• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102035
+
-

بورس رشد کرد، دلار عقب نشست

دیروز شاخص کل بورس تهران با یک جهش پر قدرت، قله قبلی را فتح کرد اما دلار بار دیگر به کانال 16هزار تومانی بازگشت. این روزها بازار سهام در انتظار اعلام نرخ‌های جدید محصولات در صنایع مختلف است.
به گزارش همشهری،‌شاخص کل بورس تهران دیروز توانست با یک صعود پرقدرت نزدیک به 4درصد رشد کند. تحلیلگران بر این باورند با توجه به فتح این قله، شاخص به‌احتمال زیاد رالی صعودی جدیدی را در بورس آغاز خواهد کرد. در مبادلات روز گذشته اگرچه خبرهای مختلفی در مورد آزاد‌سازی‌ نرخ محصولات در صنایع مختلف به گوش می‌رسید اما بخش مهمی از تقاضا‌ها به سمت سهام خودروسازان معطوف شده بود و بازار سهام تحت‌تأثیر معاملات این گروه قرار گرفت. به‌ویژه آنکه اکنون صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به صنعت خودروسازی اختصاص داده و این موضوع امیدواری را برای رشد سهام شرکت‌های این گروه بیشتر کرده است.



نرخ‌های جدید در راه است 
دیروز همچنین بازار تحت‌تأثیر افزایش نرخ در صنایع مختلف ازجمله سیمان، شکر و لاستیک قرار گرفت، به‌طوری که بحث افزایش نرخ فروش شکر منجر به توقف معاملات سهام شرکت‌های این گروه شد.
دیروز اعلام شد نرخ شکر در کارخانه به 6300تومان معادل 55درصد افزایش یافته است. که می‌تواند بر سود شرکت‌های تولید‌کننده قندوشکر اثر مثبت بگذارد. خبر دیگر اینکه نرخ جدید سیمان هفته آینده اعلام می‌شود، این درحالی است که عملکرد شرکت‌های تولید‌کننده سیمان در 2ماه ابتدای امسال نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۸، بسیار خوب و فروش کارخانه‌ها با تناژ بالاتری بوده است. آنطور که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خبر داده است این انجمن حتی توافق‌هایی با وزارت صنعت انجام داده است. عبدالرضا شیخان گفته است: در نشست‌هایی که با وزارت صنعت داشتیم، روی اصل افزایش نرخ سیمان به توافق رسیده‌ایم اما هنوز میزان افزایش نرخ مشخص نیست و قرار است هفته آینده اعلام شود. همگام با سیمان، انجمن صنفی صنعت لاستیک هم از سازمان حمایت از مصرف‌کننده درخواست کرده است که مجوز افزایش قیمت لاستیک را صادر کند و درحال حاضر منتظر پاسخ سازمان حمایت است. درحال حاضر میزان تولید داخلی لاستیک 30درصد افزایش یافته اما با وجود تولید بیشتر قیمت‌های بازار بالاتر از قیمت کارخانه است. همه این افزایش نرخ‌ها می‌تواند ظرف روز‌های آینده روی سهام شرکت‌های هر گروه تأثیر داشته باشد.


عقبگرد ارز و طلا
بازارهای ارز و طلای تهران هفته جاری را با افول قیمت آغاز کردند. در جریان معاملات دیروز بازار ارز قیمت دلار به کمتر از 17هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش 163هزار تومانی قیمت، 7میلیون‌و273هزار تومان معامله شد. . از27اردیبهشت امسال تاکنون قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز از مرز 17هزار تومان عبور کرده بود اما روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا بعد از 20روز دوباره به کانال 16هزار تومان بازگشت و به قیمت 16هزارو 980تومان دادوستد شد. با این حال هنوز قیمت هر دلار آمریکا درکف بازار و چهارراه استانبول درکانال 17هزار تومان در نوسان است و دیروز به قیمت 17هزارو 680تومان دادوستد شد. به‌نظر می‌رسد قیمت دلار خرده‌فروشی در کف بازار نیز ظرف روز‌های آینده تحت‌تأثیر نزول قیمت در صرافی‌های مجاز با کاهش قیمت مواجه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید