• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 22 خرداد 1399
کد مطلب : 102396
+
-

حاتم‌بخشی دوستان طبری

طبری: اگر من ۸۰۰میلیارد هم بخواهم برادرانم نجفی و مشایخ به من می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کنند؛ این رفاقت است

قضایی
حاتم‌بخشی دوستان طبری

دومین جلسه دادگاه اکبر طبری، متهم پرونده ارتشا در قوه قضاییه روز گذشته برگزار شد؛ در این جلسه، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در دوره آیت‌الله آملی‌لاریجانی که به‌عنوان متهم ردیف اول پرونده در این دادگاه حضور دارد، در دفاعیات خود، اتهامات طرح شده از سوی دادستان را رد کرد و مدعی شد که «۲۰سال خدمت صادقانه» به قوه قضاییه کرده و اکنون برای وی پرونده‌سازی‌ صورت گرفته است. طبری گفت: «تا این لحظه هیچ کدام از اتهامات را قبول ندارم و آقایانی که به‌عنوان متهم از آنها نام برده شده، موارد اتهامی اغلبشان ارتباطی به من ندارد.»
معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه به دریافت رشوه‌های کلان از متهمان مفاسد اقتصادی متهم است. براساس کیفرخواست این پرونده که در جلسه نخست دادگاه از سوی نماینده دادستان قرائت شد طبری ۱۵هزار متر زمین و ۳طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰میلیارد ریال از مصطفی نیازآذری، ۳واحد لوکس مسکونی در ساختمان روما و ۳واحد در ساختمان فلورا و مبلغ ۱۸۳میلیارد و ۲۳۳میلیون و ۳۰۰هزار ریال از رسول دانیال‌زاده و نیز ۸۰میلیارد ریال وجه نقد، زمین به مساحت ۳۰۰ مترمربع در خیابان کریمخان، زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ مترمربع واقع در قریه نجارکلای لواسان و آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸مترمربع در مجتمع سانا از متهم حسن نجفی دریافت کرده است. در جلسه دیروز دادگاه، طبری درباره دریافت رشوه به مبلغ ۸۴میلیارد ریال از حسن نجفی مدعی شد: اصلا قبول ندارم با او قراردادی نداشتم و قراردادم با فرهاد مشایخ بود و مشایخ این پول را داد که با هم ساخت‌وساز کنیم، ارتباط مالی با نجفی نداشتم. متهم طبری گفت: با آقای مشایخ قراردادی را با هم منعقد کردیم و با توجه به رشته تخصصی من کارهایشان را انجام می‌دادم.
اولین تناقض در سخنان طبری آنجا بود که نماینده داستان با اشاره به اظهارات متهم مشایخ گفت که طبری مبلغ 7میلیارد تومان از وی دریافت کرده است. درحالی‌که متهم طبری مدعی شد که ۴میلیارد تومان بابت ساخت‌وساز از مشایخ دریافت کرده است.
نماینده دادستان در ادامه به‌دست‌نوشته‌ای از طبری اشاره کرد که در ویلای مشایخ در لواسان کشف شده است. رسول قهرمانی گفت: در این دست‌نوشته، نوشته شده است که نظر به توافق فی ما بین آقای مشایخ مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان بابت مشارکت در ساخت‌وساز در اختیار بنده قرار داده است. نخستین سؤال این است که چرا این افراد ضد‌و نقیض صحبت می‌کنند. از طرفی این به ذهن آمد که آقای مشایخ در سال۸۴، 8میلیارد از کجا آورده است. در این خصوص با آقای مشایخ صحبت کرده‌ام که گفت اگر تمام زندگی و کارخانه‌های خود را بفروشد شاید این میزان بشود.
در ادامه دادگاه، قهرمانی به ملک 300متری واقع در کریمخان اشاره کرد که متهم مشایخ سند آن را به نام متهم طبری زده بود. نماینده دادستان گفت: آقای مشایخ گفته است که پول‌ها برای بنده نیست و توسط حسن نجفی داده شده که به آقای طبری بدهم. ۸ میلیارد و ۴۰۰ در چندین مرحله بوده است.
در ادامه نماینده دادستان از متهم طبری پرسید آیا با آقای نجفی مراوده دارید یا خیر؟ متهم پاسخ داد: 30 سال است با آقای نجفی آشنا هستم. نماینده دادستان خطاب به وی گفت: شما قبلا گفته بودید که او را نمی‌شناسید.
متهم گفت: شاید شما گوشتان اشتباه شنیده است.
در ادامه نماینده دادستان گفت: مشایخ به‌عنوان نماینده شرکت پوشینه برای آقای نجفی، به او وکالت می‌دهد. در این میان آقای طبری قرارداد مشاوره و کارشناسی می‌نویسد و توجیه می‌کند اگر ما به دام افتادیم بگوییم این پول‌ها پول‌های کارشناسی است.
وی ادامه داد: کدام کارشناس رسمی دادگستری ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد کارشناسی می‌گیرد؟ این در حالی است که آقای طبری در سال۸۴ این میزان پول به حسابشان آمده است.
به گزارش میزان، نماینده دادستان اظهارات مشایخ در مورد دریافت رشوه و اقدامات ما به‌ازای رشوه و پولشویی را قرائت کرد و گفت: با پیگیری‌های سازمان بازرسی، طبری نگران می‌شود و قراردادی با مشایخ منعقد می‌کند و بعد از آن ملک کریمخان را به نام دانیال‌زاده می‌زنند.
متهم طبری درباره دریافت 2واحد ساختمانی در مجتمع سانا مدعی شد که این ملک را به‌عنوان امانت از مشایخ گرفته است و در پاسخ به سؤال نماینده دادستان درباره دلیل گرفتن این امانت، مدعی شد «رفیقمان است.»
طبری مدعی شد که وجوه دریافتی از مشایخ را بابت کارهای ساختمانی گرفته و از نجفی هیچ نگرفته است. قاضی خطاب به متهم گفت: طبق اسناد و مدارک، شما تحت پوشش مشایخ، وجوه و اراضی دریافت کردید.
متهم طبری در پاسخ به سؤال قاضی درباره دریافت وجوه و املاک مختلف از سایر متهمان توسط وی مدعی شد: اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کند. این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد.اگر آنها نیز از من بخواهند من نیز برای آنها انجام می‌دهم.
نماینده دادستان خطاب به متهم طبری گفت: دستمزد کارهایی که شما مدعی هستید در ساختمان و... انجام می‌دادید چقدر بوده است؟
متهم گفت: هر چقدر باشد کار من ارزش داشت. به کسی ربطی ندارد که دریافتی من زیاد بوده است.
نماینده دادستان در پاسخ به ادعاهای متناقض متهم گفت: آقای طبری گفتند که این افراد دوست داشتند تا به من پول بدهند. کاملا درست است آقای طبری محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بودند.
متهم طبری در بخشی از دفاعیات خود گفت: کار عمرانی می‌کردیم، اتهامات را نمی‌پذیرم. نمی‌دانم پولی که مشایخ به من داده 700 و ۸۰۰ بوده یا ۸۰۰ و ۴۰۰ میلیارد، چون از این حرف‌ها با هم نداشتیم. ما هر شب با هم تماس تلفنی داشتیم. 

رد ادعای قاضی متواری
نماینده دادستان در بخشی از جلسه دادگاه درباره ادعای متهم غلامرضا منصوری درباره عدم‌حضورش در دادگاه به‌دلیل بیماری گفت: او هیچ گواهی پزشکی به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک‌ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشتند! در کیفرخواست پرونده اکبر طبری، نام قاضی غلامرضا منصوری به‌عنوان متهم ردیف نهم و متواری از کشور مطرح شده بود. اتهام او دریافت رشوه‌ای بالغ بر ۵۰۰هزار یورو از متهم است. منصوری در سال92 به‌عنوان سرپرست دادسرای زمین‌خواری منصوب شد. وی پیش از آن نیز سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه بوده است. منصوری پس از نخستین جلسه دادگاه در پیامی ویدئویی اتهامات خود را رد کرد و گفت که به‌زودی به کشور بازخواهد گشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید