• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102966
+
-

250 اتوبوس و مینی‌بوس در راه تهران

ایران‌خودرو و شهرداری برای ساخت اتوبوس‌های شهری تفاهمنامه امضا کردند

حمل‌و‌نقل
250 اتوبوس و مینی‌بوس در راه تهران

تا پایان سال‌جاری ۱۲۰اتوبوس و ۱۳۰مینی‌بوس نو به شهرداری تهران تحویل داده می‌شود. دیروز تفاهمنامه ساخت این وسایل نقلیه با حضور مسئولان شهری و مدیران ایران‌خودرو امضا شد. 60درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران هم‌اکنون فرسوده شده و اگر اقدامی برای نوسازی آن صورت نگیرد، تا 6سال آینده باید با آن خداحافظی کرد. شهردار تهران صبح دیروز در آیین امضای تفاهمنامه ساخت اتوبوس با ایران‌خودرو دیزل، گفت: اینکه اتوبوس‌های تهران توسط کارگران هموطن تولید می‌شود برای ما خوشایند است. پیروز حناچی، افزود: طبق تفاهمنامه‌ای که با ایران‌خودرو امضا شد و بازدیدی هم از خط تولید اتوبوس انجام شد، امید است با تلاش این گروه خودروساز نیاز مردم به اتوبوس‌های شهری برطرف شود. حناچی با بیان اینکه ایران‌خودرو شناسنامه صنعت کشور است، گفت: توافقات دیگری هم شده است تا زمینه‌‌ تولید اتوبوس برقی فراهم شود. برای ما خوشایند است که اتوبوس‌های تهران توسط این کارگران پرتلاش کشورمان ساخته شود. امید است این تفاهمنامه آغازی برای همکاری‌های گسترده‌تر با این گروه باشد. تفاهمنامه 250 اتوبوس و مینی‌بوس را پیروز حناچی، شهردار تهران و فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو امضا کردند و قراردادی نیز میان محمد زالی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل و مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران امضا شد. طبق این قرارداد، شهرداری ۱۲۰دستگاه اتوبوس و ۱۳۰دستگاه مینی‌بوس از ایران‌خودرو تحویل می‌گیرد و تفاهمنامه ساخت 500دستگاه اتوبوس، 300دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس برقی هم امضا شده است. از این تعداد اتوبوس جدید، ۱۰۰دستگاه اتوبوس برقی، ۲۰۰دستگاه اتوبوس پایه گازسوز و ۲۰۰دستگاه پایه دیزل هستند. این اقدام برای تامین نیاز ناوگان حمل‌ونقل شهری به اتوبوس و مینی‌بوس است. هم اکنون در تهران کمبود 3 هزار دستگاه اتوبوس احساس می‌شودکه امید است با این قراردادها بخشی از نیازها برطرف شود. همچنین 3شرکت بخش خصوصی داخلی برای تولید اتوبوس‌ اعلام آمادگی کرده‌اند که شهرداری در حال مذاکره با آنهاست.

کمبود ۳ هزار اتوبوس 
شهردار تهران در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران درباره بازسازی اتوبوس‌های تهران هم گفت: دولت هزار میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌ها اختصاص داده و قرار شده است بخشی از اتوبوس‌های نیازمند تعمیر نیز در ایران‌خودرو تعمیر شوند. همچنین فرشاد مقیمی نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تمامی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های ارائه شده به شهرداری دارای استاندارد یورو ۴ و ۶ هستند و از ‌ماه آینده طبق قرارداد، تحویل اتوبوس‌ها شروع می‌شود. برنامه این است که تا پایان سال این اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها تحویل شهرداری شود.

۶۲ درصد اتوبوس‌ها ایرانی هستند
سفارش شهرداری تهران سبب افزایش رونق تولید و به‌کارگیری ظرفیت‌های خالی خواهد شد. فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل در این‌باره گفت: شهرداری تهران در سال جهش تولید همت بسیار خوبی داشت. تمامی ظرفیت‌ها برای تولید اتوبوس در شرکت ایران‌خودرو وجود دارد و در راستای تأمین نیازهای کشور خواهد کوشید. او با بیان اینکه تحویل اتوبوس‌ها از ‌ماه آینده به‌صورت ۱۰دستگاه از هر مدل شروع خواهد شد، گفت: در ماه‌های آتی تحویل به ۳۰دستگاه هم می‌رسد. سفارش‌گذاری ۵۰۰دستگاه اتوبوس به مرور انجام خواهد شد. به گفته مقیمی، تعداد قابل توجهی از قطعات اتوبوس‌ها در حوزه داخلی‌سازی‌، هدفگذاری شده تا به شهرداری تهران تحویل داده شود. این قطعات شامل قطعات موتوری، قطعات محوری و قطعات تریم است. همچنین میزان داخلی‌سازی‌ اتوبوس‌ها ۶۲درصد است. مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل درباره اتوبوس‌ها، بیان کرد: برای تولید اتوبوس‌های برقی مذاکرات و تفاهم‌هایی انجام شده که شرکت ایران‌خودرو تنها منتظر سفارش‌گیری است. امروز شهردار تهران برای استفاده از ظرفیت ایران‌خودرو دستور داد که اتوبوس برقی هم تولید شود که برنامه زمانبندی آن براساس تعداد اتوبوس‌ها مشخص خواهد شد.

جرقه نوسازی ۳۰هزار تاکسی 
تهران 80هزار تاکسی دارد که هر سال 8هزار دستگاه آن به سن فرسودگی می‌رسند. در این زمینه جلسات کارشناسی انعقاد قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه تاکسی جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی درحال برگزاری است. سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره، گفت: بعد از 8سال، انعقاد این قرارداد، گام بسیاری خوبی در جهت تأمین نیازهای شهروندان بوده است. کلانشهرهای دیگر از تهران برای تأمین حمل‌ونقل عمومی و استفاده از ظرفیت داخلی الگو خواهند گرفت. سیدمناف هاشمی ابراز امیدواری کرد که در 2سال آینده ۳۰هزار تاکسی تهران با کمک ایران‌خودرو نوسازی شود. این در شرایطی است که از سال۱۳۹۶ تاکنون فقط ۶هزار تاکسی نوسازی شده است.

   بودجه 600میلیارد تومانی 
برای خرید 800دستگاه اتوبوس‌ تهران، اعتبار 600میلیاردی شهرداری درنظر گرفته شده است. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این‌باره اعلام کرد که اعتبار خرید این اتوبوس‌ها از شهرداری تهران و اوراق مشارکت اسلامی تأمین می‌شود و برنامه‌هایی داریم که به غیر از شرکت ایران‌خودرو دیزل با سایر سازندگان داخلی اتوبوس نیز تفاهمنامه و قراردادهایی داشته باشیم. ترفع خاطرنشان کرد: ‌امسال 600میلیارد تومان بودجه در شهرداری تهران برای خرید اتوبوس درنظر گرفته شده است و 250اتوبوسی که امروز قرارداد خرید آن منعقد شد، 5‌ماه پس از پرداخت واریز هزینه آن به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید