• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 خرداد 1399
کد مطلب : 102382
+
-

سیب‌زمینی تنوری

سیب‌زمینی تنوری

 ترجمه‌ی مهرزاد مهاجر:
سیب‌زمینی از محبوب‌ترین گیاهان خوراکی مردم جهان است که آن‌ را به صورت پخته، پوره، سرخ‌کرده، سوخاری، تنوری و... می‌خورند.
باورتان می‌شود، نزدیک به چهارهزار نوع سیب‌زمینی تجاری و معمولی در جهان وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی در کشاورزی یا آشپزی دارند.  در ایران هم سیب‌زمینی محبوبیت خاصی دارد و علاوه بر این‌که توانسته جای خود را در غذاهای سنتی مثل دیزی، قیمه و نوعی از قرمه‌سبزی شیرازی  باز کند در انواع سرخ‌کرده و تنوری‌اش هم همیشه پای ثابت سفارش ما در رستوران‌هاست.
حالا که هنوز درگیر مبارزه با بیماری کرونا هستیم و نمی‌توانیم با دل خوش به رستوران برویم، چرا خودمان یک سیب‌زمینی تنوری خوش‌مزه در خانه درست نکنیم؟ حسابی کیف می‌دهد، پس منتظر چه هستید؟ شروع کنید!

1. برای شروع دو سیب‌زمینی بزرگ را حسابی بشویید که دیگر اثری از خاک یا آلودگی روی پوستش نماند. بعد آن‌ها را در سینی فر روی کاغذ روغنی بگذارید و به مدت 40 تا 45 دقیقه با دمای 200 درجه‌ی سانتی‌گراد یا 400 درجه‌ی فارنهایت در فر بگذارید تا بپزند.
2. با چنگال امتحان کنید که خوب پخته باشند و بعد سینی را از فر خارج کنید و صبر کنید تا سیب‌زمینی‌ها کمی خنک شوند.
3. حالا هر سیب‌زمینی را نصف کنید. داخل سیب‌زمینی‌ها را با قاشق خالی کنید تا شبیه یک کاسه شود. سیب‌زمینی را کنار بگذارید تا مراحل بعد.
4. کمی روغن را را با قلم‌مو به داخل و بیرون سیب‌زمینی کاسه‌ای بمالید و بعد 15 دقیقه‌ی دیگر آن را در فر قرار دهید تا حسابی برشته و ترد شود.
5. در فاصله‌ای که سیب‌زمینی‌ها برشته می‌شوند، یک پیاز متوسط را نگینی خرد کرده و سرخ کنید تا نرم و طلایی شود.
6. تا حد امکان روغن پیازها را بگیرید و آن‌ها را به همراه محتویات پخته‌ی سیب‌زمینی‌ها در یک کاسه بریزید. چند برگ کالباس یا بیکن گوساله را نگینی خرد کنید و به همراه 100 گرم پنیر چدار یا پنیر موزارلای رنده‌شده به کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید. داخل سیب‌زمینی‌های کاسه‌ای را با مواد آماده شده پر کنید و برای پنج دقیقه‌ی دیگر آن‌ها را در فر بگذارید.نوش جان!

این خبر را به اشتراک بگذارید