• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103083
+
-

گزارش زمین نهاد ریاست‌جمهوری در شورای شهر تهران قرائت شد

بررسی ساخت‌وساز در«ملک جماران»

شورا
بررسی ساخت‌وساز در«ملک جماران»

مجید جباری- خبر‌نگار

در جلسه‌ای که 4مصوبه داشت، شورای شهر تهران درخصوص حواشی روزهای اخیر پیرامون ملک موسوم به جماران شفاف‌سازی‌ کرد و خواستار توقف ساخت‌وساز در ملک تحت مالکیت نهاد ریاست‌جمهوری شد.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دیروز گزارشی را در صحن علنی شورا قرائت کرد که پیش از تشکیل جلسه رسمی شورا در نشست هم‌اندیشی اعضای شورا و شهرداری تدوین شده بود. در این گزارش که توسط سالاری در آغاز دویست و بیست و یکمین جلسه شورا قرائت شد، شورای شهر در نهایت، جمع‌آوری تخلفات و برخورد بدون اغماض تا سیر مراحل قانونی را خواستار شد.علاوه بر آن، دیروز برخی اعضای شورا هم ترجیح دادند تا تذکرات پیش از دستورشان را به این بحث اختصاص دهند. بر همین اساس، حجت نظری، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت:«شورای پنجم در جایی که حق مردم در میان باشد، تعارفی با نهاد‌های قدرت ندارد و پیگیری تخلفات را صرف‌نظر از مقام و منصب و همسویی سیاسی و... انجام خواهد داد.» این عضو شورای شهر اضافه کرد:«یکسری تخلفات در این ملک صورت گرفته که طبقه اضافی بنا یک مورد از آن و تخلف دیگر مربوط به درختان این ملک 1056متری است. درپی این تخلف، از 7 اصله درخت مجاور ملک، 3 اصله درخت چنار خشک شده و از 32اصله درخت داخل ملک نیز، تنها 3اصله درخت چنار باقی مانده است.» نظری از شهرداری تهران خواست که در برابر تخلفات، حتی یک وجب عقب نشینی نکند.مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر هم در ارتباط با ساخت‌وساز غیرمجاز در ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری گفت:« حاکمان و نهادهای قدرت، قانون را محترم بشمارند. همچنین شهرداری هرگونه تخلف از قانون و ضوابط قانونی خصوصا از سوی نهادها را با جدیت پیگیری کند و بر حسب مورد، گزارش لازم را به اطلاع مردم برسانند.» 

شورا مانع از لغو طرح تفصیلی جماران می‌شود
اما جلسه شورای شهر تهران دیروز با گزارش محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درباره ملک جماران شروع شد. او با تأکید بر انجام وظیفه پاسخگویی به افکار عمومی و شفاف‌سازی‌ درخصوص ماجرای تخلف ساخت‌وساز در ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری، گفت:« هفته گذشته به موجب گزارش‌های مردمی، خبر ساخت‌وساز در ملکی متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری، واقع در محله جماران در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر شد. به همین دلیل روز پنجشنبه هفته قبل به‌عنوان مسئول کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، به همراه شهردار منطقه یک، در محل پروژه حاضر و خواستار توضیحات لازم، و ارائه اسناد قانونی ازجمله پروانه ساختمانی و نقشه‌های مصوب از سوی شهرداری شدم. توضیحات ارائه شده حاکی از این بود که این ساختمان که در مراحل پایان اجرای ستون‌ها و سقف طبقه پنجم (2 طبقه از روی گذر بالا و 4 طبقه از روی گذر پایین و یک طبقه زیرزمین، پایین‌تر از گذر پایین) قرار دارد، متأسفانه بدون اخذ پروانه ساختمانی احداث شده است. البته بنا بر اظهارات شهردار منطقه، درخواست صدور پروانه انجام شده، اما به‌دلیل طولانی شدن فرایند استعلامات مربوطه، هنوز پروانه‌ای برای این ملک صادر نشده است.»
او ادامه داد:« پس از انجام این بازدید، به‌منظور بررسی دقیق‌تر بارگذاری صورت گرفته در این پروژه و تطبیق آن با ضوابط ملاک عمل، مفاد طرح تفصیلی و طرح مصوب جماران (توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری) و نیز به‌دلیل عدم‌دریافت پروانه، خواستار توقف ادامه ساخت، تا سیر مراحل قانونی معمول شدم. همچنین از آنجا که شواهد از اقدام برای اجرای ستون‌های طبقه سوم از گذر بالا، برخلاف ضوابط ملاک عمل این محله حکایت داشت، با شهردار محترم تهران تماس گرفتم و تأکید کردم دستورات اکید را جهت جلوگیری از تداوم مراحل ساخت‌وساز این پروژه و به‌خصوص طبقه مازاد صادر کند. اما ساعت 5.5صبح روز بعد از آن (جمعه گذشته) با گزارش‌های شهروندان در جریان اقدام شبانه عوامل پروژه برای بتن ریزی طبقه سوم قرار گرفتم. به همین‌خاطر بار دیگر پس از صحبت با شهردار منطقه و شهردار تهران خواستار جمع‌آوری اقدامات مربوط به بنای مازاد دارای تخلف، برابر قانون و مطابق ضوابط ملاک عمل شدم. ضمن اینکه در گزارشی، این اقدامات را به اطلاع آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر هم رساندم. پس از کسب نظر اعضای شورا، به همراه آقای علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، مجدداً در محل پروژه حضور یافتیم و خواستار جمع‌آوری مستحدثات نیمه ‌کاره طبقه مازاد شدیم که این کار توسط شهرداری منطقه انجام شد.»
 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گزارش خود به تبیین برخی ابعاد دیگر این پروژه پرداخت و گفت:« بررسی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود اینکه در سند مالکیت قدیمی قید باغ عمارت آمده، اما در سال۹۳ در کمیسیون ماده ۷ منطقه با داشتن تعدادی درخت، رأی غیرباغ گرفته است. در خرداد ۹۹ نیز مجدداً در کمیسیون ماده ۷ منطقه، 2نفر از اعضای کمیسیون رأی غیرباغ و یک نفر رأی باغ داده‌اند که بنابر رأی اکثریت، رأی غیرباغ گرفته است.نهاد ریاست‌جمهوری در سال ۹۳ اقدام به تخریب و گود برداری در این ملک کرده و در مرحله گود برداری، تا اواخر سال ۹۸ رها شده بود، اما پس از صدور اخطار‌های متعدد توسط شهرداری منطقه، اواخر سال ۹۸، پایدار‌سازی‌ گود و پس از آن احداث ساختمان بدون دریافت پروانه صورت گرفته است.»
سالاری خاطرنشان کرد:« پروانه شهرسازی برای ملک مذکور در تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹، پس از بازدید اینجانب از محل ملک توسط شهرداری، آن هم بارگذاری مطابق ضوابط ملاک عمل طرح تفصیلی، یعنی 2طبقه روی گذر فوقانی و 3 طبقه زیر زمین صادر شده است. با توجه به تحرکاتی که درخصوص لغو طرح تفصیلی ویژه محله جماران و خدشه وارد کردن به هویت تاریخی، فرهنگی و معنوی محله جماران و بافت پیرامونی حسینیه امام (ره) و حذف محدودیت‌های میراثی و ارتفاعی آن احساس می‌شود، به صراحت اعلام می‌کنم، شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون شهرسازی و معماری یقینا از همه ظرفیت‌های قانونی خود در مقابله با این رویکرد استفاده خواهد کرد.»

تصویب یک فوریت «نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل ونقل عمومی»
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز، یک فوریت طرح اصلاحیه ماده واحده مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل‌ونقل عمومی شهر تهران را به تصویب رساندند.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره یک فوریت این طرح سخن گفت. در ادامه، مرتضی الویری به‌عنوان مخالف و محمد سالاری به‌عنوان موافق یک فوریت این طرح صحبت کردند. در نهایت اما یک فوریت این طرح با رأی اکثریت شورا همراه شد.
در ادامه، بررسی طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در شهر تهران روی میز شورا قرار گرفت و اعضا، پیشنهادهایی  را درخصوص بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی و کرونایی مطرح کردند؛ طرحی که کلیاتش در جلسه قبل به تصویب رسیده بود.
طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی و تعیین تکلیف استفاده موقت اداری و خدماتی از واحدهای مسکونی در پهنه‌های مجاز مطابق طرح تفصیلی» دیگر دستور جلسه دیروز شورا بود که یک فوریت این طرح هم با اکثریت آرا همراه شد.

تعیین حریم برای آثار هنری پایتخت
در آخرین دستور کار دیروز شورای شهر تهران، کلیات طرح تعیین حریم آثار هنری در محوطه‌های عمومی سطح شهر تهران به جریان افتاد که کلیات این طرح رأی آورد. براساس این طرح که بررسی بندها و مواد آن به جلسه آتی موکول شد، در راستای جلوگیری از آشفتگی‌های بصری و سلیقه‌ای از سوی شهرداری‌ها و همچنین حفظ ارزش‌های اثر و ارتقای سطح سواد بصری شهروندان و دسترس‌پذیری هنر برای عموم مقرر شد آثار هنری واجد ارزش در شهر دارای حریم شوند.

شورا و شهرداری به معضل مسکن ورود کنند
 رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر باید در زمینه حل معضل مسکن فعال شوند گفت:«می‌توانیم راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل در اختیار دولت قرار دهیم و به ساماندهی در این زمینه دست یابیم.» محسن هاشمی‌رفسنجانی در ابتدای دویست و بیست و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه همزمان با آغاز فعالیت‌ها در کشور و بازگشایی اکثر مشاغل و صنوف آمار مسافران در مترو و اتوبوس رو به افزایش است، تصریح کرد:« با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود آمار مسافران مترو به ۲ میلیون نفر در روز برسد که باید چاره‌ای در این زمینه اندیشید.»
هاشمی بر ضرورت استفاده از ماسک توسط مسافران در حمل‌ونقل عمومی هم تأکید کرد و از شهرداری خواست با جدیت نسبت به تأمین، تولید و توزیع ماسک ارزان‌قیمت ورود کند چرا که هم‌اکنون تنها راه‌حل باقیمانده جهت مقابله با کرونا استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی است.
رئیس شورای شهر تهران به مشکل شهروندان در زمینه خرید و اجاره منزل مسکونی هم گریزی زد و مباحث اقتصادی مانند پول‌های سرگردان، افزایش قیمت ارز، طلا، مصالح ساختمانی و زمین را از علل افزایش قیمت مسکن عنوان کرد. او گفت که در این شرایط باید اقدامات و الگوی مشخصی جهت توسعه و عرضه زمین و مسکن داشته باشیم.شهرداری و شورای شهر باید در این زمینه فعال شوند و راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل در اختیار دولت قرار دهند تا بتوانیم به ساماندهی در این زمینه دست یابیم.

نظارت بر ساخت و سازهای جماران ادامه دارد
سیدحمید موسوی، شهردار منطقه‌یک تهران:

۶سال پیش مجوز گودبرداری در ملکی متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری در جماران صادر و در نهایت یک گود ۱۴متری حفاری شد. بعد از مدتی این گود به حال خود رها شد و به مرور زمان به‌علت عمر محدود سازه نگهبان در زمره گودهای پرخطر قرار گرفت. پیش از سال جدید، نهاد ریاست‌جمهوری برای تکمیل ساخت‌وساز و درخواست پروانه اقدام کرد. کاربری ملک، مسکونی و براساس ضوابط طرح تفصیلی دارای تراکم ۳۰۰درصد است. این ملک مستند به مصوبه کمیسیون ماده7 از سال۹۳ باغ نیست و همچنین تأییدیه جدید کمیسیون ماده۷ مبنی بر باغ نبودن را دارد.
براساس ضوابط طرح ویژه مصوب ساماندهی محدوده جماران در شورای‌عالی شهرسازی، تعداد طبقات مجاز در مجاورت حسینیه شماره یک جماران به‌صورت 2طبقه روی زمین است. رعایت بر اصلاحی و شیب زیاد زمین (اختلاف ۹متری خیابان‌های شمال و جنوب زمین) شرایط خاصی را به‌وجود آورده و این طرح به‌صورت 2طبقه روی زمین و 3طبقه زیرزمین ارائه شده است. همچنین براساس پهنه ملک، می‌توانستند ۷۰درصد سطح اشغال داشته باشند اما حدود ۶۰درصد سطح اشغال داشتند.
این ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری و سازنده کنونی آن بنیاد مسکن است. حین اجرا، شهرداری متوجه ساخت یک «نیم‌طبقه» برخلاف ضوابط مصوب شد که مأموران اجرائیات برای تخریب آن اقدام کردند.
نظارت بر ساخت و ساز‌ها و جلوگیری از ایجاد طبقات اضافی یکی از اقدامات رایج و هرروزه شهرداری منطقه یک است که طبق روال برای این ساختمان هم انجام و از ساخت طبقه اضافی در روز جمعه جلوگیری شد. از طرف دیگر امکان تغییر در طرح تفصیلی را نمی‌شود رد کرد زیرا همیشه تقاضا‌هایی برای انجام تغییرات وجود دارد. این طرح راهبردی و ساختاری است و اگر متولیان بازنگری آن دستور العمل جدید به شهرداری منطقه ابلاغ کنند، اجرا خواهیم کرد اما درباره این ساختمان خاص تاکنون تقاضایی نداشته‌ایم.

پارلمان شهری پایتخت برای آثار هنری در محوطه‌های عمومی شهر حریم تعیین کرد

تذکر ۶ عضو شورا درباره پادگان 06 
6 عضو شورای شهر تهران درباره پادگان 06به شهرداری تذکر دادند. در متن این تذکر که به امضای الهام فخاری، احمد مسجد‌جامعی، حسن خلیل‌آبادی، حجت نظری، علی اعطا و محمدجواد حق‌شناس رسیده و توسط حق‌شناس در صحن شورا قرائت شد، آمده است:« براساس قوانین و مقررات، هرگونه تفاهمنامه منعقده درخصوص پادگان 06باید مورد تأیید شورا قرار گیرد. درصورت اصرار به آزاد‌سازی‌ فضای پادگان 06و تبدیل آن به فضای عمومی و بوستان شهری، انتظار می‌رود شهرداری با تجدیدنظر در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، از طریق ارائه پیشنهادهای جایگزین توسط شهرداری تهران، راهکارهایی نظیر «انتقال حق توسعه در سایر املاک ارتش، ارائه زمین معوض از سوی شهرداری و یا دولت» دنبال شود.

مجید فراهانی
در حاشیه جلسه علنی شورا که شاهد حضور نماینده کمپین پیگیری اجرای قانون معلولان بودیم، برخی از نقایص و مشکلات شهروندان دارای معلولیت در دسترسی به ساختمان شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. با توجه به لزوم فراهم کردن دسترسی و تردد آسان معلولان به ساختمان شورا و ملاقات این عزیزان با نمایندگان شورا، به شهرداری تهران، درباره توجه به ارتقای دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی‌ فضای ساختمان شورای شهر تهران برای حضور و مراجعه بدون دغدغه معلولان عزیز تذکر می‌دهم.

سیدمحمود میرلوحی
 براساس اطلاعات واصله، 70هکتار زمین مجموعه تفریحی میرزاحسین، در چهارچوب توافقنامه‌ای بین اوقاف و شهرداری تهران، 99ساله تحویل شده و طبق اسناد مالی موجود 141میلیارد تومان توسط شهرداری در این مجموعه هزینه شده است. اداره مجموعه که به دلایل نامشخصی به دفتر شهردار وقت سپرده شده بود، به دلایل نامعلوم همزمان با تغییر مدیریت شهری، به یکی از مراکز نظامی تحویل شده  است. خواهشمند است شهرداری اقدامات انجام شده جهت استرداد این مرکز را جهت اطلاع شورای اسلامی شهر تهران اعلام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید