• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102573
+
-

ریزش یک ساختمان در البرز و فروریختن دیواری /در مازندران 2حادثه مرگبار رقم زد

آوار 5 جان گرفت

آوار 5 جان گرفت

ریزش آوار 2ساختمان در کرج و مازندران 2حادثه هولناک را رقم زد و موجب جان باختن 5نفر شد. در نخستین حادثه پسر جوانی که به‌زودی قرار بود جشن عروسی‌اش برگزار شود، همراه خانواده‌اش زیر آوار ماند و در دومین حادثه 2پسر خردسال زیر آوار یک دیوار روستایی ماندند و جان باختند.
به گزارش همشهری، نخستین حادثه ظهر جمعه در منطقه چهارباغ کرج اتفاق افتاد. پسر جوانی که قرار بود به‌زودی ازدواج کند، همراه پدر، مادر، خواهر و برادرزاده‌اش به خانه‌اش رفته بودند تا آنجا را تمیز کنند. آنجا ساختمانی 3طبقه و خالی از سکنه بود که از سال 94ساخته شده اما به‌دلیل عدم‌صدور مجوز لازم ساختمان، هیچ‌کس در 3 طبقه مسکونی و طبقه همکف که تجاری بود، ساکن نشده بود. پسر جوان اما تصمیمش را گرفته بود که در یکی از واحدهای ساختمان ساکن شده و زندگی مشترکش را از آنجا آغاز کند. اعضای این خانواده مشغول تمیز کردن خانه بودند که ناگهان ساختمان شروع به لرزیدن کرد و پیش از آنکه آنها بتوانند واکنشی نشان دهند ساختمان ریزش کرد و آنها زیر آوار گرفتار شدند. ساختمان 3 طبقه‌ای که تا همین چند لحظه قبل قرار بود یک خانواده، زندگی‌شان را در آنجا آغاز کنند حالا به تلی از خاک تبدیل شده بود و هیچ‌کس از سرنوشت 5نفری که زیر خروارها سنگ و آهن گرفتار شده بودند، اطلاعی نداشت.
اولین گروه از امدادگران، آتش‌نشانان ایستگاه چهارباغ بودند. فرزاد سلطانیان، مسئول آتش‌نشانی چهارباغ درباره این حادثه به همشهری می‌گوید: لحظاتی پس از این حادثه بود که همکارانم در محل حادثه حاضر شدند و همه امکاناتی که لازم بود به محل اعزام شد. آنجا ساختمانی 3طبقه با اسکلت فلزی بود که در طبقه همکف آنجا چند واحد تجاری قرار داشت. ساختمان از مدتی قبل ساخته شده اما خالی مانده بود. وی ادامه می‌دهد: شواهد نشان می‌داد پسر صاحب ملک که جوانی 26ساله بود، قصد داشته در یکی از واحدها ساکن شود و به همین دلیل همراه اعضای خانواده‌اش مشغول تمیز کردن خانه بودند که این اتفاق افتاد. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌داد 5نفر زیر آوار گرفتار شده بودند. به همین دلیل از هلال‌احمر و آتش‌نشانی کرج درخواست کمک کردیم و با استفاده از 2 دستگاه زنده‌یاب عملیات آغاز شد.
سلطانیان می‌گوید: در همان دقایق اولیه پسری 12ساله که نوه صاحب ملک بود، نجات یافت و در ادامه 2 نفر دیگر شامل تازه‌داماد - 26ساله- و پدرش - 63ساله- که صاحب ملک بود در شرایطی که هر دو مصدوم شده بودند از زیر آوار بیرون کشیده شدند، اما پدر خانواده به‌دلیل شدت جراحات وارده در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.
در چنین حوادثی یکی از دلایلی که امدادرسانی با کندی پیش می‌رود، تجمع مردم در محل است؛ موضوعی که در این حادثه نیز برای تیم‌های امدادی مشکل‌ساز شد. رئیس آتش‌نشانی چهارباغ می‌گوید: ازدحام مردم، روند امدادرسانی را مختل کرده بود. با وجود این، تلاش‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه ساعتی بعد پیکرهای بی‌جان مادر و دختر خانواده نیز از زیر آوار بیرون کشیده شد.
او درباره علت حادثه می‌گوید: در بررسی‌های مقدماتی مشخص شد که پایه‌های ساختمان سست بوده و در آن از قوطی استفاده شده بود و به‌احتمال زیاد به همین دلیل ساختمان ریزش کرده است. از سویی شنیده می‌شود که زیر این ساختمان مسیل یا قنات وجود دارد که بررسی‌ها در این خصوص همچنان ادامه دارد.

تخریب ساختمان مجاور
این حادثه در شرایطی باعث مرگ 3عضو خانواده شد که آتش‌نشانان در بررسی محل حادثه متوجه شدند ساختمانی که در مجاورت آنجا قرار دارد نیز بنای سستی دارد. سلطانیان در این‌باره می‌گوید: بر اثر ریزش ساختمان ضربه‌ای به ساختمان 3طبقه مجاور وارد شده و موجب سست شدن آن شده بود؛ به حدی که در جریان عملیات امداد نیز هر لحظه امکان ریزش آن وجود داشت. به همین دلیل بعد از پایان عملیات، این ماجرا را به اطلاع دادستان چهارباغ که در محل حضور داشت رساندیم و در شرایطی که هر لحظه امکان ریزش آن ساختمان نیز وجود داشت و جان ساکنان منطقه در خطر بود با دستور دادستان این ساختمان را به شکلی کنترل شده و با استفاده از لودر تخریب کردیم.
وی درباره فیلمی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌گوید: این فیلم مربوط به تخریب دومین ساختمان است و ارتباطی به ریزش مرگبار ساختمان اول ندارد.

مرگ 2کودک زیر آوار دیوار
دومین حادثه اما در روستایی در استان مازندران اتفاق افتاد و در جریان آن 2پسربچه جان خود را از دست دادند. این حادثه عصر روز جمعه در روستای ولیک‌چال دودانگه ساری اتفاق افتاد. یاسین توکلی و محمدمهدی قربانی که پسرخاله بودند، مشغول بازی بودند که ناگهان دیواری که در نزدیکی آن حضور داشتند، ریزش کرد و آنها زیر آوار گرفتار شدند. زکریا اشک‌پور، سخنگوی اورژانس مازندران در این‌باره به همشهری می‌گوید: در این حادثه 2 پسرخاله که حدود 6، 7سال داشتند بر اثر سقوط دیوار به‌شدت مصدوم و بلافاصله با اورژانس به مرکز درمانی سنگده منتقل شدند و از آنجا نیز به بیمارستان شهدای زیرآب انتقال یافتند، اما متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده هر 2 کودک جان خود را از دست دادند. در همین حال یکی از اقوام 2کودک جانباخته به همشهری گفت: این حادثه در خانه پدربزرگشان اتفاق افتاد. یاسین و محمدمهدی روی یک در آهنی مشغول بازی بودند که ناگهان در از جای خودش کنده شد  و به همراه بخشی از دیوار روی آنها سقوط کرد و باعث مرگ‌شان شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید