• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 خرداد 1399
کد مطلب : 102398
+
-

اعتبارنامه تاجگردون بعد از تأیید در شعبه 12 مجلس به کمیسیون تحقیق رفت

کماکان در برزخ

نماینده گچساران: از مجلس می‌روم و شما باید روز قیامت پاسخگو باشید

مجلس
کماکان در برزخ

داستان تأیید صلاحیت غلامرضا تاجگردون در مجلس یازدهم به کلاف پیچیده‌ای بدل شده است. بعد از تأیید اعتبارنامه او در شعبه12 مجلس، دیروز در صحن علنی با تذکر علیرضا زاکانی، اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق ارجاع شد تا منتخب گچساران همچنان در برزخ مجلس بماند؛ اگرچه او دیروز، خود، در انتقاد از این رفتار مجلس، اعلام کرد که حاضر است کیف خود را بردارد و از مجلس برود اما این مجلس باید روز قیامت پاسخگوی رفتارش باشد. تاجگردون بعد از 2دوره ناکامی بالاخره در دوره نهم طلسم ورودش به مجلس را شکست و از سال93 موفق شد بر ریاست مهم‌ترین کمیسیون تخصصی مجلس نهم و دهم یعنی کمیسیون برنامه و بودجه تکیه بزند، اما از زمستان سال گذشته و بزنگاه بررسی احراز صلاحیت کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صلاحیت او مثل انتخابات هفتمین دوره مجلس رد شد؛ اتفاقی که کمتر از 10 روز دوام نیاورد و او در لیست احراز صلاحیت‌شدگان مجلس قرار گرفت. درنهایت هم موفق شد با رأی گچسارانی‌ها برای 3 دوره متوالی کرسی نمایندگی‌اش در بهارستان را حفظ کند. با این حال با اعتراض علیرضا زاکانی، علی‌اکبر کریمی، روح‌الله نجابت، علی خضریان، سیدنظام‌الدین موسوی، اقبال شاکری، احمد نادری، مالک شریعتی و مجتبی رضاخواه اعتبارنامه تاجگردون در مجلس هنوز به تأیید نرسیده و او را باید هنوز منتخب مردم گچساران دانست و نه نماینده مجلس. بعد از آنکه شعبه12 مجلس یازدهم با 9رأی مثبت و 7رأی منفی، اعتبارنامه تاجگردون را در جلسه روز سه‌شنبه گذشته تأیید کرد، دیروز در صحن علنی اتفاقات جدیدی افتاد. 

در نشست دیروز مجلس چه گذشت؟
بررسی گزارش شعبه۱۲ درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، منتخب گچساران در دستور کار نشست دیروز مجلس قرار داشت. محمد علیپور، سخنگوی شعبه۱۲ اعلام کرد در 2مرحله اعتبارنامه منتخب گچساران بررسی شد و درنهایت در نشست بیستم خرداد ماه این شعبه اعتبارنامه تاجگردون با اکثریت آرا تأیید شد. به‌دنبال گزارش شعبه12 ، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: اگر دوستان صحبت و یا اعتراضی دارند آن را بیان کنند تا براساس آیین‌نامه تصمیم‌گیری شود. با این کار اجماع می‌کنیم و یا اجماعی صورت نمی‌گیرد؛ لذا اگر نمایندگان اعتراض دارند، آن را بیان کنند. به گزارش ایسنا، سپس علیرضا زاکانی، نماینده تهران در اخطاری مدعی شد: طبق اصل۹۳ «مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد؛ مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب 6 نفر حقوقدان اعضای شورای نگهبان». وقتی لفظ مجلس به میان می‌آید، یعنی دوسوم نمایندگان و حضور تک‌تک نمایندگان موضوعیت دارد. وی با بیان اینکه طبق اصل۸۵ بحث نمایندگی قائم به شخص نیست و نمی‌توان حق رأی نماینده را به شعبه واگذار کرد، ادامه داد: اگر قرار باشد گزارش شعبه بعد از اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه‌ای، تنها قرائت شده و درباره آن رأی‌گیری نشود، آن وقت از مجلس سلب مسئولیت شده و تأکیدات امام هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ کما اینکه طبق قانون نمی‌توان حق رأی‌گیری را از نماینده گرفت و به شعبه واگذار کرد. از رئیس مجلس می‌خواهم این اخطار را به رأی بگذارد. در ادامه محمدباقر قالیباف با وارد دانستن اخطار زاکانی، گفت: با توجه به توضیحات آقای زاکانی و استناد به اصل۸۵ قانون، در حقیقت رأی نمایندگان قابل واگذاری نیست. او از نمایندگان خواست که نظرشان را درباره وارد دانستن این اخطار اعلام کنند تا بعد از آن براساس ماده۱۹۴ توضیحاتی ارائه کند. سپس مجلس وارد رأی‌گیری شد و نمایندگان با ۱۵۹رأی موافق، ۷۰رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴نماینده حاضر در مجلس، اخطار زاکانی را وارد دانستند و اعتبارنامه تاجگردون را برای بررسی به کمیسیون تحقیق ارجاع دادند.

تاجگردون: از مجلس می‌روم
این تصمیم مجلس یازدهمی‌ها مورد اعتراض تاجگردون قرار گرفت و او در قالب تذکری نسبت به ارجاع اعتبارنامه‌اش به کمیسیون تحقیق اعتراض کرد وگفت: دنیا گوشه کوچکی از آخرت است. من در هر مقام و منصبی که باشم باید پاسخگوی هر احدالناسی از جامعه باشم، حتما هم در کمیسیون تحقیق حضور پیدا می‌کنم، ولی خواهش می‌کنم به این بسنده نکنید. وظیفه شما این است که قانون، آیین‌نامه و شرع و قانون اساسی را رعایت کنید. تاجگردون خطاب به قالیباف، گفت: اراده شما و جمع این بود که این اخطار وارد تشخیص داده شود و به رأی گذاشته شود.من نه داعیه ماندن، نه تمایل به ماندن و نه اصراری به ماندن دارم. یک کیف در دستم می‌گیرم و از مجلس بیرون می‌روم. این شما هستید که باید در درگاه خداوند روز قیامت و شب آخرت پاسخگوی اعمالتان باشید. به‌دنبال شکواییه تاجگردون، رئیس مجلس در پاسخ به او، گفت: ما قسم یاد کردیم و خصوصا در هیأت‌رئیسه 2 بار قسم یاد کردیم که قانون اساسی و آیین‌نامه را رعایت کنیم. وقتی اخطار قانون اساسی وجود دارد، ما این اخطار را به رأی گذاشتیم. طبق آیین‌نامه این اتفاق افتاد و نمایندگان رأی خود را دادند؛ همانطور که شورای نگهبان شما را تأیید کرده و در شعبه بحث شده، همان شورای نگهبان در بخشنامه گفته که حتما باید در مجلس این اتفاق‌نظر صورت بگیرد. این اتفاق نظر نبود؛ لذا ما آن را به رأی مجلس گذاشتیم پس به رأی مجلس احترام بگذاریم. 

سرنوشت اعتبار نامه تاجگردون چه می‌شود؟
طبق آیین‌نامه مجلس، کمیسیون تحقیق حداکثر ۱۵ روز فرصت دارد تا توضیحات کتبی شعبه معترض یا معترضان را رسیدگی کرده و پس از استماع و بررسی توضیحات نظر خود را به مجلس ارسال کند. اگر کمیسیون تحقیق، نظر به تأیید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری در دستور کار قرار می‌گیرد و اگر نظرش مبنی بر رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به‌مدت ۱۵دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده فرصت دفاع از خود دارد و در نهایت گزارش کمیسیون در صحن علنی به رأی  مجلس گذاشته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید