• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 3 تیر 1399
کد مطلب : 103124
+
-

کارمزد معاملات سهام کاهش می‌یابد

فرش قرمز بورس پیش پای سهامداران

بورس
فرش قرمز بورس پیش پای سهامداران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ثبت رکورد تازه‌ای در ورود نقدینگی به بورس خبر داد و تأکید کرد: فقط در سه ماهه سال‌جاری بیش از 50هزار میلیارد تومان پول تازه وارد بورس شده است. او همچنین از کاهش کارمزد معاملات سهام خبر داد.
به گزارش همشهری، بازارسرمایه ایران روز‌هایی رؤیایی و بی‌سابقه را تجربه می‌کند. تا همین چند سال پیش ارزش کل معاملات بازار سهام به زحمت به بیش از چند صد میلیارد تومان می‌رسید اما در سال‌جاری ارزش معاملات با رشد‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شده و به‌طور میانگین روزانه بین 15تا 20هزار میلیارد تومان دادوستد در بازار سهام انجام می‌شود. بخش زیادی از این روند رو به رشد ناشی از رشد نقدینگی و افزایش توجه مردم به بازارسهام تحت‌تأثیر اقتصاد تورمی است. این موضوع منجر شده است هر روز نقدینگی تازه‌ای وارد بورس شود؛ به‌طوری که برخی اطلاعات نشان می‌دهد روزانه بیش از 1500میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد بازار سهام می‌شود.

ورود 50هزار میلیارد تومان نقدینگی 
روزگذشته حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود پس از انتصابش به این سمت برنامه‌های خود برای توسعه بازار سرمایه را ارائه کردوگفت: ازابتدای سال تاکنون و ظرف 3‌ماه بیش از 50هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شده است.
به گفته او جمع کل نقدینگی که سال قبل وارد بازار سهام شده بود معادل 30هزار میلیارد تومان بوده و این نشان می‌دهد که حجم ورود پول به بازار سهام بیشتر شده است. او درباره ورود سهامداران جدید به بورس گفت: درسال 98جمعا 820هزار کد معاملاتی جدید صادر شده بود که این رقم فقط در سه ماهه نخست امسال به یک میلیون 600هزار کد سهامداری رسیده است. قالیباف ادامه داد: در12ماهه سال 98جمعا 2میلیون و 950هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده بودند در حالی این تعداد در سه ماهه سال‌جاری به بیش از 9.5میلیون نفر رسیده است.

کاهش کارمزد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست کارمزد معاملات سهام کاهش یابد گفت: ما چندین جلسه در هیأت مدیره سازمان بورس درباره کاهش کارمزد معاملات برگزار کرده‌ایم و در این زمینه با کانون کارگزاران بورس هم صحبت‌هایی انجام شده است. جمع بندی این جلسات این است که کارمزد معاملات سهام باید کاهش پیدا کند.
او درباره اینکه کارمزد معاملات سهام تا چه میزان کاهش پیداخواهد کرد گفت:میزان کاهش کارمزد معاملات سهام هنوز مشخص نیست اماجمع بندی ما این است که این کاهش در چند مرحله انجام شود. او با بیان اینکه اعتقاد ما این است که هزینه معاملات بایدکاهش پیدا کند اضافه کرد:طرح پیشنهادی سازمان بورس برای کاهش کارمزد معاملات سهام تهیه شده و به شورای بورس ارائه شده و قرار است شورای بورس در این‌باره تصمیم‌گیری کند.
قالیباف تأکید کرد:درمورد کاهش کارمزد معاملات سهام دقت خواهیم کرد که صنعت کارگزاری و سایر نهاد‌های مرتبط با کارمزد معاملات دچار آسیب نشوند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا دامنه نوسان و حجم مبنا تغییر نخواهد کرد گفت:به لحاظ مقرراتی پیشنهاد کاهش دامنه نوسان یا حذف حجم مبنا باید از طرف بورس تهران و فرابورس به سازمان بورس ارائه شود. چنانچه بورس‌ها این پیشنهاد را به سازمان بورس ارائه کنند در هیأت مدیره سازمان بورس بررسی خواهد شد.

بهینه‌سازی‌ هسته معاملات
رئیس سازمان بورس واوراق بهادار همچنین درباره مشکلاتی که سامانه معاملات بورس با آن مواجه است گفت: در موردکندی و قطعی سامانه معاملات بورس شرکت مدیریت فناوری بورس پیشنهاد‌هایی را به سازمان بورس ارائه کرده و سازمان بورس در حال بررسی این پیشنهاد است. ضمن اینکه باید توجه کنیم با وجود اینکه ارزش معاملات بورس تا 8برابر افزایش یافته، اما میزان کندی و قطعی سامان معاملات کمتر شده است. او با بیان اینکه بهینه‌سازی‌ و توسعه سامانه معاملات بورس کار سریعی نیست ادامه داد:ما برنامه‌های مدونی را برای رفع مشکلات سامانه بورس دنبال می‌کنیم و برای این کار کارگروهی نیز تشکیل شده است و مشکلات سامانه معاملات بورس را در قالب سه برنامه کوتاه، میان و بلندمدت رفع خواهیم کرد.
او با بیان اینکه بازار سرمایه ایران مشتری محور است و باید به سمت سیستم کارگزار محور حرکت کند اضافه کرد:در میان‌مدت(یک ساله) ما بحث خرید یک سامانه معاملات را دنبال می‌کنیم و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مسئول این موضوع است و مذاکرات موفقیت آمیزی هم در این زمینه انجام شده‌است.
او تصریح کرد:دربلندمدت ما چاره‌ای جز بومی‌سازی‌ سامانه معاملات بورس نداریم، برای همین در حال تهیه سامانه معاملات و عملیات پس از معاملات هستیم و در این زمینه همکاری‌ها با دانشگاه تهران آغاز شده و مسیر موفقیت آمیزی دنبال شده است.

دعوت از شرکت‌ها برای تامین مالی
رئیس سازمان بورس با تأکید بر اینکه میزان تامین مالی در بازار سرمایه به سرعت در حال افزایش است گفت:درسال 97جمعا 120هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده که این مقدار در سال قبل به 260هزار میلیارد تومان رسید. این درحالی است که فقط در سه ماهه سال‌جاری بیش از 100هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه انجام شده است. قالیباف با تأکید بر ورود نقدینگی به بازار سهام گفت: ورود نقدینگی به بازار سرمایه فرصت مناسبی را پیش پای بنگاه‌های اقتصادی و همینطور دولت قرار داده تا بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود راتامین کنند.
او با بیان اینکه دولت هم در کنار شرکت‌ها یکی از مشتری‌های بازار سرمایه است تصریح کرد:ورود 50هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سه ماهه اول امسال از یک طرف این فرصت را ایجاد کرده است که عمق بازار سهام افزایش یابد و از سوی دیگر این فرصت را هم برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده. که بتوانند منابع مورد نیازشان را تامین کنند. برای همین من از همه بنگاه‌های اقتصادی دعوت می‌کنم که از فرصت به‌وجود آمده در بورس برای تامین مالی استفاده کنند چرا که در دوره‌های رکود دیگر چنین فرصتی وجود نخواهد داشت.

      اعطای مشوق‌های مالیاتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  از اعطای مشوق‌های مالیاتی برای ورود شرکت‌های جدید به بورس براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قواخبر داد و تأکید کرد:طرحی در شورای هماهنگی سران قوا مورد بحث و تصویب قرار گرفته است که روند پذیرش شرکت‌های جدید را در بورس تسهیل می‌کند.با استفاده از این مصوبه از این پس سازمان امور مالیاتی کنکاشی در مالیات‌های گذشته شرکت‌ها پس از ورود به بورس انجام نخواهد دادو شرکت‌های جدید می‌توانند بدون دغدغه مالیاتی وارد بورس شوند. قالیباف با بیان اینکه برای شرکت‌هایی که از محل صرف سهام سرمایه‌شان را افزایش دهند امتیاز مالیاتی درنظر گرفته خواهد شد گفت:طرح دیگری نیز برای ارائه سهام ممتاز به سهامداران بزرگ در حال تدوین است که براساس آن سهامداران حقوقی می‌توانند بدون اینکه صندلی‌های هیأت‌مدیره را از دست بدهند سهام شرکت هایشان را در بورس عرضه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید