• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102259
+
-

شیوه جمع‌آوری پسماندهای تهران تغییر می‌کند

از هفته آینده با حذف تدریجی مخازن فعلی پسماند در 4منطقه، مخازن جایگزین به داخل ساختمان‌ها راه می‌یابد / شهروندان تهرانی می‌توانند پاکبان نمونه محله خود را معرفی کنند

گزارش
شیوه جمع‌آوری پسماندهای تهران تغییر می‌کند

 محمود مولایی- خبرنگار

رفته رفته مخازن فعلی زباله در شهر تهران حذف می‌شود. با اجرای پایلوت طرح کاپ (کاهش پسماند) مخازن فعلی در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود تا مخازن 3گانه جایگزین شود. نخستین اجرای پایلوت طرح کاپ (کاهش پسماند) در 4منطقه 6، 16، 21 و 22 اواسط هفته آینده شروع می‌شود. پیش از این قرار بود شنبه هفته آینده در 3منطقه این طرح اجرا شود، اما بعد از اینکه منطقه16 آمادگی خود را اعلام کرد، اجرای پایلوت طرح کاپ به روز دوشنبه 26خردادماه موکول شد. در گام نخست اجرای این طرح در اکثر ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی و در بازه زمانی سوم تا چهارم ‌ماه شروع می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «در گام نخست آن چیزی که اهمیت ویژه‌ای دارد، موضوع تغییر فرم مخازن است. یعنی مخازن فعلی به‌تدریج باید حذف شود و مخازن خشک و ‌تر به‌صورت جداگانه به داخل ساختمان‌ها راه یابد. برای اینکه بحث‌هایی که در طرح کاپ وجود دارد، باید یک جایی به عینیت برسد و اجرا شود. به این ترتیب که هم ضعف و قوت اجرای طرح مشخص شود و هم اینکه برای بقیه مناطق قابل باور باشد که شدنی است.» 
صدرالدین علیپور، درباره دلیل انتخاب 4منطقه توضیح می‌دهد: «ما این چند منطقه را به‌دلیل اینکه شهرک‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه دارد و یک امتیاز هم محسوب می‌شود، انتخاب کردیم. به این دلیل که با ما تعداد زیادی از افراد در یک مکان متمرکز روبه‌رو هستیم و برای آموزش و اجرای آن مشکلی وجود ندارد. ما 3منطقه 6، 21 و 22 را به‌دلیل اینکه وزارتخانه و ادارات زیادی در آنجا هست، انتخاب کردیم. منطقه16 را نیز به‌دلیل اینکه در جنوب شهر قرار دارد تا بتوانیم گرفتاری‌هایی که در اجرای پایلوت وجود دارد را برطرف کرده و در مناطق دیگر اجرا شود.»‌ او ادامه می‌دهد: «بنابراین، ما به امید خدا از هفته آینده اجرای این طرح را شروع می‌کنیم و مخازن خریداری‌ شده را به ساختمان‌های مورد نظر منتقل می‌کنیم. به تدریج شهرک به شهرک و محله به محله حضور خواهیم داشت و آموزش‌های لازم را می‌دهیم تا مخازن جدید در جای خود تعبیه می‌شوند. از طریق سیستم پیمانکاری نیز فرمت جمع‌آوری که ممکن است پسماند تر یک روز در میان و پسماند خشک یک هفته در میان باشد، این کار انجام شود.» 

بدون توقف
پیش از اینکه بیماری کرونا وضعیت شهر تهران را بحرانی کند، طرح کاپ به‌صورت پایلوت در برخی از شهرک‌های مسکونی و ساختمان‌های اداری اجرا می‌شد، اما با شیوع این بیماری فعالیت سازمان پسماند نیز متوقف شد. هفته آینده اما این طرح به‌صورت جدی در 4منطقه اجرا می‌شود و مدیرعامل سازمان پسماند تأکید می‌کند که این طرح دیگر متوقف نخواهد شد. علیپور درباره اینکه با ادامه‌دار بودن بحران کرونا احتمال متوقف کردن طرح وجود دارد یا نه، می‌گوید: «اگر بتوانیم سیستم مخازن‌گذاری را انجام دهیم، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. یعنی دیگر لازم نیست که اجرای این طرح متوقف شود. به‌دلیل اینکه پسماند خشک به‌صورت جداگانه و زباله‌تر نیز جدا جمع‌آوری می‌شود و دیگر آن سیستم زباله‌گردی که ایجاد تهدید می‌کند، از بین خواهد رفت.»‌ البته اجرای محدود این طرح آن هم در مدت زمان کوتاه منجر به کاهش دفن پسماند از حدود ۷هزارو۲۰۰ تن به ۴هزارو۸۰۰ تن شده است.
بدین‌ترتیب، 4منطقه رسما فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا الگوی مناسبی برای اجرای این طرح در دیگر مناطق باشند. سعید انتظاری، معاون پسماند منطقه16 درباره اینکه چرا این منطقه برای اجرا پایلوت طرح کاپ انتخاب شده است، به همشهری می‌گوید: «اول اینکه شهرداری منطقه16 برای اجرای پایلوت طرح کاپ زیرساخت‌های لازم را دارد. دوم اینکه استقبال شهروندان را نسبت به اجرای این کار خوب دیدیم و سوم افرادی که دست‌اندرکار این فعالیت خواهند بود، افرادی توانمند در این حوزه محسوب می‌شوند. در واقع هم تخصص آن را دارند و هم دوره‌های کافی را گذراندند. این 3موضوع باعث شد که پایلوت شوند و موضوعی که مهم است، اینکه پردیس‌های دولتی و نهادها مستقر در منطقه مانند راهنمایی و رانندگی، دخانیات، راه‌آهن، ترمینال جنوب، نیروی انتظامی، چیت‌سازی و هایپراستارها همکاری‌های خوبی با ما داشتند. با طرح تفکیک پسماند هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و تفاهمنامه‌هایی در کنار آن منعقد شد که همه به آن پایبند هستند.» او ادامه می‌دهد: «همچنین آموزش و پرورش تأثیر بسیاری در آمادگی منطقه به اجرای پایلوت طرح کاپ دارد. تقریبا تمام مدیران مدارس با ما هماهنگ هستند و علاوه بر اینکه آموزش داده می‌شود، افرادی را هم در حوزه خودشان پرورش می‌دهند که به‌عنوان آموزش‌دهنده فعالیت کنند. در هر مدرسه 2نفر معرفی شدند و دوره می‌گذرانند که چگونه طرح تفکیک پسماند را آموزش دهند.» 

اپلیکیشن جامع طرح کاپ
شهروندان تهرانی می‌توانند در اجرای پایلوت طرح کاپ با سازمان پسماند و شهرداری‌های مناطق همکاری کنند. آنها می‌توانند ایده‌ها و نظرات خود را در این‌باره بدهند و به گفته مدیرعامل سازمان پسماند از این ایده‌ها و نظرات استقبال خواهد شد. علیپور درباره چگونگی این همکاری می‌گوید: «ما یک صفحه اینستاگرامی تحت عنوان طرح کاپ داریم که شهروندان می‌توانند به آنجا مراجعه کرده و نظرات خود را درباره اجرای پایلوت طرح کاپ اعلام کنند. همچنین شهروندان می‌توانند با روابط عمومی سازمان پسماند در ارتباط باشند و ایده‌های خود را مطرح کنند. ضمن اینکه ما از ابزار هوشمندسازی هم‌اکنون استفاده می‌کنیم. ما شنبه آینده با حضور شهردار تهران هم 2اپلیکیشن جامعی که مردم بتوانند پسماند خشک را در آنجا اعلام کرده و هزینه آن را دریافت کنند و همچنین سامانه صورت وضعیت الکترونیک که مجموعه سیستم کارگری و ماشین‌آلات ما بتواند به‌صورت هوشمند کنترل شده و پایش شود را راه‌اندازی می‌کنیم.» 

فراخوان نخستین دوره انتخاب فصلی پاکبان نمونه شهر تهران 
سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در راستای اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) و به‌منظور قدرشناسی از تلاش شبانه‌روزی پاکبانان عزیز تهرانی و ارج نهادن به خدمات بی‌وقفه این تلاشگران، پاکبانان نمونه شهر تهران را به انتخاب شهروندان معرفی می‌کند. پاکبان‌های شهرداری تهران، از مهم‌ترین گروه‌های تلاش‌گر در راستای کنترل بهداشت محیط به‌ویژه در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا در جامعه هستند که فعالیت‌های آنان شاید کمتر به‌چشم بیاید. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند برای قدردانی از تلاش پاکبان‌های عزیز پایتخت، نخستین دوره انتخاب فصلی پاکبانان با معرفی شهروندان را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند نام و نام خانوادگی پاکبانان نمونه‌ای که در محله خود می‌شناسند، با ذکر منطقه و نام محله برای ما ارسال کنند. درصورتی که فعالیت پاکبانان عزیز در هر نقطه از شهر مورد توجه‌تان قرار گرفته، می‌توانید تصویر پاکبان را با آدرس دقیق محل ارسال کنید. آخرین مهلت فراخوان فصل تابستان 31تیرماه99 است و علاقه‌مندان می‌توانند برای مشارکت در این فراخوان آثار و انتخاب‌های خود را به نشانی دبیرخانه دائمی همایش همیاران کاپ واقع در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند یا به نشانی wm.education@yahoo.com و شبکه اجتماعی به شماره09912367875 ارسال کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید