• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10271
+
-

خدایا خودت رحم کن

سیامک رحمانی
روزنامه‌نگار

  الان که دارم این مطلب را می‌نویسم اعصاب‌ها سر تیم سیرالئون خرد است. به‌خوبی معلوم است که فدراسیون سر ما و تیم‌ملی کلاه گذاشته است. شاید هم تقصیری نداشته باشد و دلال‌ها سر فدراسیون را کلاه گذاشته باشند. یعنی 2‌حالت بیشتر نداریم؛ یا فدراسیون با پرداخت کردن چند صد‌میلیون هزینه برای یک تیم  ضعیف درواقع منتفع شده و ما را سر کار گذاشته و گذاشته توی کاسه تیم‌ملی؛ یا فدراسیون فشلی داریم که کی‌‌روش و دور و بری‌هایش گولش زده‌اند و یک حریف بی‌کیفیت  را یا قیمت بالا بهش قالب کرده‌اند. هر کدام از این 2‌حالت باشد، فدراسیون فوتبال آبروی خودش را برده یا به قول دوستان روزنامه‌نگار آنوری، افتیضاح کرده. این فوتبال با این وضعیت و این مدیران هیچ راه چاره‌ای هم ندارد. باید کل این عزیزان را سوار هواپیما کرد و برد جزیره تنب بزرگ یا کوچک برای سال‌ها نگه داشت. برای فدراسیون هم باید مدیر خارجی آورد. مدیر ایرانی همین است که می‌بینید. یا کفاشیان و تاج هستند یا محمد دادکان، که اگر بیاید باید مسی را ول کنیم و 3‌نفر را بگذاریم تا غضنفر را مهار کنند. البته درباره مدیر خارجی هم با این وضعیتی که ما گرفتارش هستیم هیچ تضمینی نمی‌شود داد. مدیر خارجی بیاید یک جلسه با کی‌روش می‌گذارد و همه ترفندها را یاد می‌گیرد و باز هم ماییم که سرمان بی‌کلاه می‌ماند. حواستان باشد که همه اینی که داریم درباره‌اش حرف می‌زنیم فوتبال مملکت است که 24‌ساعته زیر نور رسانه‌ها دارد، کار می‌کند. یعنی آب بخورد همه می‌فهمند. قراردادش با کی‌روش را هم نمی‌تواند مخفی نگه دارد. حالا حساب کن وقتی ارگانی که این‌قدر تحت نظارت و توی چشم است این‌چنین برای خودش خرابکاری می‌کند، بقیه جاها چه خبر است. جاهایی که دست خبرنگار بهش نمی‌رسد.

   آقا یک مدیر باشگاه حسابی و حرفه‌ای چیه، ما اونم نداریم. این‌که علی کریمی قراردادش را رسانه‌ای می‌کند و ومعلوم می‌شود 3/3 میلیارد برای دو فصل و نیم قرارداد بسته، به نظر شما چه معنایی دارد. والا اگر ما بد علی کریمی را بخواهیم و در کاردرست بودنش بخواهیم چون و چرا کنیم. اما 3/3 میلیارد بابت چی؟ کریمی قرار است چه چیزی به سپیدرود بدهد؟ این عددها را از کجا می‌آورند که می‌دهند؟ بالاخره این فوتبال نباید کمی حساب و کتاب داشته باشد؟ باشگاه و صاحبش هر چی هم متمول، نباید  دو‌‌ دوتا چهار تا کند موقع خرج کردن؟ خب سپیدرود اگر وضع مالی‌اش خوب بود 4‌تا بازیکن می‌آورد که دل رشتی‌ها بعد از این همه سال که در لیگ‌برتر نماینده دارند مثل سیر و سرکه نجوشد. مدیر محترم فکر کرده با پول دادن به کریمی چیزی درست می‌شود؟ جز این است که دلش می‌‌خواسته کنار علی کریمی عکس بیندازد و حال کند که یک آدمی به شهرت و محبوبیت جناب جادوگر در تیمش دارد؟ با این پول‌ها نمی‌شود مربی خارجی خوب آورد که به تیم و فوتبال و فوتبالیست‌ها کمک شود؟ نمی‌شود از کریمی جای دیگری کمک گرفت؟ الان برای مدیریت باشگاه‌ها هم باید برویم از اروپا آدم بیاوریم؟ خب وضع باشگاه‌های دولتی‌مان که آن‌طوری است و الان می‌خواهند از پرسپولیس و استقلال تحقیق و تفحص کنند. این هم وضع باشگاه‌های خصوصی. فقط هم که سپیدرود نیست. مدیر باشگاه سایپا هم گفته علی دایی را نگه می‌داریم و هر باشگاهی دلش می‌خواهد یک مربی مثل دایی داشته باشد. یعنی قشنگ معلوم است آقای درویش یا با مقوله باشگاه‌داری زیاد آشنا نیست، یا از مربی تیمش انتظار زیادی ندارد، یا فکر می‌کند همه مدیرها دلشان می‌خواهد مدام با دایی در یک قاب باشند. اگرنه پس چرا. مشکل دوستان این است که وقتی می‌گوییم کسی آدم خوب و بزرگی است، فکر می‌کنند معنی حرف این است که حتما باید بابتش پول زیادی داد و به‌او تیم داد.

   فوتبال ما یک مشکل نداشت که آن هم به خیر و خوشی دارد حل می‌‌شود. این‌که هر نقد و مطلبی نوشته می‌شود، طرفداران تیم‌ها و چهره‌‌‌ها بریزند توهین و تهدید کنند. یعنی شما درباره مربی دروازه‌بان‌های تیم گل‌‌گهر هم نکته‌ای بنویسید، کرمانی‌ها و سیرجانی‌های عزیز دلخور می‌شوند و کمپین می‌کنند و متوجه می‌شوید که بنده خدا کلی هم فن‌پیج و فدایی دارد و همه خود را موظف می‌دانند که بیایند رگ‌های گردن را به نمایش بگذارند و از حق و حقوق پایمال شده دفاع کنند تا پای جان. حالا دیگر نوشتن درباره پرسپولیس، استقلال، برانکو، دایی و کریمی که جای خود دارد. یعنی هر ایرانی پس از خواندن یک مطلب یا خود را در اردوگاه مدافعان نوشته می‌بیند (که معمولا خیلی هم دسته کوچکی است) یا این‌که خود را در اردوگاه مقابل می‌بیند و وظیفه تاریخی‌‌اش این است که حمله کند و دودمان شما را تا 7‌نسل به خاک و خون بکشد. هیچ شبهه و تردیدی هم در کار نیست. من اگر طرفدار علی کریمی هستم باید همیشه از قبل تصمیم خود را گرفته باشم و حتی یک کلمه در نقد او را تحمل نکنم. اگر با کریمی حال نمی‌کنم هم هیچ‌کس حق ندارد جمله‌ای در تعریف از او بنویسد. آدم‌ها هم از نظر من یا اینوری‌اند یا آنوری. یا پرسپولیسی افراطی‌اند یا آبی دوآتشه. اصلا چیزی بین این موارد وجود ندارد. مدام باید حمله کنیم. آتش کنیم و همه جا را به آتش بکشیم.

   برای سال جدید دعا می‌کنیم خدا این کشور و ملت را از خشکسالی و دروغ و مدیر دروغگو و بی‌مسئولیت و بازیکن پولکی و هوادار متعصب و بی‌ادب، از شر ترقه، از شر سیرالئون‌های تقلبی، از شر فدراسیون‌های پنج‌ستاره،  آدم‌های فرصت‌طلب و بی‌خاصیت یا  هوچی و از همه جا بی خبر، گزارشگران بی‌سواد و پرمدعا، از شر زلزله و سقوط هواپیما و غرق کشتی، از شر رونالدو و اینیستا و موراتا و داوید سیلوا، از شر ترامپ و لغو برجام، از شر همه اشرار و شیاطین در امان بدارد. بگو الهی آمین.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید