• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10220
+
-

پروژه حفاظت از یوز متوقف نمی‌شود

حیات وحش
پروژه حفاظت از یوز متوقف نمی‌شود

معاون محیط طبیعی و تـــنوع‌زیســتی‌ســـازمـان محیط‌زیست با اعلام اینکه پروژه یوز یک پروژه بین‌المللی است و به‌کار خود ادامه می‌دهد، گفت: با بازداشت فعالان یک شرکت همکار این پروژه، حفاظت از یوز متوقف نمی‌شود.


به گزارش مهر، حمید ظهرابی در توضیح این مطلب افزود: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک پروژه بین‌المللی است که با همکاری برنامه محیط‌زیست ملل متحد (یونپ UNDP ) فعالیت می‌کند. شرکت میراث پارسیان هم به‌عنوان همکار این پروژه وارد شده بود؛ بنابراین سرنوشت میراث پارسیان ارتباطی به سرنوشت پروژه نخواهد داشت.


وی قطع همکاری یونپ با این پروژه را شایعه اعلام کرد و گفت: این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که من دیگر نمی‌توانم کمک مالی بکنم. برهمین اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست با پیگیری و مذاکره با دیوان محاسبات تلاش می‌کند منابع مشترک برای ادامه فعالیت‌های حفاظت از یوزپلنگ را تأمین کند.


معاون سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم به‌طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کند. منابع مختلف مالی ۵۰۰میلیون تومانی و یک میلیارد تومانی را خود ایشان پیگیری کردند و به پروژه اختصاص داده شد. ضمن آنکه وضعیت ایران- توله یوزپلنگ ماده در اسارت - را همواره جویا می‌شود. ظهرابی درباره اقدامات عملی برای حفاظت از یوز هم گفت: پروژه ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد و حفاظی که برای آن درنظر گرفته شده و نیز پروژه خروج دام از منطقه خارتوران و منطقه حفاظت شده میاندشت در دست اجراست. معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: قبلا سیاست سازمان در حفاظت از یوزپلنگ تمرکز روی حفظ زیستگاه بود با این رویکرد که حفظ زیستگاه باعث افزایش جمعیت یوزپلنگ می‌شود اما الان متوجه شدیم باید روی فرد فرد این‌گونه تمرکز ویژه داشته باشیم.


ظهرابی با اشاره به اینکه مرکز تکثیر یوزها در اسارت و لقاح مصنوعی در دستور کار دارد، گفت: قراردادی هم با پژوهشکده محیط‌زیست منعقد شد و قرار بود گروهی 20 روز پیش به ایران بیایند و این کار را انجام دهند که به‌دلیل همین اتفاقات اخیر مسکوت ماند. با وجود این قرار است در قالب یک قرارداد این کار انجام شود.


وی تأکید کرد: جمعیت یوز در استان یزد به‌شدت افت کرده که ممکن است این کاهش جمعیت ناشی از تغییر اقلیم باشد اما در مناطق شمالی (شاهرود، میاندشت، و...) شاهد افزایش جمعیت یوز بوده‌ایم. به گفته ظهرابی قرار است یک محدوده ۳۰هزار هکتاری برای یوزها اختصاص داده شود تا تعدادی از یوزها در آنجا در امنیت زندگی ‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید