• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102165
+
-

نمایندگان مجلس یازدهم با فریاد مرگ بر آمریکا به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره پاسخ دادند

نمی‌گذاریم مذاکره شود

مجلس
نمی‌گذاریم مذاکره شود

«نه به مذاکره» شعار دیروز نمایندگان جدید مجلس بود که در کمتر از یک‌ماه پس از تشکیل مجلس، به‌عنوان رویه خودشان اعلام کرد‌ه‌اند. هنوز ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشخص نشده و اعتبارنامه برخی‌شان در پیچ تأیید متوقف شده اما میداندار سیاست خارجی شده‌اند و با «نه به مذاکره با آمریکا» وزنه و تأثیر حضور‌شان را اعلام کرده‌اند.

اگرچه در آغاز کار و در کارزار انتخابات شعارشان رسیدگی به مشکلات معیشتی و سامان دادن به اوضاع و احوال اقتصاد بود اما در 10روزی که بر کرسی‌هایشان در بهارستان تکیه زده‌اند هویت سیاسی مجلس یازدهم عیان‌تر شده و تا اینجای کار هم به خوبی توانسته‌اند مرزبندی‌شان را با مجلس دهمی‌ها که سودای احیای امید در جامعه را داشتند، نشان دهند.
دلواپسان که در مجلس دهم به‌صورت نمادین برجام را به آتش کشیدند، حالا قاطبه مجلس را در اختیار دارند. همین می‌شود که در بزنگاه پاسخ‌های وزیر خارجه در صدر دستگاه دیپلماسی کشور به ترامپ و اعلام سیاست‌های جمهوری اسلامی درباره مذاکره بلافاصله جمعی از نمایندگان مجلس فعال شده‌اند و با تندترین واکنش‌ها مذاکره با آمریکا را نهی کردند؛ چنانچه محمدباقر قالیباف در صدر مجلس در توییتر با مخاطب مستقیم قرار دادن رئیس‌جمهور آمریکا آیه‌ای از قرآن را یادآوری کرد و نوشت: «مبادا در مبارزه کوتاهی کنید و به کافران پیشنهاد سازش دهید. شما بالاترید؛ چون خدا با شماست و مطمئن باشید نتیجه اعمالتان (مقاومت) را بی‌کم‌وکاست به شما می‌دهد.»
در پی او نیز محسن پیرهادی، نماینده تهران و مدیرمسئول روزنامه رسالت نیز دست به قلم شد و در حساب شخصی‌اش در توییتر چنین نوشت: «ترامپ گفته تا انتخابات، صبر نکنیم و الان، امکان مذاکره بهتری هست! اولا غلط می‌کند کسی با قاتل حاج‌قاسم مذاکره کند. یادمان نمی‌رود ما با آمریکا، پدرکشتگی داریم. ثانیا آمریکا «لا اله الّا‌الله» هم بگوید، ما قبول نداریم؛ چه رسد به حالا که دست از فساد و خونریزی برنمی‌دارد.»

بازگشت مرگ بر آمریکا به صحن مجلس 
ابراز تقابل با آمریکا اگرچه در نخستین نطق قالیباف عیان شده بود اما مجددا در نطق پیش از دستور او در آغاز نشست دیروز مجلس بازطرح شد. رئیس مجلس به بهانه سالگرد حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، گفت: این موضوع اثبات شده که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه پشت آن حادثه بودند و اگر دستشان می‌رسید برای کشتار دسته‌جمعی در خیابان‌های تهران هم برنامه داشتند.
همین روند مقدمه‌ای شد برای نخستین ورود رسمی مجلس یازدهمی‌ها به بحث سیاست خارجی، اعلام ورودی با شعار مرگ بر آمریکا. نمایندگان تازه از راه رسیده بهارستان رسما از هویت سیاسی‌شان پرده‌برداری کردند و پیغام نه به مذاکره را به مخاطبانشان در داخل و خارج از کشور منتقل کردند.
اگرچه اعلام شد شعار مرگ بر آمریکا در حمایت از جنبش مظلومان آمریکا و کشتار بی‌رحمانه مردم این کشور توسط پلیس امنیتی و انتظامی آمریکا بود، اما به‌نظر می‌رسد عامل اصلی طرح این شعار اتمام حجتش با دولت در بحث مذاکره با آمریکا بود؛ چراکه احمد نادری، نماینده تهران پیشنهاد‌دهنده این حرکت نمادین در لابه‌لای سخنانش در حمایت از جنبش به تعبیر او مظلومان آمریکا، کنایه‌ای به محمدجواد ظریف زد و گفت: «برخی از ساده‌دلان داخلی این روزها همنوا با رئیس‌جمهور رسوای ایالات متحده آمریکا از مذاکره سخن می‌گویند و با گفتن آن چنان هیجان‌زده می‌شوند که گویی تجربه تلخ برجام را ندیده‌اند و ماجرای غم‌انگیز فرودگاه بغداد را به یاد ندارند. نادری تصریح کرد: از این تریبون به آنها می‌گویم مذاکره با قاتل حاج قاسم سلیمانی چیزی جز شرم ابدی برای شما ندارد. ملت ایران و ما نمایندگان نیز به شما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. بعد از این اظهارات، او از نمایندگان خواست شعار مرگ بر آمریکا سر دهند.

دوره یازدهم دوره سردار سلیمانی شود
اگرچه روند و روال اصولگرایان در سیاست خارجی عدم‌اعتماد به آمریکا و نشستن بر سر میز مذاکره با آنان است و این روال در دولت‌های نهم و دهم و مجالس هشتم و نهم به وضوح عیان شد اما، نهی مذاکره با آمریکا با عنوان قاتل  شهیدحاج قاسم سلیمانی کلیدواژه  جدیدی است که اصولگرایان با اتکا به آن با جدیت بیشتر مذاکره با واشنگتن را رد می‌کنند.
چنانچه به قول علی موسوی، نماینده ملکان، نسخه مجلس قوی در رأس امور و مؤثر در تمام شئون کشور را عمل به نقشه راه، گام دوم انقلاب و مکتب سلیمانی معرفی می‌کنم و در این مکان و تریبون مقدس برای نخستین‌بار می‌خواهم اعلام کنم، نام این دوره از مجلس شورای اسلامی را نه دوره یازدهم، بلکه دوره سردار سلیمانی بنامیم و به آن افتخار کنیم.

     مجلس یازدهمی‌ها سراغ دوتابعیتی‌ها رفتند

نطق‌های آمریکاستیزانه نمایندگان تنها واکنش آنها به‌احتمال مذاکره با آمریکا نبود، جمعی از مجلس یازدهمی‌ها نیز به نحو دیگری در این راستا فعال شده بودند و برای بررسی اولویت‌دار طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتی‌ها امضا جمع می‌کردند. این طرح در مجلس دهم از سوی اصولگرایان مجلس تدوین شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید