• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102042
+
-

فصل داغ ابتلا

ویروس کرونا همچنان با سرعت در حال انتشار در سراسر جهان است و سازمان بهداشت جهانی را مجبور به تغییر دستورالعمل‌های محافظتی کرده است

فصل داغ ابتلا

جواد نصرتی_خبرنگار

 ویروس کرونا با وجود کاهش محدودیت‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا، به سرعت در حال انتشار است و نگرانی درباره شدت انتشار آن تا حدی بالا رفته که سازمان بهداشت جهانی، در دستورالعملی جدید، توصیه کرده است حتی افراد سالم هم در مکان‌های عمومی ماسک بزنند.
به گزارش بی‌بی‌سی، سازمان بهداشت جهانی گفته است که اطلاعات جدید نشان می‌دهد ماسک می‌تواند «مانعی احتمالی دربرابر قطرات آلوده‌کننده» باشد. با این حال این سازمان جهانی تأکید کرده که استفاده از ماسک به‌معنای کاهش چشمگیر خطر انتقال ویروس نیست و افراد باید تمامی دستورالعمل‌های پیشگیرانه را مدنظر داشته باشند. پیش از این، بسیاری از کشورها به شهروندان خود توصیه کرده بودند که در مکان‌های عمومی ماسک استفاده کنند و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی، درکشورهای زیادی اجباری شده بود.
دکتر ماریا فان کرک‌هووه، کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی در مبارزه با کووید-19به رویترز گفته است که توصیه سازمان بهداشت جهانی، استفاده از یک ماسک پارچه‌ای و نه ماسک پزشکی است. با این حال در دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی به افراد مسن توصیه شده که از ماسک‌‌های پزشکی استفاده کنند.
دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی، بازتابی از نگرانی درباره سرعت انتشار جهانی ویروس کرونا در کشورهای مختلف است. در زمستان برخی پیش‌بینی می‌کردند گرم‌شدن هوا احتمالا به کاهش انتشار ویروس منجر خواهد شد اما کارشناسان این پیش‌بینی را رد می‌کردند و تحلیل داده‌های جدید هم نظر آنها را تأیید می‌کند. سی‌ان‌ان، با تحلیل داده‌های دانشگاه جان هاپکینز گزارش داده که ویروس کرونا، سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال انتشار است و نرخ انتشار آن در یک دوره هفت روزه، ‌به بیش از 100هزار مورد در روز رسیده است. براساس تحلیل سی‌ان‌ان، موارد ابتلای جدید ویروس کرونا در‌ ماه آوریل (2 ‌ماه پیش) هرگز به 100هزار مورد نمی‌رسید اما 4روز پیش موارد جدید در سراسر دنیا، به 130هزار و 400مورد رسید.
ثبت موارد جدید تا حدودی به افزایش توانایی کشورها در گرفتن تست کرونا مربوط می‌شود با این حال قدرت تست‌گیری جهانی آنقدر بالا نیست که تصویر دقیقی از شرایط در بسیاری از کشورها ارائه شود.
همه‌گیری در کشورهای مختلف الگوهای متفاوتی داشته است؛ موارد جدید در کشورهایی مانند چین، آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه که زودتر از بقیه دنیا به اوج همه‌گیری رسیدند در حال پایین آمدن است اما در آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا نرخ انتقال ویروس در حال شتاب گرفتن است. در لیبی، عراق، اوگاندا، موزامبیک و هائیتی تعداد موارد ثبت شده هر هفته دو برابر می‌شود. در برزیل، هند، شیلی، کلمبیا و آفریقای جنوبی موارد ثبت شده طی دو هفته دو برابر ‌شدند.
در میان این کشورها، هند وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، در آستانه گشایش‌های جدید در دومین کشور پرجمعیت دنیا، از احتمال انفجار آلودگی ویروسی خبر داده‌اند. به گزارش دویچه وله، هند دیروز به رکورد 9هزارو  887مورد جدید در 24ساعت رسید و با تعداد 236هزار و 657مورد، از ایتالیا عبور کرد و حالا ششمین کشور دنیا در جدول تعداد مبتلایان قرار دارد. این در حالی است که قرار است در ادامه گشایش‌ها در این کشور، رستوران‌ها و معابد تا چند روز دیگر بازگشایی شوند. دولت هند 3‌ماه پیش قرنطینه سراسری را در این کشور اعمال کرد و در روزهای اخیر، برخی محدودیت‌ها را لغو کرده است. کارشناسان بهداشت جهانی اما هشدار داده‌اند بازگشت به روال عادی زندگی، می‌تواند شرایط را به‌شدت بدتر کند. مایکل رایان مدیر اجرایی برنامه شرایط اضطراری بهداشتی سازمان بهداشت جهانی، گفته که بیماری هنوز در این کشور «منفجر» نشده و بازگشایی‌های بیشتر، خطر وقوع این حالت را بیشتر می‌کند.
در آمریکای جنوبی، جایی که کرونا با سرعت بالایی در حال انتشار است، برزیل در یک بحران تمام عیار قرار دارد. کرونا در این کشور، به بحران‌های سیاسی منجر شده است و ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور این کشور متهم است که با روش‌های غیرعلمی مدیریتی‌اش، بحران را عمیق‌تر کرده است. بولسوناروی راست‌گرا که متهم است این بحران را کوچک می‌شمرد، دیروز به‌خاطر «طرفداری ایدئولوژیک» سازمان بهداشت جهانی از برخی کشورها، شدیدا به این سازمان بین‌المللی حمله و تهدید کرد که همچون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، کشورش را از این سازمان خارج خواهد کرد.
با وجود اینکه آمریکا همچنان بیشترین قربانیان و مبتلاشدگان دنیا را دارد، انتشار کرونا در این کشور زیر سایه اعتراض‌های اجتماعی سراسری به نژادپرستی قرار دارد. ده‌ها شهر این کشور در 12 روز گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس بوده و پیامدهای کشته‌شدن جورج فلوید توسط افسر پلیس شهر مینیاپلیس آمریکا، یک بحران عمیق سیاسی در این کشور ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، کرونا از صدر اخبار پایین آمده اما کارشناسان هشدار داده‌اند در پی برگزاری اعتراض‌های گسترده مردمی، آمریکا احتمالا شاهد جهش دیگری از تعداد مبتلایان خواهد بود.
الجزیره هم به نقل از کارشناسان گزارش داده است که استفاده زیاد پلیس آمریکا از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان، می‌تواند احتمال انتشار ویروس کرونا را بالا ببرد. دکتر جی وارکی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه اموری هم هشدار داده که دستگیری دسته‌جمعی معترضان و نگهداری آنها در فضاهای کوچک می‌تواند خطر ابتلا به کووید-19را بالا ببرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید