• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102923
+
-

در پی برگزاری نخستین جشنواره حکایت تهران صورت گرفت

800‌حکایت از تهران

احمد مسجدجامعی: ذکر خاطرات شهروندی، به محله‌ها هویت می‌بخشد

800‌حکایت از تهران

پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبر‌نگار

 تهران این شهر هزار رنگ، هزار چهره، هزار تو، پیچ در پیچ، شهر روزهای تلخ و شیرین، شهری که گاهی آن‌را به چنارهایش می‌شناسند؛ گاهی به روایت‌های شاه قاجارش یا قصه‌های رمضان یخی، هرازگاهی داستان پاچنار و چه روایت‌های شیرین و دوری... باید پای درددل‌های مردمان عادی شهر، در دل کوچه و پس کوچه‌ها نشسته باشید تا تهران را از زاویه حکایتش‌ها لمس کنید. درست مثل قصه‌هایی که شهروندان به نخستین جشنواره حکایت تهران ارسال کردند؛ جشنواره‌ای که از شهریور سال گذشته کلید خورد و 14تیر‌ماه اختتامیه آن برگزار می‌شود.

باید در تهران به دنیا آمده باشید تا بدانید تهران شهر خاطره‌ها و روایت‌هایی است که گاهی می‌تواند ساعت‌ها شما را پای درددل مردمان قدیمش بنشاند و گپی و چای و حبه قندی و... جرقه برگزاری جشنواره‌ای برای این حکایت‌ها و روایت‌های مردمی اززمانی زده شد که شورایاری‌ها به این‌کار همت کردند؛ مدیران شهری که نمایندگان 354محله تهران هستند. ستاد شورایاری‌ها با همکاری مرکز روابط عمومی و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، شهریور سال قبل نخستین دوره جشنواره «حکایت تهران» را کلید زدند و زمستان کارهایش جدی‌تر شد. قرار بود در این جشنواره مردم حکایت‌ها و روایت‌های خود را از تهران در قالب خاطر‌ات مکتوب، عکس، فیلم و نشان محله و... به ستاد جشنواره ارسال کنند و در اردیبهشت‌ماه سال 99 آثار ارسال شده ارزیابی شوند و به آثار منتخب جوایزی اهدا شود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره به تعویق افتاد. اکنون جشنواره در هفته سوم تیرماه برگزار خواهد شد.

برگزاری جشنواره به حفظ و هویت بخشی تهران کمک خواهد کرد و تاریخ شفاهی تهران را به تصویر خواهد کشید. احمد مسجد جامعی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره اهمیت جشنواره «حکایت تهران» گفت: جشنواره حکایت تهران باید با محوریت شورایاری‌ها به نتیجه برسد و قرار نیست از سایر مراتب به‌گونه‌ای در این جشنواره استفاده شود که نقش شورایاران در حاشیه قرار گیرد.  او افزود: ساختار شورایاری‌ها باید به کمک برگزاری جشنواره بیاید. در این صورت جشنواره عمق بیشتری پیدا خواهد کرد. مسجدجامعی گفت: «ذکر خاطرات شهروندان تهران موجب نوعی هویت بخشی به محلات می‌شود. ذکر خاطره‌ها حتی موجب می‌شود افراد ثروتمند به محلات گذشته خود بازگردند و برای پیشرفت محله قدیمی خود پیشگام شوند.» سیدآرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در ارتباط با لزوم دائمی شدن این جشنواره اظهار داشت: جشنواره حکایت تهران باید به ساختاری در دل شورایاری‌ها درآید تا خروجی دائمی و مطلوبی در طول زمان‌های مختلف از این جشنواره وجود داشته باشد. او جشنواره حکایت تهران را در راستای تثبیت هویت محله‌ای برشمرد و تصریح کرد: جشنواره حکایت تهران کار فراگیری است که نیازمند فعالیت ارتباطی گسترده‌ای صرف‌نظر از دیدگاه‌های مختلف است. این جشنواره می‌تواند موتور محرکه‌ای برای گفت‌وگو درخصوص هویت محلات باشد. این عضو شورای شهر ادامه داد: جشنواره حکایت تهران گامی برای حفظ و ثبت میراث محله‌ای و جلوگیری از نابودی و از بین رفتن هویت محله‌ای تهران است. احمد مسجد جامعی نیز در این رابطه گفت:«شهروندان به‌علت علاقه‌ای که به محل زندگی خود دارند نسبت به آن عرق و اهلیت پیدا می‌کنند؛ به این معنا که جلد محله شده و تعصب خاصی به محله پیدا می‌کنند. خوشبختانه امروز سوژه فیلم‌ها نیز به محلات و بازگشت مردم به محلات تغییر میسر داده؛ این موارد، فرهنگی به نام فرهنگ محلات را ایجاد می‌کند.»
 مسجدجامعی این مورد را وجه گمشده زندگی شهری می‌داند. به گفته اوتهران قصه‌ها و غصه‌های فراوانی دارد که بسیار شیرین است و زندگی مردم تهران در دهه‌های مختلف با همین تلخی و شیرینی‌ها همراه است.

12 اثر برگزیده می‌شود

به‌گفته مهدی افروزمنش، دبیر جشنواره حکایت تهران، تا‌کنون 800اثر به جشنواره ارسال شده است و ۵۹۰نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند که حدود ۱۵۰نفر آنها شورایار هستند. از میان آثار ارسالی تعداد 60اثر به مرحله نهایی داوری رسیدند که از بین آنان 12اثر به‌عنوان آثار برتر انتخاب می‌شوند. گفتنی است دومین جشنواره حکایت تهران از مرداد‌ماه امسال آغاز خواهد شد. پس فرصت دوباره‌ای دارید تا با شرکت در دومین جشنواره  حکایت تهران، راوی قصه‌های محله خود باشید. 

حکایت‌های تهران ادامه می‌یابد

مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران 
تهران شهری است که دارای هویت تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. این شهر تاریخ 500تا 600ساله را همراه دارد. بسیاری از خاطرات و داستان‌های تهران از قدیم‌الایام سینه به سینه نقل شده تا به دوران معاصر رسیده است. این داستان‌ها در دل پیشکسوت‌ها و اهالی قدیمی محلات تهران است که ما به‌دنبال آنها هستیم. داستان‌های تهران، حکایت‌هایی هستند که در ذهن مردم باقی مانده و در کوچه‌ پس‌کوچه‌های تهران شکل گرفته‌اند. در جشنواره سعی شده است که این خاطرات جمع‌آوری شوند. افرادی که این روایت‌ها را نقل می‌کنند نیاز به سواد بالا ندارند و حرف‌های آنها می‌تواند یادداشت یا ضبط شود و بعد به رشته تحریر در‌آید. هر چند در جشنواره محققان، خبرنگاران و افراد مطلع نیز شرکت خواهند کرد اما شورایاری‌ها در این جشنواره مسئولیت اصلی را بر عهده دارند. آنها اهالی فرهنگ را می‌شناسند. بنابراین اصل کار را روی شورایاری‌ها گذاشتیم و شهرداری هم از این جشنواره حمایت کرده است. درست است که جشنواره آثار برتر دارد، ولی همه 800آثار ارسال شده در سامانه ستاد گردشگری بارگذاری خواهد شد و هیچ‌کدام از آثار کنار گذاشته نمی‌شوند؛ چون این آثار تاریخ شفاهی شهر تهران هستند. نکته اصلی جشنواره این است که قرار است جشنواره ادامه پیدا کند و هر سال چندین بار تکرار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید