• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102837
+
-

مرگ مرموز قاضی فراری در بخارست

ایران خواستار توضیح رسمی دولت رومانی شد

قضایی
مرگ مرموز قاضی فراری در بخارست

جسد غلامرضا منصوری، یکی از متهمان پرونده فساد مالی اکبر طبری در بیرون از هتل محل اقامت خود در رومانی پیدا شد. عصر روز گذشته، این خبر شوکه‌کننده در رسانه‌ها منتشر شد. به نوشته رسانه‌ها، منصوری از پنجره اتاق خود پرت شده است. وی هفته گذشته توسط پلیس اینترپل دستگیر شده بود اما با دستور یک دادگاه محلی در بخارست (پایتخت رومانی) استرداد او به ایران، به تعویق افتاده بود.
منصوری، قاضی وقت اجرایی لواسان یکی از متهمان پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه بود که نام او به‌عنوان متهم ردیف نهم در کیفرخواست این پرونده مطرح شد؛ وی به دریافت رشوه بالغ بر 500هزار یورو از حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده، متهم بود. منصوری ساعاتی پس از برگزاری نخستین دادگاه طبری و طرح نام او در این پرونده به‌عنوان متهم «متواری»، در یک پیام ویدئویی مدعی شد که سفرش به خارج از کشور با هدف درمان صورت گرفته و به محض «باز شدن مرزها» به کشور بازمی‌گردد. او در این پیام مدعی شد که به جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی ایمان کامل و اعتقاد راسخ دارد و به همین جهت در نخستین فرصت به سفارت ایران مراجعه کرده و برای حضور در دادگاه به کشور بازخواهد گشت. 
سخنگوی قوه قضاییه اظهارات منصوری در قالب آن فایل ویدئویی را «تبلیغاتی» خوانده و گفته بود که این متهم فراری قصد بازگشت به ایران را نداشته است. غلامحسین اسماعیلی پیش از آن نیز در واکنش به ادعای این متهم برای بازگشت به کشور گفت: امروز متخلفان در هر لباس و پوششی دیگر از حاشیه امن و حریم ممنوعه برخوردار نیستند. برخورد قوه قضاییه با معدود عناصر فاسد درون قوه قضاییه، هم جدی و هم قاطع و عبرت‌آموز است. اما با گذشت 2روز، خبری از بازگشت قاضی متهم به کشور نشد تا اینکه نماینده دادستان در جلسه دوم دادگاه طبری در واکنش به سخنان منصوری گفت: «او هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک‌ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشتند.» 
پس از انتشار خبر مرگ قاضی منصوری ،  تلویزیون رومانی گزارشی منتشر شد که از کشف جسد غلامرضا منصوری در هتلی واقع در بخارست خبر می داد. 

تائید مرگ منصوری
رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی گفت: پیامی از اینترپل بخارست (کشور رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز آقای «غلامرضا منصوری» یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پایین پرت کرده است.
سردار هادی شیرزاد تصریح کرد: پلیس بخارست با تاکید بر خودکشی آقای منصوری، فوت وی را تایید کرده است.
رئیس پلیس بین‌الملل ناجا خاطرنشان کرد: تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

درخواست ایران از رومانی
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه عصر جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران، ضمن تأیید خبر مربوط به درگذشت قاضی منصوری، گفت: منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسما به ما اعلام کنند.
موسوی خاطرنشان کرد: ایشان مدتی قبل به سفارت ایران مراجعه و درباره نحوه بازگشت خود به ایران رایزنی کرده بود و از آنجا که تحت تعقیب قوه قضاییه ایران از طریق پلیس بین‌الملل بود، توسط پلیس اینترپل رومانی دستگیر شد. 
بر این اساس ما از مقامات و پلیس رومانی می‌خواهیم به وظایف قانونی خود عمل کرده و در خصوص نحوه و علت دقیق این حادثه گزارش رسمی ارائه کند.

مرگ منصوری صدمه ای به پرونده نمی زند
علی باقری، معاون بین‌الملل قوه قضاییه هم در گفت و گوی زنده تلویزیونی در رابطه با مرگ متهم، غلامرضا منصوری، در رومانی، گفت: مطلع شدیم یکی از شهروندان ایرانی در رومانی که تحت تعقیب دستگاه قضایی بود درگذشته است.  سفارت ایران در بخارست و پلیس اینترپل ایران پیگیر موضوع هستند تا از زوایای حادثه مطلع شوند.
معاون امور بین الملل قوه قضاییه افزود: در تماس‌هایی که با مقامات رومانیایی برقرار شده است، این احتمال وجود دارد که وی خودکشی کرده باشد. باقری با تاکید بر اینکه اینترپل ایران پیگیر این موضوع است که فردی که تحت تعقیب دستگاه قضایی بوده باید به گونه‌ای تحت نظر باشد که صدمه‌ای به او وارد نشود، گفت: تعداد دیگری از متهمان تحت تعقیب در کشور‌های غربی داریم که این کشور‌ها همکاری خوبی برای استرداد آنها انجام نمی‌دهند.
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ابعاد مختلف پرونده‌ای که منصوری درگیر آن بود به دلیل اینکه طرف‌های دیگر موضوع در اختیار قوه قضاییه هستند روشن است و نبود وی صدمه‌ای به ابعاد مختلف پرونده وارد نمی‌کند. وی با تاکید بر اینکه استرداد او می‌توانست به بازگشت وجوه و اموال اختلاس کرده وی و همچنین مجازات او کمک می‌کرد، گفت: پرونده ابعادش روشن است و درگذشت این فرد ایرادی به اتمام روشن پرونده وارد نمی‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید