• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 خرداد 1399
کد مطلب : 102424
+
-

بی پولی در برون‌مرزی

بعد از الکوثر و رادیو دری، شبکه‌های پرس‌تی‌وی، ‌آی‌فیلم و العالم در آستانه تعطیلی قرار دارند

تلویزیون
بی پولی در برون‌مرزی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

بعد از 13سال از آغاز فـعـالیـت شبکه پرس‌تی‌وی، پیمان جبلی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما خبر از تعطیلی این شبکه در کنار شبکه‌های العالم، ‌ای‌فیلم انگلیسی و عربی  داد؛ شبکه‌هایی که به گفته جبلی، به‌خاطر کمبود بودجه قرار است فعالیتی نداشته باشند. برخلاف این گفته برخی در سازمان معتقدند که شبکه‌ای تعطیل نخواهد شد اما فعالیت‌ این شبکه‌ها محدود می‌شود.

تعطیلی الکوثر 

این اتفاق در شبکه الکوثر نیز افتاد، شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست، اوایل خرداد پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد.پخش شبکه عربی زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد.

خبری که کسی را متعجب نکرد

اما این خبر تعطیلی برای کارکنان شبکه‌هایی چون پـرس‌تـی‌وی و ‌آی‌فـیلم تعجب‌آور نیست. نبود بودجه برای تامین هزینه‌های جاری شبکه و دیرکرد پرداخت حقوق کارکنان و کم شدن خبرنگاران در کشورهای مختلف نشان از کم شدن فعالیت شبکه‌ها دارد. این شبکه‌ها عموما در زمان مدیریت سرافراز در معاونت برون‌مرزی متولد شد. 
در آن زمان که سرافراز، مدیریت پرس‌تی‌وی را برعهده داشت، به زعم خیلی از کارکنان دوران طلایی و حرفه‌ای این شبکه بود. با رفتن سرافراز به مدیریت صدا و سیما، محمد اخگری، سکان پرس‌تی‌وی را به‌دست گرفت اما این مدیریت چندان طولانی نبود و از سال 95با آمدن علی عسگری به سازمان، پیمان جبلی، مدیر پرس‌تی‌وی شد. 
حالا این مدیر از کم لطفی‌ها گفته و اینکه این شبکه‌ها تعطیل می‌شوند. اما برخی نیز در سازمان معتقدند شبکه‌ها به‌طور کامل تعطیل نشده و شاید فعالیت آنها محدود شود.

شبکه‌هایی که به اهدافشان نرسیدند

در روزهای اول راه‌اندازی شبکه پرس‌تی‌وی و العالم بسیاری از رسانه‌های خارجی این شبکه را چالشی برای بی‌بی‌سی و فاکس‌نیوز و... عنوان کردند؛ شبکه‌ای که با شعار «صدایی برای بی‌صداها» فعالیت خود را آغاز کرد و مدیران وقت این شبکه معتقد بودند که در فضای رسانه‌ای خیلی از دیدگاه‌های مردم منطقه انعکاس نمی‌یابد و پرس‌تی‌وی می‌توانست این نظرات و دیدگاه‌ها را منعکس کند. اما این امر تحقق نیافت.

تعطیلی شبکه‌های رادیویی

یـکی دیـگر از مـوضـوعاتـی که جبلی به آن اشاره داشته تعطیلی رادیو دری است. وی در گفت‌وگویی با فارس با اعلام این خبر توضیح داده است:«از دست دادن این رادیو و موج اف‌ام آن‌که مهم‌ترین بستر پخش بوده، یک ضربه بزرگ به تبلیغات بین‌المللی کشور ما می‌زند. 
مخصوصا کشور افغانستان که از مهم‌ترین حوزه‌های همسایگی ما محسوب می‌شود و مسائل بسیار متعدد فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و... ضرورت کار در افغانستان را برای ما دوچندان می‌کند و از دست دادن این رادیو یعنی یک اتفاق بسیار بد که بعد از قطع شبکه الکوثر در منطقه عربی و شبکه سحر اردو در منطقه شبه‌قاره سومین ضربه کاری بر بنیه تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور است».

آی فیلم بی‌پول

از دیگر شبکه‌هایی که افت زیادی در این ماه‌ها کرده‌ آی‌فیلم است؛ شبکه‌ای که در زمان سرافراز با داشتن صندوق اعتباری می‌توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد. 
در دوران مدیریت سرافراز، صندوقی در شبکه‌ آی‌فیلم راه‌اندازی شد که درآمدهای حاصل از تبلیغات در آن صندوق صرف هزینه‌های شبکه‌ها می‌شد.  با رفتن سرافراز این صندوق نیز از شبکه‌ها خارج شد و همین امر باعث نبود درآمدهای لازم برای مدیریت شبکه شد.
با توجه به صحبت‌های معاونت برون‌مرزی، به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور رسانه ملی در بخش بین‌الملل تریبون نخواهد داشت - هر چند در کیفیت شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی نقد زیاد است- اما رئیس رسانه ملی باید فکری بکند.

شبکه‌ای با 7خبرنگار
یکی از مسائلی که در شبکه پرس‌تی‌وی دیده می‌شود علاوه بر عدم‌پرداخت دستمزد کارکنان در زمان مشخص این است که  روزگاری شبکه پرس‌تی‌وی خبرنگاران زیادی را در سرتاسر جهان داشت اما به واسطه تحریم‌ها و بحث‌های مالی و مشکلات ناشی از جابه‌جایی پول و پرداخت حقوق درحال حاضر تعداد کمی از خبرنگاران با پرس‌تی‌وی همکاری می‌کنند. هم‌اکنون از 70خبرنگار فعال تنها 7خبرنگار فعالیت می‌کنند که این خبرنگاران نیز به لحاظ حرفه‌ای بودن در رده‌های پایین بوده و حاضر هستند در ازای پول کم کار کنند و بسیاری از خبرنگاران آشنا و حرفه‌ای از شبکه جدا شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید