• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102482
+
-

عطش سفر و طغیان مداوم بیماری

یادداشت
عطش سفر و طغیان مداوم بیماری

محمد باریکانی _ روزنامه‌نگار

تعطیلات خردادماه تأثیر سفر بر افزایش شیب ابتلا به کرونا در کشور را عیان کرد. تعطیلات عید فطر و پس از آن تعطیلات  نیمه‌خردادماه کاری با نظام درمان کشور کرد که وزیر بهداشت را برای اقناع مردم به خودداری از سفر به تضرع واداشت. آمارهای وزارت بهداشت بیانگر آن است که طغیان کرونا در ایران ارتباط مستقیم با افزایش حجم سفرها و ترددهای غیرضرور حتی در داخل شهرها دارد.
در 10روز نخست خردادماه 2میلیون مسافر به مازندران هجوم بردند. جاده‌های پرترافیک شمال در حالی مملو از جمعیت مسافران شد که آن‌سوی این نافرمانی، کادر درمان برای مقابله با شیوع شدیدتر کرونا در کشور و میزبانی از حجم بیشتر مبتلایان به دلیل افزایش سفرها باز هم حالت آماده‌باش گرفتند. 
معاون گردشگری کشور گفته است تا نیمه خردادماه، پس از طی 2 تعطیلی عید سعید فطر و تعطیلات نیمه خرداد، در 31 استان کشور، ۴۲۹هزار و ۳۲۱ سفر، ۳میلیون و ۳۰۳هزار و ۶۴۸ تردد و ۴میلیون و ۱۷۹هزار و ۳۱۸ نفر-شب-اقامت ثبت شد. آمار پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اما با آمار معاون گردشگری تفاوت چشمگیر دارد. پلیس راهور آمار ثبت شده از سفرهای زمینی را بیش از 10میلیون تردد در داخل شهرها ثبت کرد و از ورود 500هزار خودرو تنها به مازندران در 2تعطیلی خبر داد. مقایسه این آمارها نمایشگر یک پدیده شوم و آن هم نادیده گرفتن تمامی هشدارهای مقابله با کرونا از سوی جامعه و شهروندانی است که 4‌ماه را در خانه ماندند و به محدودیت‌ها تن دادند تا مهار بیماری در ایران ممکن شود. اما ناگهان با رسیدن به 2 تعطیلی طولانی در آستانه تابستان، عصیان‌زده راهی شهرها و جاده‌های کشور به‌ویژه جاده‌های شمالی شدند و کووید-19 را این‌بار در کوله‌بار سفر به شهرهای کشور حمل کردند. 
نافرمانی در سفر این‌بار نه از سر لجبازی با کادر درمان و نه گفتن عامدانه به هشدارهای مطرح شده به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در ایران که از عطش سیری‌ناپذیر ایرانی‌ها برای سفر و پایان دادن به محدودیت‌ و خانه نشینی ناشی شد.
ایرانی‌ها همچنان تشنه سفر هستند و از ماندن در خانه بیزار! نشانه‌های آن نیز در تعاملات اجتماعی جدید پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی کشور در سطح جامعه، در مال‌های تجاری، در وسایل حمل‌ونقل عمومی و در صف‌های گوناگون مشهود است. دیگر نه از آن رعایت فاصله اجتماعی خبری هست، نه از حساسیت‌های ایجاد شده برای استفاده از ماسک و نه از آن مسئولیت اجتماعی با هدف  جلوگیری از اشاعه بیشتر کووید-19! گویی بیماری از ایران رخت بربسته است و وضعیت عادی شده است. در حالی که چنین نیست و سیل مبتلایان در مسیر درمان افزایش یافته است. 
نتیجه همین رفتارهاست که ترکیه همین همسایه کناری ایران مرزهای خود را بدون محدودیت به روی جهان گشود، اما خط مرزی خود برای سفر از ایران را همچنان مسدود نگاه داشته است.  نتیجه همین رفتارها در جامعه ایرانی است که در تعطیلات پایان همین هفته نیز سیل خودروها را به جاده‌های شمالی کشور می‌کشاند تا بار دیگر همچون هفته‌های اخیر شیب ابتلا به کرونا و ضریب مبتلایان به کووید-19 را در ایران بالا ببرند. همین بی تفاوتی در انجام رفتارهای غیرمسئولانه در بحران پاندمی کرونا است که  ما  را متفاوت از جهان کرده است و شهرهای کشور را نیز یک به یک از وضعیت سفید به زرد و نارنجی و حالا به رنگ قرمز بحران تغییر داده است.
ردپای هجوم گسترده‌تر کرونا با توجه به افزایش بیشتر آمار مبتلایان به کرونا در کشور را همچنان باید در کوله‌بار مسافران جست و بی‌تفاوتی در رعایت هشدارهای بهداشتی را بر تخت‌های بیمارستانی  مشاهده کرد.
تداوم چنین رفتاری است که از همین امروز باید افزایش نمودار ابتلای ایرانی‌ها به کرونا را طی 3هفته آینده انتظار کشید تا مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اعلام کنند، دلیل افزایش ابتلا همچون گذشته سفرهای پرحجم در تعطیلات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید