• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102622
+
-

چهارمین کیش به شطرنج ایران

غزل حکیمی‌فرد که 5سال پیش برای درس خواندن به سوئیس رفته بود، از این پس با پرچم این کشور در مسابقات شرکت می‌کند. پیش از او 3شطرنج‌باز دیگر هم مهاجرت کرده بودند

چهارمین کیش به شطرنج ایران

غزل حکیمی‌فرد، شطرنج‌باز ایرانی است اما از این پس با پرچم سوئیس در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت می‌کند. او چهارمین چهره شناخته شده در شطرنج ایران است که در چند‌ماه اخیر تابعیتش را تغییر داده است.
حکیمی‌فرد 5 سال پیش از ایران رفت. او که هم‌اکنون 26سال دارد، عنوان استاد بزرگ شطرنج ایران و درجه استادی فدراسیون جهانی را دارد و در 15سالگی قهرمان ایران شد. غزل که در دانشگاهی در زوریخ درس می‌خواند، تصمیم گرفته است دیگر به ایران بازنگردد.
پیش از او، علیرضا فیروزجا در اعتراض به سیاست‌های فدراسیون، از بازی برای ایران منصرف شد. میترا حجازی‌پور را هم فدراسیون به‌دلیل کشف حجاب از تیم ملی اخراج کرد. هر دوی آنها هم‌اکنون در فرانسه هستند. شهره بیات، عضو ارشد کمیته داوران فیده هم چندی پیش به آلمان مهاجرت کرد.
فیروزجا در ماه‌های اخیر در چند تورنمنت آنلاین شرکت کرده اما به جای پرچم ایران، پرچم فیده کنار نام اوست. به‌نظر می‌رسد علیرضا هنوز تصمیمش را برای تغییر تابعیت قطعی نکرده است اما فدراسیون جهانی با گذاشتن پرچم سوئیس در کنار اسم حکیمی‌فرد‌، تغییر تابعیت او را تأیید کرد.
خبر تغییر تابعیت حکیمی‌فرد را خبرگزاری‌ها داده‌اند و فدراسیون شطرنج ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.
محمدرضا پشوتن، مدیر روابط عمومی فدراسیون درباره تغییر تابعیت حکیمی‌فرد به همشهری می‌گوید: «او نزدیک به 5 سال است که ایران زندگی نمی‌کند. برای درس خواندن به سوئیس رفت. اگر اشتباه نکنم آخرین باری که برای ایران مسابقه داد سال 2016 یا 2017 بود. شنیده‌ایم که او از سال پیش درخواست تغییر تابعیت داده بود و چون در چند سال گذشته برای ایران هیچ بازی‌ای انجام نداده، فدراسیون جهانی هم اجازه‌ای از فدراسیون ایران نگرفت.»
 به‌نظر می‌رسد تغییر تابعیت حکیمی‌فرد اهمیت چندانی برای فدراسیون ندارد. مسئولان فدراسیون هم‌اکنون درگیر تعیین رئیس هستند. بعد از پایان دوره چهار ساله ریاست مهرداد پهلوان‌زاده، فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون شد. هنوز تاریخ برگزاری مجمع انتخاباتی مشخص نشده است، ولی 9نفر برای رسیدن به ریاست ثبت‌نام کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید