• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102950
+
-

چگونه ذهن کودکان با کتاب پویا می‌شود؟


گرچه بچه‌ها در فصل تابستان از مهارت‌های آموزشی فارغ می‌شوند اما این فراغت به معنای کنار گذاشتن کامل مطالعه نیست که اگر چنین باشد پیامدهای بسیار منفی به همراه خواهد داشت.
تغذیه ادبی بهترین نوع سوخت‌رسانی به مغز و عامل پیشرفت و پویایی ذهن است؛ به‌ویژه در تابستان که بچه‌ها از مدرسه و فعالیت‌های تحصیلی رها می‌شوند و زمان بیشتری را به‌عنوان اوقات فراغت دارند. مطالعه نکردن در تابستان نه‌تنها باعث کاهش فعالیت‌های مغز می‌شود، بلکه علاقه به مطالعه را در کودکان بسیار کمرنگ می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد دسترسی نداشتن به کتاب و مطالعه نکردن بچه‌ها در تابستان باعث می‌شود مهارت‌های درس خواندن نیز در آنها از بین برود‍؛ به همین‌خاطر به بچه‌ها توصیه می‌شود در فصل تابستان در کنار فعالیت‌های دیگر حتماً کتاب مطالعه کنند. مهارت‌های یادگیری برای دانش‌آموزان نیاز به تقویت دارد که این تقویت جز با مطالعه امکان‌پذیر نیست. تحقیقات میان 2 دسته از دانش‌آموزانی که در فصل تابستان کتاب خوانده با کسانی که کتاب نخوانده بودند، نشان داد که بچه‌هایی که در تابستان کتاب مطالعه کرده بودند، کارایی بیشتری در فصل مدرسه داشتند و از تمرکز بالایی برخوردار بودند و نسبت به آنهایی که مطالعه نداشتند موفق‌تر ظاهر شدند. البته این را می‌توان در مثالی بسیار ساده نیز نشان داد. تصور کنید یک ورزشکار چند‌ماه ورزش نکند یا یک موسیقیدان چند‌ماه هیچ‌سازی را ننوازد. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طی 9‌ماه بچه‌ها یاد می‌گیرند و فعالیت‌های مطالعه را انجام می‌دهند و اگر 3‌ماه این فعالیت متوقف شود، آنها دیگر هیچ تمایلی به مطالعه نخواهند داشت و درس خواندن آنها تنها از سر اجبار و بدون علاقه خواهد بود. با کنار گذاشتن مطالعه در تابستان، ذهن دچار لغزش می‌شود و پس از مدتی شاهد رکود فعالیت‌های یادگیری و آموزشی خواهیم بود. راه‌هایی وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند با بهره‌بردن از آن فعالیت مغزی فرزندانشان را پویا نگه دارند: 
1ـ بچه‌ها را به کتابخانه ببرند و آنها را عضو کتابخانه کنند. آشنایی با این محیط فرهنگی بینش بچه‌ها را به کلی تغییر می‌دهد و باعث می‌شود تا نسبت به همسالان خود بیشتر بفهمند.
2 ـ مکانی خاص را برای مطالعه در خانه آماده کنید که از هر لحاظ (نور، سیستم سرمایشی، تهویه و...) مناسب باشد و درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اید با هم هر شب صحبت کنید.
3ـ بچه‌ها را به مطالعه پیش از خواب تشویق کنید؛ چراکه باعث افزایش سطح هوشیاری آنها می‌شود.
4ـ خواندن 4یا 5کتاب در طول تابستان باعث ایجاد نیرویی برای جلوگیری از کاهش سطح تمرکز و علاقه به مطالعه در طول سال تحصیلی می‌شود.
5ـ کتاب داستان نویسنده مورد علاقه فرزندتان را برای او تهیه کنید و به‌نظر او احترام بگذارید.
منبع: گاردین، نویسنده: کارولین اس جانسون
 

این خبر را به اشتراک بگذارید