• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102585
+
-

یک عمر تلاش

نودوسومین زادروز توران میرهادی

محمود برآبادی
نویسنده کتاب‌های کودکان

توران میرهادی یکی از ‌ معلمان و کارشناسان برجسته تعلیم و تربیت جدید در ایران بود. او سال1306 هجری در تهران، در خانواده‌ای فرهنگی، از پدری ایرانی و مادری آلمانی زاده شد. تحصیلات عالی خود را در همین رشته در دانشگاه‌های تهران و سوربن فرانسه گذراند.
سال1334 کودکستان و سپس مدرسه فرهاد را در تهران بنیاد نهاد تا آموخته‌های خود را در تعلیم و تربیت به تجربه بگذارد. همکاری در تهیه برنامه درسی دوره ابتدایی، برپایی نخستین نمایشگاه کتاب‌های کودکان در سال1335 و بنیانگذاری شورای کتاب کودک با همکاری گروهی از همفکران در سال1341 ازجمله فعالیت‌های او بود.
میرهادی به زبان‌های آلمانی، فرانسه و انگلیسی تسلط داشت و همین امر زمینه‌ساز فعالیت‌های بین‌المللی او شد. 2دوره عضویت در هیأت‌مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ibby)، 4دوره عضویت در هیأت داوران دوسالانه بین‌المللی 
تصویرگری براتیسلاوا، همکاری و نظارت در تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان که تاکنون 18جلد آن منتشرشده و تألیف چندین درس‌گفتار، مقاله و پژوهش در تعلیم و تربیت نوین، ازجمله افتخارات اوست.
میرهادی هرگز از تلاش و فعالیت در حوزه تعلیم و تربیت، تشکیل نهادهای مدنی، تربیت کادرهای ورزیده در امور کتابداری و تشویق نسل جوان به خواندن و بیشتر آموختن فروگذار نکرد و تا زنده بود، از تکاپو بازنایستاد. ثمره یک عمر تلاش صادقانه توران میرهادی اکنون به بار نشسته است. توجه به نهاد کودکی و نیازهای کودک در میان خانواده‌ها، انتشار کتاب‌های فراوان منطبق 
با گروه‌های سنی کودک، چاپ نشریات و فرهنگنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، تشکیل چندین نهاد مرتبط با کتاب و‌ ترویج کتابخوانی و تربیت خیل عظیمی از شاگردان و دوستداران فرهنگ، تنها بخش کوچک از کارهایی است که او را گرامی و عزیز داشته و یادش را در عرصه ادبیات کودک ماندگار کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید