• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102907
+
-

فراموشی‌های عصر کرونا

6 مسئله مهمی که در هیاهوی شیوع ویروس گم شد

فراموشی‌های عصر کرونا

بهروز رسایلی

در 4‌ماه گذشته شیوع ویروس کرونا تمام جهان را تحت‌تأثیر قرار داده و جایی برای سایر مسائل باقی نگذاشته است. طبیعتا فوتبال هم از این ماجرا مستثنا نبود. در این مدت برگزاری مسابقات در نقاط مختلف دنیا و ازجمله ایران، تعطیل بود و حالا کم‌کم همه‌‌چیز آماده از‌سرگیری می‌شود. در کشورمان عمده بحث‌ها طی 4‌ماه گذشته مربوط به سرنوشت لیگ برتر در شرایط خاص کرونایی بود و همین مسئله باعث شد چند دغدغه مهم به‌طور کلی از ذهن هواداران و رسانه‌ها پاک شود. در این مطلب، 6‌مسئله فراموش‌شده در دوران کرونا را یادآوری می‌کنیم.

  پرسپولیس مدیرعامل ندارد
بامداد بیستم اسفند سال گذشته محمدحسن انصاری‌فرد در پی اختلاف شدید با اعضای هیأت‌مدیره از سمتش استعفا کرد. دوران کوتاه مدیریت انصاری‌فرد در پرسپولیس با ابهامات پرشماری همراه بوده؛ تا جایی که اخیرا شایعه شده سازمان بازرسی به برخی قراردادهای منعقد‌شده در این مقطع ورود کرده است. نکته جالب اما اینجاست که از آن زمان تا‌به‌حال پرسپولیس بدون مدیرعامل اداره می‌شود. ابتدا گفته می‌شد مدیرعامل جدید تا پایان سال و یا نهایتا در فروردین‌ماه انتخاب خواهد شد. مهرداد هاشمی هم همان روزها در تلویزیون از بررسی رزومه و مذاکره با نامزدها سخن گفت، اما الان سه ماه‌ونیم است که خبری از معرفی مدیرعامل جدید یا حتی تکمیل کادر هیأت‌مدیره نیست. هیأت‌مدیره سرخ‌ها فعلا فقط 3عضو دارد که از این بین رغبتی مثل گذشته در حاشیه است و هاشمی هم با رسول‌پناه اختلاف اساسی دارد. این یعنی قدرت در دست جناب دندانپزشک است و ظاهرا دیگر عجله‌ای هم برای انتخاب مدیرعامل جدید وجود ندارد.

   دعوای تراکتور و صداوسیما
باشگاه تراکتور که معمولا مدعی تضییع حقوق خود است و از این بابت از همه گلایه دارد، اوایل اسفند به‌خاطر استفاده گزارشگر شبکه3 از یک جمله طعنه‌آمیز چندین بیانیه علیه صداوسیما منتشر کرد و مدعی شد از این به بعد دوربین‌ها را به ورزشگاه یادگار امام راه نخواهد داد. بعد از آن مسابقات لیگ برتر متوقف شد، اما عجیب اینکه محمدرضا زنوزی حضوری بسیار پررنگ در همین رسانه داشته است. او شب عید راهی برنامه پخش زنده در شبکه یک شد و پس از آن هم چندین مصاحبه رادیویی و تلویزیونی با چاشنی اتهام‌زنی‌های تند داشته است. ظاهرا قهر تراکتور با صداوسیما شامل مالک باشگاه نمی‌شود! حالا باید منتظر آغاز دوباره مسابقات باشیم و ببینیم تهدید باشگاه به راه ندادن دوربین‌ها عملیاتی می‌شود یا این هم سرنوشتی مثل تهدید به انصراف از لیگ برتر خواهد داشت.

  انتخابات فدراسیون فوتبال
اسفند‌ماه تب انتخابات فدراسیون فوتبال بالا بود. حتی نام‌نویسی از نامزدها هم صورت گرفت. بر این اساس چهره‌هایی مثل محمدحسین قریب، حبیب کاشانی، مهدی محمدنبی و... کاندیدای ریاست فدراسیون شدند. با این حال، با پیش آمدن بحث اصلاح اساسنامه، تمامی نام‌نویسی‌ها باطل شد. الان همه منتظر تأیید پیش‌نویس اساسنامه از سوی فیفا هستند تا بعد از آن دوباره ثبت‌نام‌ انجام بگیرد و تاریخ انتخابات مشخص شود. طبیعتا در کشاکش کرونا، فعلا کسی حال و حوصله حدس‌زدن در مورد رئیس بعدی و خط و ربط‌هایش را هم ندارد!

  غرامت اسکوچیچ
دراگان اسکوچیچ در حالی طی یک انتخاب بحث‌برانگیز سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان شد که او علاوه بر ابهامات فنی، با یک مسئله مالی هم مواجه بود. در حقیقت این مربی که به بهانه بیماری از هدایت صنعت نفت استعفا کرده و فورا سرمربی تیم ملی شده بود، باید به باشگاه آبادانی غرامت می‌داد. نفتی‌ها هم مدتی پیگیر ماجرا شدند، اما الان سرنوشت این داستان نیز فراموش شده است.

  کمک‌داور ویدئویی
یکی از مهم‌ترین مسائل از یاد رفته، داستان کمک‌داور ویدئویی است. الان بیشتر از یک سال می‌شود که برای استفاده از این تکنولوژی در لیگ برتر امروز و فردا می‌کنند. اگر خاطرتان باشد، حتی تست‌زنی اولیه VAR با تجهیزات ساخته‌شده در داخل کشور، پیش از مهاجرت علیرضا فغانی توسط این داور انجام شد. بعدتر به دفعات وعده دادند که کمک‌داور ویدئویی ابتدا به‌صورت آفلاین آزمایش شده و بعد به‌طور رسمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آخرین وعده برای بهره‌برداری از VAR هم بین دو نیم‌فصل لیگ نوزدهم بود، اما تعطیلی مسابقات به‌خاطر کرونا، همه‌‌چیز را از ذهن مردم و مسئولان برد. اتفاقا این سه، چهار‌ماه شاید فرصت خوبی برای تجهیز استادیوم‌های خالی لیگ برتری به جایگاه دوربین‌ها و اتاق VAR بود، اما طبق معمول این فرصت سوخت.

  سرمربی تیم امید 
دی‌ماه سال گذشته در اتفاقی کاملا تکراری تیم ملی امید کشورمان از مسابقات مقدماتی المپیک حذف شد. هدایت این تیم ابتدا بر عهده کرانچار، بعد فرهاد مجیدی و نهایتا حمید استیلی بود. امروز و بیشتر از 5 ‌ماه بعد از آن اتفاق، هنوز کسی نمی‌داند سرنوشت تیم ملی امید چیست، چه‌کسی جانشین استیلی خواهد شد و چه برنامه‌هایی دارد. تیم امید همیشه در شرایط عادی هم پتانسیل خوبی برای فراموش‌شدن داشته، حالا شما فرض کنید کرونا هم آمده باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید