• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102017
+
-

«همشهری» از افزایش مراجعه مبتلایان به کرونا در 2بیمارستان تهران گزارش می‌دهد

ابتلای خانوادگی به کرونا در تهران

در یکی از بیمارستان‌های تهران، 60درصد افراد بستری‌شده، سابقه مسافرت به استان‌های دیگر را داشتند

ابتلای خانوادگی به کرونا در تهران

معصومه حیدری پارسا_خبرنگار


 آمار کل کشوری ابتلا به کرونا دیروز روند کاهشی داشت اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد میزان مراجعه مبتلایان در 2بیمارستان اصلی پذیرش و درمان بیماران کرونا در تهران در روزهای اخیر افزایش یافته است. سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید برای اعلام نظر درباره اینکه وضعیت تهران بحرانی است باید چند روز صبر کرد. از نظر او تهران با نوساناتی در آمار در وضعیت ثابت است. در مقابل اما رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران هشدار می‌دهد تعداد مراجعان بیمارستان‌ها افزایش یافته و بخش عمده مبتلایان جدید همان کسانی هستند که هفته‌های گذشته در سفر بوده‌اند. آنچه روشن است اینکه آمار ابتلا در تهران منحنی کرونا را صعودی کرده و یافته دیگر اینکه در پایتخت الگوی ابتلای خانوادگی مشاهده می‌شود. همه‎گیری در میان اعضای خانواده نشانه‎ای است از بازگشت دورهمی‌ها، میهمانی‌ها و البته سفرهای دسته‌جمعی.
به‌گزارش همشهری، از زمانی که آمار کرونا به‌صورت کشوری اعلام می‌شود، دسترسی به آمار تفکیکی استان‌ها و بررسی روند ابتلا برای مثال در استان تهران ممکن نیست اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد ابتلا به بیماری در تهران به تازگی رشد کرده، هرچند که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند درباره اعلام ورود به موج دوم باید با احتیاط عمل کرد. در این زمینه یعنی اینکه ما در موج دوم هستیم یا نه، اختلاف نظری بین متخصصان هست.  جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید اعتقادی به موج دوم ندارد اما متخصصانی چون علیرضا زالی‌، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران و مینومحرز، عضو ستاد مقابله ملی با کرونا می‌گویند ما در موج دوم هستیم. استدلال جهانپور این است که آماری که اکنون اعلام می‌شود با آمار ماه‌های اسفند و فروردین متفاوت است؛در آن زمان بخش عمده آمار مربوط به بیماران بستری و بدحال بوده، اما آمار حال حاضر مربوط به اکثریت بیماران سرپایی است.
او در این‌باره به همشهری می‌گوید: «آمارها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان گفت ایران وارد پیک جدیدی شده‌ است. خوزستان هم‌اکنون یک چهارم آمار بستری و یک‌چهارم آمار تشخیص سرپایی متعلق را دارد و آمار کل کشوری اثر جدی می‌گذارد. من معتقدم ما هنوز در موج ابتلای اول در کشور هستیم و استان‌ها به‌ترتیب مبتلا شدند و برخی استان‌ها که دیرتر درگیر شدند الان مبتلا شدند. ما افزایش نسبی تعداد مبتلایان را در استان‌ها داریم که ناشی از سفرها و تغییر رفتار مردم‌است»
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا موارد ابتلا در 2بیمارستان ارجاعی کرونا در تهران بیشتر شده، ‌گفت: «به‌هرحال در مرحله بازگشایی افزایش آمار گریزناپذیر است. نوسانات در یک اپیدمی عادی است، ما به اطلاعات بیشتری برای اعلام نظر نهایی درباره اینکه وضعیت تهران بحرانی است یا نه نیاز داریم. در همه کشورهایی که همزمان با ما یا بعد از ما اپیدمی کووید-19 را تجربه کردند، بازگشایی اتفاق افتاده است. ما تصمیم نادرستی نگرفتیم. در این مرحله آنچه اهمیت بیشتری دارد رعایت نکات بهداشتی است و استفاده از ماسک. با توجه به زمانی که از اپیدمی در ایران می‌گذرد شاهد عادی شدن بیماری برای افکار عمومی هستیم. مردم با گذشت زمان فکر می‌کنند ریسک ابتلا به بیماری کاهش پیدا کرده درحالی‌که این باور نادرستی است و باید فاصله‌گذاری رعایت شود و در زمان حضور در جمع باید از ماسک استفاده شود و دست‌ها به‌طور مکرر 6 تا 10بار در روز شسته شود.»
به‌گفته «جهانپور» هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند طولانی مدت در برابر بازگشایی‌ها مقاومت کند اما وقتی بازگشایی انجام می‌شود احتیاط‌های مردم باید چند برابر بیشتر شود.

آغاز سومین مرحله غربالگری
آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید قرار است مرحله سوم غربالگری کرونا با توجه به گروه‌های پرخطر آغاز شود: «غربالگری اول براساس تلفن بود با سنجش علایم که به‌طور گسترده در کشور انجام شد. مرحله دوم از طریق بیماریابی مبتلایان از کانال تماس‌های نزدیک افراد انجام شد. سومین مرحله غربالگری به‌زودی آغاز می‌شود و مربوط به گروه‌های پرخطر است. منظور از گروه‌های پرخطر افرادی هستند که مرگ‌ومیر و عوارض کرونا در آنها بیشتر مشاهده می‌شود مانند افراد مسن و همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای.»
جهانپور می‌گوید در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی مثبت موارد ابتلا به کرونا کمتر از دیگر گروه‌های جامعه بوده است: «بخشی از این موضوع می‌تواند ناشی از رعایت بیشتر این افراد باشد و بخشی هم می‌تواند تأثیر حفاظتی داروها باشد.»
علاوه بر اینها دیروز انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم گفت آمار ابتلا به کرونا در تهران تا هشتم خرداد روند نزولی داشته و از هشتم تا هفدهم این ‌ماه ثابت مانده است. در مقابل علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران به همشهری گفت: «در پایتخت میزان مراجعان به بخش‌های درمانی رو به افزایش است و میزان مراجعین سرپایی نسبت به 24ساعت گذشته حدود 7.9درصد رشد داشته است.»  او ادامه می‎دهد: «از مجموع مراجعه‌کنندگان متوجه می‌شویم تعداد بستری‌ها افزایش داشته است. در 2بیمارستان ارجاعی تهران هم افرادی بستری شده‌اند که در 10روز گذشته در تماس با یکدیگر بوده‌اند؛ یعنی افرادی بوده‌اند که مراجعه به سفر داشته‌ یا پروتکل‌های بهداشتی را به هیچ عنوان رعایت نکرده‌اند. بنابراین سفرها می‌توانند به نتایج خطرآفرینی منجر شوند.»
به‌گفته زالی در یکی از بیمارستان‌های ارجاعی تهران، 60 تا 70درصد افراد بستری‌شده، سابقه مسافرت به استان‌های دیگر را داشتند، این موضوع نشان می‌دهد بخشی از موج جدیدی که ممکن است در تهران رخ دهد به‌دلیل سفرهاست. از مجموع مراجعه‌کنندگان به بخش‌های بهداشتی و درمانی 10.1درصد آنها بستری شده‌اند، در 2بیمارستان تهران افرادی بستری شدند که در 10روز گذشته دارای تماس با بیماران کرونا بوده‌اند و سفر عامل اصلی این انتقال بوده است.

افزایش آمار در 2بیمارستان مهم تهران
پیگیری‌های میدانی خبرنگار همشهری نشان می‌دهد 2بیمارستان‌ ارجاعی (یعنی بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به کرونا از مناطق مختلف به آنجا منتقل می‌شوند) آمارشان افزایش یافته، بیمارستان‌های امام‌خمینی و مسیح دانشوری هستند.
یکی از پرستاران بیمارستان مسیح دانشوری به همشهری می‌گوید: «به‌رغم تلاش‌های زیادی که از سوی کادر درمان برای پیشگیری و مقابله با کرونا صورت گرفته، شاهد افزایش تعداد مراجعان هستیم. افزایش بیماران کرونا اگرچه به اندازه ‌ماه فروردین و اردیبهشت نیست اما شاهد این هستیم که در روزهای اخیر میزان مراجعه و پذیرش بیمار به‌خصوص از افراد پرخطر همچون بیماران قلبی و عروقی بیشتر شده است.» به‌گفته او افزایش آمار مبتلایان مختص بیمارستان مسیح دانشوری نیست و سایر بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کنند هم با افزایش شمار مراجعان روبه‌رو شده‌اند: «رسانه‌ها دائم به مردم توصیه می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند اما آنچه به‌نظر ما می‌رسد نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم است؛آنچه باعث شده بار دیگر موجب افزایش ابتلا به کرونا و پیشی گرفتن آمار بستری‌ها نسبت به هفته‌های گذشته شده است. متأسفانه اغلب مراجعه‌کننده‌ها افرادی هستند که به سفر رفته‌اند و به‌خصوص به شمال کشور باعث تشدید بیماری بوده است.»
سارا، پرستار دیگری است در یکی دیگر از بیمارستان‌های مخصوص پذیرش و درمان بیماران مبتلا به کرونا. او به همشهری می‌گوید که انتظار داشته مردم با توجه به خطر افزایش ابتلا به کروناویروس در تهران، بیش از پیش موارد بهداشتی به‌ویژه بهداشت فردی را رعایت کنند اما: «متأسفانه سفرهایی که به‌دلیل تعطیلات رفته‌اند باعث شده مجدد با موج بیماری روبه‌رو شویم و بسیاری از بیمارانی که مراجعه می‌کنند یک یا 2هفته قبل را در سفر بوده‌اند.»

چرا نباید باشگاه برویم؟
در تهران بسیاری از مردم دلتنگ بازگشت به باشگاه‌ها هستند اما محرز می‎گوید بدیهی است که کسی نمی‌تواند با ماسک ورزش کند و به همین دلیل باشگاه‌ها از مکان‌های عمومی پرخطر شیوع کرونا محسوب می‌شوند: «چرا می‌گوییم باشگاه‌ها خطرناک است، چون عده‌ای در مکان بسته تنفس می‌کنند، هنگام ورزش هم که دم و بازدم خیلی عمیق‌تری دارند در نتیجه به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم مردم به باشگاه بروند. اگر کسی می‌خواهد ورزش کند باید در خانه بماند و حرکات ورزشی انجام دهند یا در ساعات اولیه صبح که پارک‌ها خلوت هستند با رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند بدون داشتن ماسک و دستکش ورزش کنند.»  به گفته محرز در مازندران و گیلان که مردم سفر کردند، آمار ابتلا افزایش یافته: «در تهران مراجعه‌کننده کم شده بود مثلا روزی دو سه مورد داشتیم که مراجعه می‌کردند اما دوباره شروع شده چون مردم پروتکل‌های اختیاری را رعایت نمی‌کنند.» به‌گفته محرز یکی از تفاوت‌‎هایی که الان با‌ ماه اسفند و فروردین مشاهده می‌شود این است که افراد به‌صورت خانوادگی به کرونا مبتلا شده‎اند: «مثلا دیدن پدربزرگ و مادربزرگ رفته‌اند و همه دورهم جمع شده‌اند و کل خانواده مبتلا شده است. ترس مردم از بین رفته و تصور می‌کنند با گرم شدن هوا اوضاع بهتر می‌شود، درحالی‌که اینطور نیست. در خوزستان در گرما وحشتناک اپیدمی داشتیم. گرما تأثیری بر انتقال ندارد اگر یک فرد مبتلا در معرض یک فرد غیرمبتلا قرار گیرد و از ماسک استفاده نکند و ماسک هم نداشته باشد، مسلما از هم می‌گیرند.»

   مبتلایان بریده از قرنطینه
«شایان» با همسرش به بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده، در کشاکش با کرونا: «هفته پیش تولد یکی از خواهرانم بود ۱۵نفر دور هم جمع شدیم، خواهرم مبتلا بوده و همه ما مبتلا شدیم، حال همسرم خیلی بد است و مجبورشدیم بستری‌اش کنیم، من هم باید در منزل قرنطینه شوم.»محدثه هم که از ۴روز پیش در بیمارستان امام بستری شده تا همین یک‌ ماه پیش فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌ها را سخت‌گیرانه رعایت می‌کرده اما: «از وقتی مجبور شدم برم سرکار چندین‌بار برای غذا خوردن به رستوران مراجعه کردم و حالا مبتلا شده‌ام. تا زمانی‌که در خانه بودم و موارد بهداشتی را رعایت می‌کردم هیچ علایمی نداشتم. کاش شرایط حمایتی بیشتری برای مردم درنظر گرفته شود تا ناچار به حضور در محل کار نباشند و همچنان دورکاری کنند.»آنطور که یک پزشک متخصص در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی به همشهری می‌گوید: «بعد از تعطیلات سری اول متأسفانه شاهد رشد آمار کلی مراجعان بدحال، سرپایی، بخش‌های بستری و ویژه بیماری کرونا بودیم که اغلب ساکنان تهران هستند. در واقع تهرانی‌هایی هستند که به هر دلیلی چه سفر و چه کار از پایتخت خارج شده‌اند و در مراجعه مبتلا شده‌اند.» حسین هم در سفر به خوزستان کرونا گرفته و حالا می‌گوید از ابتدای اردیبهشت مجبور شده سر کار برگردد: «بیماری‌ام در سفر به خوزستان شدت پیدا کرد و هم‌اکنون بستری شده‌ام نمی‌دانم از خوزستان گرفتم یا پیش از این در جریان رفت‌وآمدهای زندگی روزمره.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید