• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10257
+
-

ماهی رزینی، سرسفره هفت‌سین

ماهی رزینی، سرسفره هفت‌سین

حضور ماهی در سفره‌های هفت‌سین چند دهه قدمت دارد. ماهی‌های زینتی که سمبل عید چینی‌هاست در‌حالی وارد سفره ایرانی‌ها شده که در کشور مبدأ پس از جشن در رودها رها می‌شود تا زندگی جریان یابد و نمادی از حیات شود. چند سالی است که کمپین‌های حامی محیط‌زیست مردم را تشویق می‌کنند که یا ماهی‌ها را در حوض پارک‌ها رها کنند و یا اصلا خریداری نکنند.
امسال،  سال دومی است که راه‌حل سوم و خلاقانه‌ای رونق بسیار پیدا کرده است؛ ماهی‌های سه بعدی رزینی. ساخت این ماهی‌ها در خانه کار دشواری نیست. در این مطلب مراحل ساخت آن آموزش داده می‌شود. این ماهی‌ها گاهی اوقات به قدری واقعی به‌نظر می‌رسند که تشخیص نقاشی بودن آن بسیار دشوار می‌شود. نقاشی ماهی سه‌بعدی به‌صورت لایه به لایه درست می‌شود؛ یعنی پایین‌ترین لایه از بدن ماهی را نقاشی کرده،  یک لایه نازک رزین روی آن ریخته می‌شود و بعد قسمت‌های بعدی نقاشی و به همین ترتیب لایه بعدی رزین در ظرف ریخته می‌شود. ابزار‌های اصلی برای این کار رزین اپکسی،  هاردنر،  ظرف برای ترکیب رزین اپکسی و هاردنر،  ظرفی برای نقاشی (ترجیحا چوبی)،  دستکش،  پالت،  چوب بستنی یا ابزاری دیگر برای ترکیب کردن،  رنگ اکریلیک،  قلم‌موی نازک.


برای آماده‌کردن رزین ابتدا باید رزین اپکسی و هاردنر را در ظرف آب گرم که درجه آن بین ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد است به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید. مقدار رزین بر حسب اندازه ظرفی که استفاده می‌کنید، است. نسبت استفاده از هاردنر نصف میزان رزین اپکسی است. برای مثال ۱۰میلی‌لیتر رزین اپکسی را با ۵ میلی لیتر هاردنر با هم مخلوط کنید. بعد حدود ۳ دقیقه محلول ترکیبی از رزین اپکسی و هاردنر را هم بزنید. سپس رزین آماده استفاده است. مقداری رزین را در ظرف چوبی بریزید و 24تا 72ساعت صبر کنید تا خشک شود. حالت ماهی و باله‌ها را در رنگ سفید و قرمز به‌صورت ملایم و کمرنگ نقاشی کنید. باله‌های ماهی را با دقت و صبر توسط رنگ قرمز و قرمز-نارنجی نقاشی کنید. پس از اینکه نقاشی‌تان در این مرحله روی رزین خشک شد، لایه نازکی از رزین را آماده کرده و روی سطح بریزید تا روی تمام سطح ظرف را بگیرد. سپس ۲۴‌ساعت صبر کنید تا رزین خشک شود. لایه‌های بعد را هم که شامل بدنه ماهی و سر و حباب‌ها می‌شود به طرح اضافه کنید و هر لایه را با مقداری رزین پر کنید. هر قدر به ریزه کاری‌ها توجه داشته باشید نقاشی‌تان واقعی‌تر به‌نظر می‌آید. می‌توانید جزئیات ریز را که در اطراف بدن ماهی نقاشی شده بکشید و صبر کنید تا نقاشی خشک شود، سپس یک لایه رزین روی آن بریزید، پس از خشک شدن رزین، رنگ بدن ماهی را با رنگ نارنجی بپوشانید. خطوط روی سر را به رنگ صورتی روشن نقاشی کنید. دوباره جزئیات ریز کنار بدن ماهی را ترسیم کنید در انتها چشم و دم ماهی را با رنگ‌های مایل به‌صورتی و قرمز نقاشی کنید و تلألو طلایی روی پولک‌ها را بکشید. آنچه ماهی را سه‌بعدی‌تر نشان می‌دهد،  دقت در گذاشتن سایه‌ها و نورها در نقاشی است. قبل از بدن ماهی سایه ماهی را نقاشی کنید. قلم‌موی ریزتر را انتخاب کنید و انعکاس نورها را در آخرین لایه بگنجانید. لایه‌های بالاتر روشن‌تر و براق‌تر است. به جز ماهی می‌توانید سنگ و گیاه و... هم بکشید. اولین کسی که با این روش آثار هنری خلق کرد،  هنرمند ژاپنی به نام ریوسوکه فوکاهوریا بود. این آثار در ظروف مختلفی ازجمله ظرف بزرگ سوشی تا کاسه‌های کوچک و حتی ساقه بامبوی میان تهی نقاشی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید