• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102718
+
-

روزهای سخت کرونا در 7 استان

تداوم وضعیت قرمز در آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر روزهای سختی را برای کادر درمان رقم زده است

 بی‌تفاوتی‌ نسبت به کرونا و ساده‌انگاری آن از سوی مردم و مدیران اجرایی در برخی شهرها دامنه بحران را روزبه‌روز گسترده‌تر می‌کند. به گزارش گروه ایرانشهر، این روند شیب نگرانی‌ها را هم‌راستا با شیب صعودی کرونا کرده و سه رقمی شدن دوباره آمار مرگ و میر هم تایید همین ادعاست. آخرین آمارها از مرگ ۱۰۷ نفر دیگر از هموطنان حکایت دارد در حالیکه این رقم تا ظهر شنبه 71 نفر اعلام شده بود. نکته تاسف‌بار هم خبر جان باختن 2 کودک مبتلا به کرونا در تربت‌جام است و این که بیماران نیازمند بستری افراد جوان با علائم وخیم و بدون بیماری‌های زمینه‌ای هستند.  از سوی دیگر آمار بستری‌ها هم صعودی است و ۷۱۴ مورد بیمار نیازمند بستری به ۸۶۴ مورد رسیده است. آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر هم قرار نیست از وضعیت قرمز خارج شوند و به نظر می‌رسد اپیدمی کرونا در این استان‌ها فراتر از شیوع رفته است. هر چند که با ممنوعیت اعلام آمارهای استانی به صورت مجزا ارقامی از ابتلا و بستری اعلام نمی‌شود اما چند روزی است که وضعیت قرمز بر مراکز درمانی شهرهای این مناطق حاکم شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی از روزهای سخت پیش رو خبر 
می‌دهند. 

جولان کرونا در دورهمی‌ها
وضعیت افراد بستری شده در بیمارستان‌های کردستان هر روز بدتر می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تکمیل شدن ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های بعثت و توحید خبر می‌دهد و می‌گوید: نگرانی اینجاست که همچنان به صورت لحظه‌ای بر شمار افراد مبتلا و نیازمند به بستری در کردستان افزوده می‌شود. فرزین رضایی می‌افزاید: به دلیل نبود نیرو و پرسنل، رئیس و مدیر بیمارستان توحید سنندج طی هفته گذشته به صورت کامل به امر ویزیت بیماران مشغول بودند با این وضعیت شرایط به ویژه در سنندج بحرانی‌تر می‌شود.
در گوشه و کنار کشور هم مراسم عزا و عروسی در بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی همچنان برپاست و مهم‌ترین عوامل ابتلای خانوادگی به کرونا را رقم می‌زند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این باره می‌گوید: اواخر هفته گذشته ۴۰ نفر در یک جشن عروسی به کووید ۱۹ مبتلا شدند. محمد جمالیان با بیان این که شاهد تردد ماشین‌های عروس در شهر هستیم، می‌افزاید: فعالیت تالار‌ها در استان ممنوع است، اما برخی بدون توجه به موازین بهداشتی و دور از چشم بازرسان در منازل جشن برپا می‌کنند. وی تاکید می‌کند: مردم استان در آغاز شیوع بیماری، شیوه‌نامه بهداشتی را تا ۸۵ درصد رعایت می‌کردند اما در حاضر تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد از مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که این بی‌توجهی به آن نتایج زیانباری دارد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام هم از مرگ یک نوزاد 50 روزه و یک کودک سه ساله در استان بر اثر ابتلا به کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: نوزاد 50 روزه اهل شهرستان باخرز با علائم کاهش هوشیاری و تشنج به بیمارستان آورده شده و که خونریزی داخل مغز داشت و تست پی‌سی‌آر (کرونا) وی مثبت شد. محمد افکار می‌افزاید: کودک سه ساله هم که بیماری سربرال پالزی (فلج مغزی مادرزادی) داشت با علائم تب و آسپیراسیون به بیمارستان آورده شد که تست این کودک سه ساله هم مثبت اعلام شد و متاسفانه جان باخت. وی بیان می‌کند: متاسفانه بیمارستان تربت‌جام وضعیت بسیار بد و پرازدحامی دارد. بخش عفونی کاملا پر شد و بخش‌های پشتیبانی را نیز که در نظر گرفته بودیم، فعال کردیم. تعداد تخت‌های بیمارستانی تربت‌جام برای این‌که بتواند بیمارستان معین برای یک منطقه 500 هزار نفری باشد، خیلی کم است.
شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم از کاهش سن بیماران بدحال و بستری در خوزستان به ویژه در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ تا ماه گذشته بیماران سرحال بیشتر داشتیم اما در روزهای اخیر بیماران ما بدحال هستند و هشدار مهم افزایش بیماران بستری جوان‌تر
 است.
محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی هم در جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا به کاهش سن جان‌باختگان بر اثر کرونا در این استان اشاره و عنوان می‌کند: این مساله زنگ خطری جدی در کشور و استان است. تا پیش از این، بیشتر فوتی‌های کرونا از سن بالا برخوردار بودند اما در هفته‌های اخیر شاهد کاهش سن فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم.
  
 مردم در خانه نمی‌مانند، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود، در بازگشت مشاغل پرخطر نظارت کامل بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد، قرنطینه‌های جزئی هم در برخی شهرها نصفه و نیمه اجرا می‌شوند تا همه به یک چیز ختم شود، شیوع و بحران دوباره کرونا. مقام‌های وزارت بهداشت هم که تنها به توصیه‌های کلی و همگانی درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اکتفا کرده‌اند تا در تغییر شیوه حمله ویروس کرونا به سلامت مردم، شاهد خبررسانی و توصیه‌های متفاوت برای مقابله با پیک بعدی بیماری نباشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید