• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10248
+
-

چابهار، بهشتی از ناشناخته‌‌ها

نگاه روز
چابهار، بهشتی از ناشناخته‌‌ها

رشید حسن زهی| کارشناس مدیریت گردشگری:

بندرچابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی از تغییرات دمایی اندکی در فصول مختلف سال برخوردار است. بندر زیبای چابهار گرچه شاید در نخستین نگاه، ناحیه‌ای محروم و فاقد جاذبه‌های گردشگری و پیشینه تاریخی به‌نظر بیاید اما واقعیت آن است که این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی و معتدل‌ترین هوا در جنوب کشور است.

چابهار مهم است؛ نه به این دلیل که یکی از پررونق‌ترین مناطق آزاد ایران به‌حساب می‌آید، نه به این خاطر که تنها بندر اقیانوسی کشور است و نه برای اینکه بهترین مناظر دنیا را دارد.  چابهار مهم است، چون بهشتی از ناشناخته‌هاست که هر گردشگری را شیفته زیبایی‌هایش می‌کند. دورنمای قله‌های تفتان و بزمان، منطقه حفاظت‌شده سرباز و رودخانه باهو کلات، گواتر و پسابندر، قایق سواری در دریای عمان، تماشای دلفین‌ها در طبیعت، شهر تاریخی تیس، کوه‌های مینیاتوری، تالاب صورتی لیپار، درخت انجیر معابد، بندر چابهار، بندر کنارک، روستای درک، قلعه جاسک، خور آذینی، بندر میناب، کرانه‌ زیبای دریای عمان از گواتر تا بندرعباس همه و همه ازجمله جاذبه‌های گردشگری این گوشه از کشور پهناورمان است ولی هستند کسانی که از وجود این نعمات بی‌خبرند.

در واقع چابهار، یکی از شهرهای کمتر شناخته‌شده ایران است و بیشتر مردم اطلاعاتی درباره نگین سیستان و بلوچستان ندارند. هوای همیشه بهاری چابهار، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای علاقه‌مندان به طبیعت بکر و دست‌نخورده است. همچنین موقعیت جغرافیایی بندر چابهار سبب می‌شود مسافران بتوانند از فرصت‌های گردشگری، تفریحی، تجاری و تاریخی در استان‌های مختلف هم‌مرز با سیستان و بلوچستان نیز استفاده کنند. در واقع سفر به این بندر، یک تیر و چند نشان است که در نوروز و به‌طور کلی در بهار، یک انتخاب ارزشمند خواهد بود. به‌طور مثال برای هموطنان تهرانی، سفر به چابهار یکی از طولانی‌ترین سفرها- چه هوایی و چه زمینی- است.

فاصله چابهار تا تهران بیش از ۲۲۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. اگر بخواهید از زاهدان به چابهار سفر کنید، ۷۰۰ کیلومتر مسافت پیش‌روی شما خواهد بود. اگر روادید پاکستان را داشته باشید، می‌توانید از طریق خط دریایی چابهار - کراچی به یکی از بنادر جذاب و شلوغ پاکستان بروید. فاصله بندر چابهار تا بندر کراچی پاکستان حدود ۹۰۰‌کیلومتر است و سفر بین این دو بندر از طریق هواپیما و کشتی انجام می‌شود. چابهار برای سفر در همه ایام سال آب و هوای مطبوعی دارد. دما در طول سال به ندرت بالاتر از ۲۵درجه سانتی‌گراد می‌رود و این مسئله شرایط فوق‌العاده‌ای را برای گردشگری فراهم می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های این بندر غواصی است که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های گردشگری در چابهار محسوب می‌شود و هرساله گردشگران زیادی را به این شهر ساحلی می‌کشاند. سواحل چابهار در طول نوار ساحلی دریای عمان از جذابیت‌‌های گردشگری بسیاری برخوردارند. همچنین غواصی در خلیج چابهار به‌دلیل طبیعت فوق‌العاده زیبای زیر آب برای گردشگران به حدی لذتبخش است که پس از یک بار تجربه مشتری دائمی آن می‌شوند و هر سال برای تجربه دوباره گشت زیرآب به این شهرستان سفر می‌کنند. پتانسیل‌های گردشگری و تجاری در چابهار توجه گردشگران کشورهایی چون هند، افغانستان و پاکستان را به‌راحتی جلب کرده است.

ضمن اینکه با امکانات موجود در چابهار می‌توان از تمام گردشگران ورودی به شکل مناسبی پذیرایی کرد. مراکز اقامتی، پارک‌های ساحلی و کلوپ‌های گردشگری و تفریحی چابهار امکاناتی است که می‌تواند این منطقه ساحلی را به یکی از مراکز گردشگری دریایی و ساحلی تبدیل کند. چابهار همیشه بهار با چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا، ساحل دل‌انگیز، تالاب‌ها، کوه‌های مریخی، باغات موز و انبه، بازارهای متنوع منطقه آزاد و صدها مکان گردشگری و مردمی مهربان و خونگرم یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برای سفرهای گردشگری است.


خرید

خرید، بخش جدایی‌ناپذیر سفر به بندر اقتصادی و گردشگری چابهار است. بازارها و مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار از جذابیت‌های ویژه آن هستند. بازارهای صدف، تیس، پردیس و صالحیار از پرمخاطب‌‌ترین بازارهای این منطقه تجاری جنوب شرق کشور محسوب می‌شوند. در سفر به چابهار، نان سنتی و صنایع‌دستی این اقلیم را که در جشنواره صنایع‌دستی تهران شاهد بودید فراموش نکنید.

کارهای سوزن‌دوزی، گلابتون‌دوزی و نان‌های سنتی می‌توانند در فهرست ارمغان‌های سفر به چابهار قرار بگیرند. علاوه بر اینها انواع ادویه‌ها، مشتریان بسیاری در چابهار دارند. این شهر نزدیک پاکستان است و کشور یادشده هم در تجارت ادویه فعالیت زیادی دارد. ادویه‌های هندی معروف چابهاری را می‌توان در بسیاری از فروشگاه‌ها ازجمله ادویه مهاراجه پیدا کرد. خرید میوه‌های گرمسیری و زیتون محلی، از دیگر ارمغان‌های خوشمزه سفر به چابهار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید