• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102725
+
-

پاسخ به پرسش‌های حقوقی

پاسخ به پرسش‌های حقوقی
پاسخ به پرسش‌های حقوقی

مریم مرادی‌عرب- کارشناس حقوقی

مجازات انتشار تصاویر دیگران در فضای مجازی
مدتی قبل با پسر جوانی نامزد کردم اما بعد از مدتی فهمیدم او فرد مناسبی برای ازدواج نیست و نامزدی‌مان به هم خورد. در این مدت او چند عکس از من گرفته بود که اخیرا در یکی از صفحه‌های اینستاگرام یکی از عکس‌هایم را دیدم. می‌خواستم بدانم می‌توانم به خاطر انتشار عکس از او شکایت کنم. بله. در ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای آمده است: هر کس به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به‌نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا 2سال یا جزای نقدی از 5میلیون ریال تا 40میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. همچنین اگر تغییر یا تحریف به‌صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

تفاوت جلب و بازداشت
در خبرهای رسانه‌ها از 2 کلمه جلب و بازداشت استفاده می‌شود. می‌خواستم بدانم آیا معنی هر دو کلمه یکی است یا فرقی بین آنها وجود دارد؟
بین این دو واژه حقوقی تفاوت وجود دارد و هر یک معنی مشخص خود را دارد. جلب به‌ معنای دستگیری و انتقال فرد نزد مرجع صادرکننده حکم جلب است. اما بازداشت یا توقیف به‌ معنای نگهداری متهم در محلی معین به دستور مقام قضایی است.

دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف
مدتی قبل سوار خودروی صفرم بودم که تصادف کردم. راننده‌ای که مقصر بود با استفاده را از بیمه‌نامه‌اش خسارت وارد شده را پرداخت کرد اما بیمه، خسارتی را که بابت افت قیمت ماشینم به من وارد شد پرداخت نکرد. برای جبران خسارت باید چه کار کنم؟
همانطور که اشاره کردید بیمه فقط خسارات مربوط به تعمیر و صافکاری خودرو را پرداخت می‌کند و مجاز به پرداخت خسارت افت قیمت نیست. اما براساس ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی هر کس به دیگری چه عمد یا غیرعمد خواه مباشرتا یا با تسبیب خسارتی وارد کند مسئول جبران خسارت است. شخص متضرر می‌تواند برای تامین دلیل برآورد خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. پس از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود؛ که ایشان با ملاحظه خودرو و یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را برآورد می‌کند. بعد از برآورد خسارت با توجه به مبلغ خسارت تعیین شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر تقدیم دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌شود؛ با این توضیح که اگر خسارت بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید