• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102918
+
-

داروسازی شخصی با هوش‌مصنوعی

بسیاری از داروهای کنونی به ‌خاطر تأثیر روی بخش‌های دیگر بدن، دارای عوارض جانبی هستند اما شاید تا چند وقت دیگر داروهای سفارشی فقط برای حمله به سلول‌های دچار بیماری تولید شود

داروسازی شخصی با هوش‌مصنوعی

از دهه 40میلادی که نخستین جرقه‌های هوش‌مصنوعی زده شد تا‌کنون راه زیادی پیموده شده است. آن زمان، رابطه مستقیم بین هوش مصنوعی و انسان غیرممکن به‌نظر می‌رسید و مردم حتی از آن ایده‌ها و فکرها می‌ترسیدند. آن سال‌ها نظریه‌ها همه به‌گونه‌ای مطرح می‌شدند که هوش‌مصنوعی به‌نظر انسان مرگبار می‌آمد. حتی اینگونه به‌نظر می‌رسید که روبات‌ها می‌توانند به جمعیت انسان‌ها آسیب برسانند و حتی منجر به انقراض آنها شوند. اما برخلاف همه نظریه‌ها محققان توانستند یک چیز را به یقین پیش‌بینی کنند؛ هوش مصنوعی می‌تواند زندگی و روش تعامل انسان‌ها با یکدیگر را تغییر دهد. به این ترتیب شکل جوامع و صنایع اینگونه شد که حالا شاهد آن هستیم.

سال 2019دورانی بود که هوش‌مصنوعی به وضوح ما را احاطه کرد. به کلامی ساده‌تر ما در عصر هوش‌مصنوعی زندگی می‌کنیم. به اطرافتان نگاهی بیندازید. از دستیار هوشمند روی تلفن همراه گرفته تا وب‌سایت‌ها، سیستم عامل‌های تجارت الکترونیک، موتورهای جست‌وجو، لوازم اتوماتیک خانگی، کلاس‌ها و ...، همه‌‌چیز در حال سازگاری با هوش‌مصنوعی است و تأثیر خوبی روی آنها گذاشته است. این اتفاق باعث تغییر در جوامع و هل دادن مردم به سمت برقراری رابطه احساسی با گجت‌ها و دستگاه‌های هوش مصنوعی شد. سال‌هاست وقتی می‌خواهیم مسیری را پیدا کنیم دیگر از غریبه‌ها آدرس نمی‌پرسیم و به جای آن در عرض چند ثانیه گوگل‌مپ را باز می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تکنولوژی ما را راهنمایی کند.
اما جدا از اینها، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای هوش‌مصنوعی انجام وظیفه در بخش مراقبت‌های پزشکی بود. یکی از ابتدایی‌ترین صنایع در جهان که دچار عقب‌ماندگی شده، مراقبت‌های پزشکی است، با این حال شگفتی‌های تکنولوژیک در جهان مدام در حال جذاب‌شدن هستند. در بخش مراقبت‌های پزشکی کارهای زیادی باید انجام شود؛ از تشخیص پزشکی تا فراهم کردن تجهیزات پزشکی در مناطق محروم و حومه شهرها، به این ترتیب هوش‌مصنوعی دامنه زیادی برای نفوذ در دنیای مراقبت‌های پزشکی دارد.
به گزارش سی‌ان‌ان، با این حال تاکنون صنعت مراقبت بهداشتی پیشرفت‌های خوبی داشته است که همه اینها به لطف هوش‌مصنوعی است. حالا ما روبات‌هایی داریم که می‌توانند جراحی‌های موفقیت‌آمیز روی بیمار انجام دهند و برنامه‌های سخت‌افزاری که بهتر از روش‌های پاتولوژی قدیمی می‌توانند بیماری را تشخیص دهند و البته دستگاه‌های قابل‌پوشیدن که می‌توانند سلامت انسان را بررسی کنند و در بهترین زمان درباره شرایط هشدار بدهند.

صنعت طول عمر
در دنیای پزشکی هنوز داروهایی وجود دارد که با وجود برطرف‌کردن نگرانی از بابت بیماری، عوارض جانبی‌ای دارد که می‌تواند دردسرساز شود. بیماری‌هایی مانند سرطان هیچ داروی دائمی یا درمان نهایی ندارند که بیمار را بدون هیچ عوارض جانبی‌ای درمان کند. این موضوع برای اقتصاد جهانی و بخش مراقبت بهداشتی چالش‌های زیادی ایجاد کرده است. این افراد نیاز دارند که با مراقبت کافی درمان و با حمایت پزشکی به زندگی و طول عمر امیدوار شوند.
چندی است صنعت طول عمر که به افراد بالای 50سال خدمات مراقبت‌های پزشکی ارائه می‌کند، تبدیل به صنعتی چند‌تریلیون‌دلاری شده است؛ صنعتی که به تنهایی 260کمپانی در انگلیس دارد. هر پیشرفتی در صنعت طول عمر، منجر به تأثیر بزرگ بر اقتصاد و جامعه جهانی می‌شود. از این گذشته اگر افرادی که تحت آزمایش‌های طول عمر قرار دارند، دچار هرگونه نقص در سلامتی‌شان شوند که منجر به پایین آمدن کیفیت زندگی‌شان ‌شود، باعث ضرر در این صنعت می‌شود. با این حال، هوش‌مصنوعی پتانسیل زیادی دارد که خود را در این رشته نوظهور به خوبی نشان و با خواسته‌های جدید مردم مطابقت دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد طول عمر انسان حتی با یک سال بیشتر، رنج ده‌ها‌میلیون نفر را کاهش  و کیفیت زندگی میلیاردها نفر را افزایش می‌دهد. یکی از این راه‌ها، داروهای شخصی‌سازی‌ شده است که نیازهای فردی انسان‌ها را با دقت مورد‌هدف قرار‌می‌دهد. اگر فردی آسم داشته باشد این مدل دارو فقط روی سلول‌هایی که منجر به آسم شده‌اند تمرکز  و به بازسازی آنها کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود که در اثر مصرف دارو بیمار با هیچ عوارض جانبی‌ای درگیر نشود. بنابراین هوش مصنوعی به جای درمان علائم عمومی می‌تواند با نهایت دقت به سمت پیشگیری شخصی‌سازی‌ برود.
به‌عنوان مثال CRISPR فناوری اصلاح ژن است که دقیقا برای هدف قراردادن توالی DNA استفاده می‌شود. با این فناوری، متخصصان پزشکی می‌توانند ژن‌های خاصی را در انسان به‌طور عمد فعال یا مهار کنند. این نشان می‌دهد که توانایی قوی‌ای در هدف قرار دادن مشخصات مولکولی و ژنتیک متمایز یک فرد وجود دارد، بنابراین فرصت‌های جدیدی برای داروسازی شخصی باز می‌شود.
با وجود همه اینها داروهای شخصی نهایت درمان انسان نیستند و همچنان کارشناسی پزشکی می‌توانند نتایجی که از دستگاه‌های قابل پوشیدن، سوابق الکترونیک بهداشتی و اطلاعات تاریخی، جغرافیایی و جمعیتی بیمار تحلیل کنند و با استفاده از الگوریتم‌های عمیق هوش مصنوعی دستگاهی برای شخصی‌سازی‌ پزشکی برای مردم بسازند که تا با بالاترین درجه صحت و دقت بیماری فرد را مورد هدف قرار دهد.

هوش مصنوعی همه‌جا هست
سال 2019 دورانی بود که هوش‌مصنوعی به‌وضوح ما را احاطه کرد.به کلامی ساده‌تر ما در عصر هوش‌مصنوعی زندگی می‌کنیم. از دستیار هوشمند روی تلفن گرفته تا وب‌سایت‌ها و ...، همه‌‌چیز در حال سازگاری با هوش‌مصنوعی است 

صنعتی  چند ‌تریلیون‌دلاری
چندی است صنعت طول عمر که به افراد بالای 50سال خدمات مراقبت‌های پزشکی ارائه می‌کند، تبدیل به صنعتی چند‌ تریلیون‌دلاری شده است؛ صنعتی که به تنهایی 260کمپانی در انگلیس دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید