مشابه این جشن، با استفاده از روبات‌های ساخته شده توسط دانشجویان نیز اخیرا در نانجینگ چین برگزار شده است. 



Boston Dynamics
شرکت Boston Dynamics روباتی با نام «سگ زرد» طراحی کرده است که در سنگاپور برای یادآوری فاصله‌گذاری اجتماعی به افرادی که در پارک‌ها حضور دارند، استفاده می‌شود. این روبات به دوربین‌ها و حسگرهای بزرگی مجهز است که می‌تواند تخلفات فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌خوبی دیده و حس کند و هشدارهای از پیش ضبط شده را در زمان تشخیص تخلف، پخش کند. مقامات کشور سنگاپور به افراد محلی اطمینان داده‌اند که این روبات چهارپا، دستگاه جاسوسی نیست و قرار نیست اطلاعات شخصی افراد را جمع‌آوری کند. 




Starship Technologies
در یکی از شهرهای انگلیس به‌نام میلتون‌کینس مدتی است روباتی به شکل خودرویی 6چرخ دیده شده که غذا و خریدهای کوچک سوپرمارکتی را به افراد ساکن در این شهر می‌رساند. شبکه وسیع مسیرهای دوچرخه‌سواری که در این شهر طراحی شده است، کار را برای رفت و آمد این روبات آسان می‌کند تا با سرعت مطمئنه 6کیلومتر در ساعت مسیر خود را طی کند. کمپانی Starship Technologies در عملی تقدیرآمیز اعلام کرده است که خدمات‌رسانی این روبات به کادر درمانی این شهر در طول بحران کرونا، رایگان است. 



UVD Robots
این روبات‌های ضدعفونی‌کننده با اشعه ماورای‌بنفش ساخت دانمارک اخیرا در بیمارستان‌های چین رونمایی شده‌اند. این روبات‌ها با استفاده از اشعه ماورای بنفش بسیار قوی DNA و RNA هر میکروارگانیسمی  را از بین می‌برند. اثر قدرتمند اشعه ماورای‌بنفش روی ویروس‌ها و باکتری‌ها همیشه مشهور بوده است اما استفاده از آن توسط انسان یا در نزدیکی افراد بسیار خطرناک است. با این حال روبات‌های ضدعفونی‌کننده دانمارکی قادر به یادگیری چیدمان بیمارستان‌ها هستند و در صورت حضور نداشتن کادر پزشکی، کار خود را آغاز می‌کنند. به این ترتیب خطری متوجه افراد حاضر در بیمارستان نیست. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید