• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102871
+
-

6 استان در وضعیت قرمز کرونا

براساس آخرین آمار اعلام‌شده ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 6 استان خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربایجان‌غربی و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. 
به گزارش گروه ایرانشهر همشهری، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۹۳۹۲ نفر رسیده است».  سیما سادات لاری با بیان اینکه تا ۳۰خرداد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ۹۸۶ مورد بستری شدند، می‌افزاید: «روز گذشته ۱۲۰بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۳۹۲ نفر رسید».

بالاترین آمار ابتلا در سنندج
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی ۲۱۷بیمار جدید در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «درحال‌حاضر ۵۳۱ بیمار مشکوک به کرونا در کردستان بستری هستند و بیشترین شمار مبتلایان مربوط به سنندج است.»
فرزین رضاعی با بیان اینکه ۸۳نفر بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی. سی.یو) بستری هستند، می‌افزاید: «از ابتدا تاکنون ۲۲۸ نفر براثر کرونا در کردستان فوت کرده‌اند که از این تعداد ۵۰ نفر در سقز، ۷۱ نفر در سنندج، ۲۱ نفر در قروه، ۲۱ نفر در بانه، ۱۵ نفر در مریوان، ۱۴ نفر در بیجار، ۲۱ نفر در کامیاران، ۱۰ نفر در دیواندره و 5 نفر در دهگلان جان باخته‌اند.»

افزایش مراجعه بیماران تنفسی در آذربایجان‌غربی
در آذربایجان‌غربی هم به دلیل افزایش آمار بیماران بدحال، دومین بیمارستان در ارومیه هم به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی دراین باره می‌گوید: «به دلیل افزایش بیماران بدحال بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) هم برای درمان بیماران کرونایی در ارومیه اختصاص یافت.»
جواد آقازاده بی‌توجهی به موارد پیشگیری از بیماری کرونا را عامل اصلی افزایش صعودی تعداد بیماران دراستان می‌داند و می‌افزاید: «شهروندان باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا میزان ابتلا روز به‌روز کاهش یابد.»
به گفته وی، افزایش قابل توجه مراجعه بیماران با وضع حاد تنفسی در آذربایجان غربی، هشداری اساسی درباره ایجاد موج‌های جدید شیوع بیماری کروناست که نباید به آن بی‌توجه بود. 

کمبود تخت در هرمزگان 
در هرمزگان هم شرایط مناسب نیست. ابتلای 250 نفر از کادر درمانی این استان و مرگ یک دختربچه 10ساله در نتیجه ابتلا به کرونا آخرین اخبار نگران‌کننده‌ای است که از این استان به گوش می‌رسد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، درحال‌حاضر 85درصد تخت‌های بیمارستانی هرمزگان تکمیل شده است و اگر آمار مبتلایان به همین شکل افزایش داشته باشد، بیمارستا‌ن‌های استان پاسخگوی نیاز نخواهند بود.  حسین فرشیدی تاکید می‌کند: «500تخت ویژه به بیماران مبتلا به کووید19 اختصاص داده شده است که 410 تخت پر است و هر لحظه تعداد افراد بستری افزایش می‌یابد و با وجود افزایش 48تخت جدید ویژه مبتلایان، باز هم با کمبود مواجه خواهیم بود.» 

احتمال بازگشت محدودیت‌ها در خوزستان 
در خوزستان با توجه به استمرار شرایط قرمز، مسئولان از احتمال بازگشت دوباره محدودیت‌ها خبر می‌دهند. سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان می‌گوید: «احتمال بازگشت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها دراین استان وجود دارد و منتظر نظر کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی و مصوبه‌های ستاد ملی کرونا هستیم» به‌گفته رضا نجاتی، ممکن است که آمار مبتلایان در خوزستان روند ثابتی را طی کند، اما این استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد. 

بحران روزهای آینده در سیستان ‌و بلوچستان 
در استان سیستان ‌و بلوچستان نیز با وجود اینکه فعلا وضعیت قرمز فقط برای شهرستان ایرانشهر اعلام شده است، اما مسئولان علوم پزشکی پیش‌بینی می‌کنند احتمالا تا ١۵روز آینده آمار روزانه بیماران کرونا مثبت استان بین ٢٠٠ تا ٣٠٠نفر خواهد بود و این، به معنی وضعیت قرمز در کل استان است. 

افزایش‌ بستری‌ها در بوشهر
در استان بوشهر هم وضعیت قرمز حاکم است. مسئولان علوم‌پزشکی این استان از افزایش آمار بستری‌ها می‌گویند و عامل اصلی آن را بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شلوغی و ازدحام در بازارها و مراکز خرید می‌دانند. سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونای بوشهر عدد مبتلایان را 4هزارنفر اعلام می‌کند و می‌گوید که بیشتر این افراد در بوشهر بستری هستند. 
در شرایطی آمار وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش‌پزشکی وضعیت را در 6استان قرمز نشان می‌دهد که استان‌های دیگری مانند آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه، گیلان، گلستان، مازندران، فارس، البرز، تهران، لرستان و بسیاری از استان‌های دیگر نیز وضعیت مناسبی ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید