• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103044
+
-

ویژگی‌های کتاب خوب برای کودکان


امروزه با پیشرفت و متمدن شدن جوامع بشری و وجود کتاب‌های الکترونیکی و کتابخانه‌های مجازی برای کودکان و نوجوانان، کتاب‌های کاغذی نه‌تنها جایگاه خود را درمیان این گروه سنی از دست نداده‌اند؛ بلکه هر روز بیشتر ازگذشته مورد توجه قرار می‌گیرند. گرچه به قولی هر کتابی ارزش یک‌بار خوانده شدن را دارد اما هستند کتاب‌هایی که نه‌تنها چندین بار چاپ مجدد، بلکه در تمام دنیا شناخته و به زبان‌های دیگر هم ترجمه می‌شوند و هر نوع مخاطبی را جذب خود می‌کنند. این کتاب‌ها به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان ویژگی‌هایی دارند که در ادامه به آن اشاره می‌شود.
عنوان کتاب: مهم‌ترین مشخصه یک کتاب خوب، انتخاب عنوان زیبا برای آن است. یک نام خوب می‌تواند خوانندگان بسیاری را جذب کند.
جذابیت: یک کتاب خوب دارای چنان جذابیتی است که کودکان دوست ندارند آن را کنار بگذارند و دوست دارند بدانند آخر داستان چه اتفاقی می‌افتد. این ویژگی که در آثار بزرگسالان به آن تعلیق داستانی می‌گویند، بارزترین مشخصه یک کتاب خوب برای کودکان است.
تصویر‌سازی‌: زمانی که خواننده، به‌ویژه اگر مخاطب، کودک باشد کتابی را می‌خواند باید از قهرمانان یا محیط آن کتاب تصویری در ذهن خود بسازد. اگر کتابی خوب باشد حتی اگر خواننده چند سال بعد هم دوباره آن کتاب را بخواند همان تصویر در ذهنش نقش می‌بندد.
رضایتمندی: کودکان در پایان کتاب خوب از خواندن آن احساس لذت و رضایتمندی می‌کنند.
آموزش: یک کتاب خوب نه‌تنها سرگرم‌کننده است، بلکه باید حالت آموزشی نیز داشته باشد و درسی تازه به کودکان بدهد.
محور‌ داستان: یک کتاب خوب نباید خسته‌کننده باشد و به مسائل حاشیه‌ای بپردازد، بلکه باید محور داستان تا پایان کتاب رعایت شود.
پیشنهاد: یک کتاب خوب باید آنقدر ویژگی داشته باشد که کودکان خواندن آن را به همسن و سال‌هایشان پیشنهاد کنند.
تولید یک کتاب خوب با چنین ویژگی‌هایی شاید سخت باشد، اما محال نیست و کتابی که چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد، نه‌تنها خوانندگان خاص بلکه خوانندگان عام را هم جذب می‌کند.

منبع: کید ریدر، نویسنده: الیزا جویس
 

این خبر را به اشتراک بگذارید