• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10253
+
-

گیاهخواری و زندگی سلامت

این روزها افراد زیادی به رژیم غذایی گیاهخواری گرایش پیدا کرده‌اند که اکثر آنها با هدف رسیدن به سلامت بیشتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان‌ها، گیاهان را در غذاهای اصلی خود قرار می‌دهند. حال این سؤال مطرح است که آیا گیاهخواری می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را تضیمن کند؟ برای آشنایی بیشتر با فواید و معایب گیاهخواری با ما همراه باشید.

 

فیبرهای گیاهی و اثر آنها بر دستگاه گوارش


فیبر، جزو تشکیل‌دهنده دیواره سلول‌های گیاهی است. سلولز، پکتین و پلی‌ساکاویز نمونه‌هایی از فیبر داخل گیاهان هستند. فیبرها در دستگاه گوارش هضم نمی‌شوند ولی در جلوگیری از بی‌نظمی‌های روده بزرگ(کولون) نقش مهمی ایفا می‌کنند. فیبرهای گیاهی سبب انبساط دیواره درونی روده‌بزرگ می‌شوند و به دفع مواد زائد کمک کرده؛ در نتیجه از یبوست و ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کنند.

 


 
گیاهخواری و دیابت


ثابت شده است که فیبرهای گیاهی در تنظیم میزان گلوکز یا همان قندخون مؤثر هستند؛ زیرا جذب قند را کند می‌کنند و باعث می‌شوند میزان گلوکز در خون به حد مطلوبی برسد؛ درنتیجه در افراد مبتلا به دیابت مفید هستند و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهند.

 

 

 فیبرهای گیاهی؛ دوستدار قلب


فیبرهای گیاهی از طریق کاهش کلسترول و جلوگیری از افزایش فشار خون به‌کار قلب کمک می‌کنند. مصرف سبزیجات گامی مؤثر در جهت داشتن قلبی سالم به‌شمار می‌رود.

 

 

کمبود پروتئین در غذاهای گیاهی


متخصصان توصیه می‌کنند که هر فرد بالغ در روز حدود 56-46گرم پروتئین در جیره غذایی خود مصرف کند. اگرچه برخی از گیاهان مانند غلات و حبوبات و خصوصا سویا حاوی پروتئین هستند اما درواقع پروتئین‌های گیاهی جزو پروتئین‌های کامل نیستند؛ درنتیجه اگر افراد گیاهخوار از گوشت، تخم‌مرغ یا لبنیات به‌عنوان منابع اصلی پروتئین استفاده نکنند کمبود پروتئین یکی از نگرانی‌های مربوط به این رژیم غذایی است.

 


 
مشکلات ناشی از کمبود روی


اگر فرد گیاهخواری هستید و دچار مشکلاتی از قبیل اسهال مزمن، تأخیر در بهبود زخم‌ها، کاهش اشتها یا اختلال در سیستم ایمنی بدن خود هستید احتمالا دچار کمبود روی شده‌اید. آنزیم‌های زیادی در بدن برای عملکرد خود نیاز به روی دارند. روی موجود در گیاهان جذب کمتری نسبت به روی غذاهای جانوری دارد.

 

 

مراقب باشید دچار ریزش مو نشوید


ریزش مو علت‌های مختلفی دارد که یکی از علل آن کمبود برخی از مواد و املاح لازم است؛ همانطور که گفته شد در رژیم گیاهخواری به‌علت عدم‌مصرف منابع پروتئینی و منابع تأمین‌کننده آهن، کمبود آنها مشاهده می‌شود که می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید