• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102464
+
-

مختل شدن سیستم ایمنی با قندوشکر

مصرف بیش از اندازه قند انتشار باکتری‌ها یا ویروس‌ها را در بدن افزایش می‌دهد

مختل شدن سیستم ایمنی با قندوشکر

اگر بتوانید هرکاری که از دست‌تان برمی‌آید برای حفظ قدرت سیستم ایمنی بدنتان انجام دهید، کار خیلی بزرگی انجام داده‌اید. انجام تمرینات روزانه، خوب خوابیدن، مصرف مکمل‌ها، مدیریت استرس و تغذیه خوب، شاید خیلی مهم و بزرگ به‌نظر نرسند اما اگر بدانید این وقت گذاشتن و تلاش شما برای روی فرم‌ماندن چقدر ارزش دارد، آن را کوچک نمی‌شمارید. اما اگر تمام تلاش‌های شما فقط با خوردن یک غذای خاص در فقط 5ساعت خنثی شود، چه؟
به‌گزارش سی‌نت، اگر در طول روزهایی که مجبور هستید به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه بمانید، هوس شیرینی‌خوردن به سرتان می‌زند و کیک درست‌کردن را به تفریح این روزهای خود تبدیل کرده‌اید، خوب گوش کنید، زیرا مطالعاتی که متخصصان تغذیه و کارشناسان سلامت درباره مضرات شکر انجام داده‌اند، شاید باعث شود روی عادت غلط مصرف زیاد قندوشکر، تجدید نظر کنید.
دکتر مایکل رویزن، از کلینیک کلیولند، می‌گوید: مصرف بیش از حد قند باعث می‌شود باکتری‌ها یا ویروس‌ها در بدن شما خیلی بیشتر انتشار پیدا کنند، چون نه‌تنها باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود که سیستم اولیه ذاتی شما را نیز از کار می‌اندازد. به همین دلیل است که گفته شده است افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

شکر چگونه بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد؟
جدا از اینکه شکر اصلی‌ترین نقش در پشت صحنه بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را ایفا می‌کند، مصرف این ماده شیرین اما خطرناک می‌تواند روی توانایی بدن شما در مبارزه با ویروس یا سایر عفونت‌های بدن تأثیر منفی بگذارد. آیا می‌دانید بدن شما به سلول‌های مشخص برای جنگیدن با عفونت‌ها نیاز دارد؟ سلول‌های سفید خون یا گلبول‌های سفید که به‌عنوان سلول‌کش نیز شناخته می‌شوند، به‌شدت با مصرف شکر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. همانطور که دکتر رویزن اشاره کرد، قند مانع عملکرد درست سیستم ایمنی می‌شود. طبق مطالعه‌ای که روی مگس‌های میوه انجام شده است، گلبول‌های سفید به‌دلیل وجود قند در خون، نمی‌توانند به‌درستی کار خود را انجام دهند و باکتری‌های مضر و ویروس‌ها را نابود کنند.
یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که قند خون بالا بر مکانیسم‌های مبارزه با عفونت در بیماران دیابتی تأثیر دارد. رژیم‌های غذایی با قند بالا با دیابت نوع2 مرتبط هستند، زیرا مصرف زیاد قند می‌تواند منجر به دیابت شود؛ شرایطی که به‌ویژه با خطر بیشتر ابتلا به بیماری کووید-19 همراه است.

شکر چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
همانطور که ارتباط قند با چاقی بسیار واضح است، ارتباط قند با دیابت نیز مشخص است. دیابت نوع2 وقتی بدن به انسولین پاسخ نمی‌دهد یا لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند، ایجاد می‌شود. انسولین هورمونی است که قند را از خون خارج می‌کند و آن را به سلول‌های بدن می‌رساند. نتیجه این نقص عملکرد، افزایش قند خون مزمن است (در صورت عدم‌درمان دیابت) که می‌تواند منجر به عوارض دیگری ازجمله آسیب عصبی و بیماری‌های قلبی-عروقی شود. ضمن اینکه مصرف زیاد شکر می‌تواند به نقص سیستم ایمنی بدن منجر شود و روی عملکرد مغز و قلب نیز تأثیر بگذارد. افرادی که قند خون بالایی دارند، احتمال از دست دادن حافظه و مشکلی به نام آلزایمر در آنها بیشتر است که دانشمندان به آن دیابت مغزی می‌گویند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف زیاد قند، به‌ویژه نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر، ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهند. تغییرات در مغز ممکن است سال‌ها قبل از بروز علائم بالینی کاهش شناختی آغاز شود. طبق مطالعه‌ای که در سال2020 انجام شده است، رژیم‌های مناسب غذایی در مراحل اولیه زندگی در بزرگسالی می‌تواند به افراد در محافظت از مغز با افزایش سن کمک کند.
دکتر دوریزوامی می‌گوید: بیماری‌های قلبی و سکته مغزی 2عارضه جدی مرتبط با مصرف زیاد قند هستند. شواهد علمی عادت‌های غذایی با مصرف بالای شکر را با اصلی‌ترین عامل بیماری‌های قلبی-عروقی ازجمله چاقی، التهاب، تری‌گلیسیرید و فشار خون بالا مرتبط می‌داند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد بین مصرف قند اضافه‌شده و افزایش خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی -عروقی ارتباط معناداری وجود دارد.
رژیم عاری از شکر یا کم شکر، نه‌تنها به افراد در حفظ سلامت بدنی کمک می‌کند بلکه می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی ذهن شود و شما را از وسواس ابتلا به ویروس‌ها و عفونت‌ها برهاند.

رهایی از وسواس
رژیم عاری از شکر یا کم شکر، نه‌تنها به افراد در حفظ سلامت بدنی کمک می‌کند بلکه می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی ذهن شود و شما را از وسواس ابتلا به ویروس‌ها و عفونت‌ها برهاند

این خبر را به اشتراک بگذارید