• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10221
+
-

فراری از مصادره

رکوردهای نخستین گام اکران 97به چه فیلم‌هایی رسید

سینما
فراری از مصادره

مسعود میر|خبرنگار:

هنوز برای اینکه تکلیف برنده رقابت هفتگانه در اکران نوروزی سینماها مشخص شود خیلی زود است اما همین آخر هفته‌ای که گذشت و درحالی‌که تدارک سال نو هنوز مهم‌ترین دغدغه ایرانیان در این روزهاست، یک تصویر موقت از اوضاع پیش روی فروش فیلم‌ها به‌دست آمد؛ تصویری که چندان دور از ذهن نبود اما می‌تواند با آغاز تعطیلات سال نو به‌طور حیرت‌آوری تغییر کند. همه 7فیلم نوروزی حتما در سبد فرهنگی خانواده‌ها در روزهای پیش رو جایی ندارند و احتمالا باید در انتظار بالا گرفتن رقابت میان 2یا 3فیلم از این فیلم‌ها بمانیم.

مصادره به مطلوب

برای یک آخر هفته پر از شلوغی و هیاهوی نوروز فروش 300میلیون تومانی در 3 روز،  عدد قابل اعتنایی است. هنوز توپ سال نو در نشده ولی «مصادره» توانسته صدرنشین رقابت‌های مقدماتی قهرمانی در اکران نوروز باشد. فیلم اول مهران احمدی، پر است از شیطنت‌های کلامی و نوستالژی و ترانه و البته رضا عطاران. یک فرمول امتحان شده برای جذب مخاطب و اندکی بی‌پروایی برای مصادره به مطلوب بسیاری از خطوط قرمز فرضی. با این همه اما نباید فراموش کرد که مصادره رقبای زیادی دارد که ممکن است باعث شوند رتبه اول فروش گیشه را از دستش دربیاورند. نکته آخر اینکه مصادره تبلیغات پر و پیمانی در فضای مجازی و در سطح شهر هم تدارک دید‌ه است. تهیه‌کننده فیلم که امسال فیلم «نفس» را به‌عنوان نماینده ایران به اسکار فرستاد، بعد از تجربه‌هایی چون «شیار 143» و نفس حالا بخت خود را در میان فیلم‌های کمدی جست‌وجو می‌کند. محمدحسین قاسمی با این آمار اولیه فروش،  احتمالا امیدوارترین تهیه‌کننده در میان تهیه کننده‌های 7فیلم روی پرده است.

بلیت لاتاری می‌برد؟

بلیت« لاتاری» در جشنواره نبرد. همه اتفاقات عجیب و غریب برای آخرین ساخته محمدحسین مهدویان افتاد تا لاتاری سال سختی را از سر بگذراند. از ردشدن فیلمنامه اولیه برای دریافت پروانه ساخت و بعد هم ورود سیدمحمود رضوی به‌عنوان تهیه‌کننده و بروز شایعاتی مبنی بر دخالت در بخش‌هایی از فیلمنامه گرفته تا موج موضع‌گیری‌ها در قبال جمله آقای کارگردان در برنامه زنده تلویزیونی مبنی بر فاشیستی‌بودن شاهنامه و دست آخر هم بی‌اعتنایی مطلق داوران جشنواره به لاتاری باعث می‌شود لاتاری بد قرعه‌ترین فیلم جشنواره سی‌وششم لقب بگیرد. با این همه اما لاتاری آنچه را که مخاطب می‌خواهد بی‌خست در اختیارش می‌گذارد.عشق و غیرت و وطن پرستی و کل کل با سرفصل دلخوری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و البته ترانه و موتور باعث شده تا مهدویان برای گل کردن در گیشه و بردن بلیت فیلمش امیدوار باشد.حالا هم که خبر از چند مورد اصلاحیه در یک تیزر 30ثانیه‌ای از فیلم توسط عوامل آن منتشر شده، احتمالا می‌شود حدس زد که اهالی لاتاری برنده این حساسیت تلویزیونی خواهند بود.

بالاخره وقت شام

ابراهیم حاتمی‌کیا با جوایز و اعتراض و همه حواشی‌هایش حالا در معرض محک خوردن توسط مردم قرار دارد. حاج ابراهیم البته خیلی بهتر از همه می‌داند که شاید در این سال‌ها فیلم‌هایی ساخته که کمتر محبوب هوادارانش بوده است. با این‌همه اما«به وقت شام» لااقل در همان پلان‌های ابتدایی‌اش ردپای حاتمی کیای همیشگی را با خود دارد و به‌خاطر حساسیت سوژه‌اش در همین فهرست مقدماتی فروش هم اوضاع و احوال بدی ندارد. فروش حدود 100‌میلیون برای فیلم حاتمی‌کیا البته در حالی رقم خورده که می‌توان از همین حالا منتظر موج‌های حمایتی از فیلم او توسط بخش‌های مختلف بود و با این اوصاف روند فروش فیلم تغییرات گسترده‌ای خواهد داشت.

فراری تصادفی

فیلمی که در جشنواره سال گذشته با 4سیمرغ ازجمله بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه در سال سینمایی 96به اکران نرسید، حالا در مسیر نگران‌کننده سقوط قرار دارد. هرچند سرنشینان« فراری»  به ظاهر باید از اکران نوروزی فیلم‌شان خشنود باشند اما پرواضح است که تغییر در سرگروه سینمایی فیلم باعث شده تا فراری بدترین رکورد فروش در میان 7فیلم اکران نوروزی را لااقل در این چند روز به‌خود اختصاص دهد. فروش حدود 20میلیونی آخر هفته یعنی تعبیر همان دل نگرانی‌های علیرضا داوودنژاد که آبان‌ماه در گفت‌وگو با همشهری به آنها اشاره داشت. او می‌گفت: «هر سال تعداد زیادی فیلم تولید می‌شوند و البته هیچ‌وقت به نمایش عمومی در نمی‌آیند. من اصرار دارم که سینمای ما باید به سمتی حرکت کند که از مصایب سالن سینما به‌عنوان تنها گزینه برای نمایش خلاص شود. الان دیگر سالن سینما انحصاری نیست و می‌توان با روش‌های جدید فیلم‌ها را به‌دست تماشاگران رساند.»  داوودنژاد همزمان با اکران فراری از دست‌اندرکاران اکران حسابی گلایه کرده و گفته:«فیلمی که در ٩٤ تولید شده و درفجر ٩٥ هشت کاندیدا داشته و 4جایزه گرفته و ازماه‌ها قبل مسئولان صنفی و دولتی در جریان اکران نوروزی آن هستند، فرصت گرفتن سر گروه و سالن را نداشته اما فیلم‌هایی که همین امسال تولید شده‌اند فرصت داشته‌اند که سرگروه بگیرند و در تهران و شهرستان به ده‌ها سالن دست پیدا کنند.»

گلایه‌های صدرنشین

مهران احمدی، کارگردان فیلم «مصادره» هنوز نتوانسته با حواشی پیرامون نشست خبری فیلمش در روزهای جشنواره کنار بیاید. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «واقعا از رسانه‌ها دلخورم. در جلسه‌ای که داشتیم این همه حرف زدیم و اینقدر فضای خوبی را تجربه کردیم اما عده‌ای به ظاهر اهالی رسانه ترجیح دادند بهانه‌ای برای دشمنی با مصادره بتراشند و از همان روزها، قضاوت‌های منفی و عجیب و غریب‌شان درباره فیلم را شروع کنند.» احمدی با اشاره به اینکه تصمیم گرفته درباره فیلمش هیچ حرفی نزند تأکید می‌کند:« در این شرایط جامعه ما فیلمی ساخته‌ایم که مخاطب از دیدنش لذت می‌برد اما همیشه بعضی‌ها می‌خواهند همه‌‌چیز در این جامعه پر از دغدغه به بحران نزدیک شود. من فیلمی ساخته‌ام که امیدوارم در اکران موفق باشد و مخاطبان را راضی از سالن بیرون بفرستد. امیدوارم این آمار اولیه فروش هم ادامه پیدا کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید